Orsak till bildandet var att Stockholms Stad stod inför stora tekniska investeringar fr o m denna tid och då behövdes synnerligen kompetent personal som kunde anpassa färdvägarna efter dels de nya färddonen dels övriga krav som tiden krävde.
Hamnavdelningen lydde inte under Stockholms Hamnstyrelse förrän 1920 och är innan dess ett separat arkiv utan under Drätselnämndens Första och Andra av- delning och ifråga om protokoll och viss ersättningsinformation skall man alltså konsultera Drätselnämndens gamla arkiv understundom.
En gammal förteckning har funnits utarbetad av Werner Pusche men bilagor men på grund av att visst material även funnits i Hamnen har denna förteckning måst kompletteras och i något fall har även vissa räkenskapshandlingar av äldre slag överförts hit ty Hamnstyrelsen fick först 1912 en egen hamnkamrer.
Arkivet är synnerligen intressant utifrån väg-och vattenbyggnadstekniska aspekter och det är det arkivet man skall söka uppgifter av äldre slag i detta ämne i sådant som rör Stockholms Stad.Akterna i serie F1A har nog varit klassificerade enligt dossierplan och diarieförda(det som tyder på det är efterföljaren Stockholms Hamnstyrelse II/ Konstruktionsbyrån i dess serie F1A)men i det här fallet har teknikerna någon gång sorterat dem i den ordning som följer.Men i mönstersökningen i Word och de manuella bilagorna kan man snabbt hitta efterfrågade uppgifter ändå.
Ritningar är endast summariskt återgivna efter låd nr i förteckningen som även var ett slags dossierbeteckning.
Vill man söka även efter ritningsnumret hänvisas antingen till digitala ritningsregistret i Word eller i det som upplagts i Stockholms Hamn AB(STOHAB)motsvarande som har Lotusversion och som det förra konverterats ur.
Vidare bör det påpekas att det som finns på Stadsarkivet är i Ritningsprogrammets Anmärknings- kolumn markerat "Hos SSA= Stadsarkivet(t.ex.)fr o m 1972"Om ingen markering finns var ritningen är förvarad så betyder det att ritningen är kvar hos Stockholms Hamnar AB:s(STOHAB:s)ritningsarkiv och förklaringen till det förfarandet beror på att när ritningsregistret i sin helhet datoriserades 1990- 1993 så arbetade författare n av denna kontext hos Hamnen och då var det ju naturligt att skriva så som skett.
Ritningar-även orignal kan även innan ritningsregistreringen påbörjats ha inlags bland de ämnes- ordnade handlingarna(särskilt F1A)ty många tecken pekar på att ritningsregistreringen först kom igång på allvar under första världskriget 1914-1918.Oreglerad gallring har förekommit framförallt bland ritning- arna och det ser man i det digitala Rit.programmet anmärkningskolumn som vanligen markerats "utg.(t.ex.1957)av(den och den)ut an stöd av bef.gallrings-brev eller så kan det stå"Struken ur ritningsregist- ret utan motivering"varmed menas att strykning förekommit i det gamla manuella ritningsregistret.I så fall bör man lämpligen söka ersäöttningsinformation i de ämnesordnade akterna,eller i de tryckta förvaltningsberättelserna eller i någon publicerad beskkrivning över ett visst tekniskt objekt där ritningen rent av kan finnas återgiven i kopieform.
I övrigt finns gott om manuella bilagor samt kan man även i den digitala mönstersökningen återsöka framförallt det som finns inom sginum F1A och även andra serier-där är dock arkiv- bildarnamnet förkortad till DN/BK/Hamnavdelningen och vid korshänvisningar förkortas Stockholms Hamnstyrelse till HS(enligt Kommunalkalenderns förkortning).Sumpar som nu påträffats markeras t v hyllplats sumphylla och dess nummer tills permanent hyllplacering sker
Arkivet fortsätter således från 1920 i Stockholms Hamnstyrelse II/HBA:s Konstruktionsbyrå, samt Stockholms Hamnstyrelse II/HBA:s Maskinavdelning och från 1925 i Stockholms Hamnstyrelse II/Husbyggandsbyrån(som delvis kan härledas från ovanstående arkiv men även från Arkitektavdel- ningen samt även Frihamnsnämndens arkiv)
Nedan följer konkordans i bilage form som är uppställd efter Arkis II,Werner Pusches Förteckning och Annan arkivbildare. Mats Tallberg
2003-10-24
Bilaga
Arkis II Werner Pusches Förteckning/ Annan Arkivbildare Byggnadskontorets Hamnavdelning
Orsak till bildandet var att Stockholms Stad stod inför stora tekniska investeringar fr o m denna tid och då behövdes synnerligen kompetent personal som kunde anpassa färdvägarna efter dels de nya färddonen dels övriga krav som tiden krävde.
Hamnavdelningen lydde inte under Stockholms Hamnstyrelse förrän 1920 och är innan dess ett separat arkiv utan under Drätselnämndens Första och Andra av- delning och ifråga om protokoll och viss ersättningsinformation skall man alltså konsultera Drätselnämndens gamla arkiv understundom.
En gammal förteckning har funnits utarbetad av Werner Pusche men bilagor men på grund av att visst material även funnits i Hamnen har denna förteckning måst kompletteras och i något fall har även vissa räkenskapshandlingar av äldre slag överförts hit ty Hamnstyrelsen fick först 1912 en egen hamnkamrer.
Arkivet är synnerligen intressant utifrån väg-och vattenbyggnadstekniska aspekter och det är det arkivet man skall söka uppgifter av äldre slag i detta ämne i sådant som rör Stockholms Stad.Akterna i serie F1A har nog varit klassificerade enligt dossierplan och diarieförda(det som tyder på det är efterföljaren Stockholms Hamnstyrelse II/ Konstruktionsbyrån i dess serie F1A)men i det här fallet har teknikerna någon gång sorterat dem i den ordning som följer.Men i mönstersökningen i Word och de manuella bilagorna kan man snabbt hitta efterfrågade uppgifter ändå.
Ritningar är endast summariskt återgivna efter låd nr i förteckningen som även var ett slags dossierbeteckning.
Vill man söka även efter ritningsnumret hänvisas antingen till digitala ritningsregistret i Word eller i det som upplagts i Stockholms Hamn AB(STOHAB)motsvarande som har Lotusversion och som det förra konverterats ur.
Vidare bör det påpekas att det som finns på Stadsarkivet är i Ritningsprogrammets Anmärknings- kolumn markerat "Hos SSA= Stadsarkivet(t.ex.)fr o m 1972"Om ingen markering finns var ritningen är förvarad så betyder det att ritningen är kvar hos Stockholms Hamnar AB:s(STOHAB:s)ritningsarkiv och förklaringen till det förfarandet beror på att när ritningsregistret i sin helhet datoriserades 1990- 1993 så arbetade författare n av denna kontext hos Hamnen och då var det ju naturligt att skriva så som skett.
Ritningar-även orignal kan även innan ritningsregistreringen påbörjats ha inlags bland de ämnes- ordnade handlingarna(särskilt F1A)ty många tecken pekar på att ritningsregistreringen först kom igång på allvar under första världskriget 1914-1918.Oreglerad gallring har förekommit framförallt bland ritning- arna och det ser man i det digitala Rit.programmet anmärkningskolumn som vanligen markerats "utg.(t.ex.1957)av(den och den)ut an stöd av bef.gallrings-brev eller så kan det stå"Struken ur ritningsregist- ret utan motivering"varmed menas att strykning förekommit i det gamla manuella ritningsregistret.I så fall bör man lämpligen söka ersäöttningsinformation i de ämnesordnade akterna,eller i de tryckta förvaltningsberättelserna eller i någon publicerad beskkrivning över ett visst tekniskt objekt där ritningen rent av kan finnas återgiven i kopieform.
I övrigt finns gott om manuella bilagor samt kan man även i den digitala mönstersökningen återsöka framförallt det som finns inom sginum F1A och även andra serier-där är dock arkiv- bildarnamnet förkortad till DN/BK/Hamnavdelningen och vid korshänvisningar förkortas Stockholms Hamnstyrelse till HS(enligt Kommunalkalenderns förkortning).Sumpar som nu påträffats markeras t v hyllplats sumphylla och dess nummer tills permanent hyllplacering sker
Arkivet fortsätter således från 1920 i Stockholms Hamnstyrelse II/HBA:s Konstruktionsbyrå, samt Stockholms Hamnstyrelse II/HBA:s Maskinavdelning och från 1925 i Stockholms Hamnstyrelse II/Husbyggandsbyrån(som delvis kan härledas från ovanstående arkiv men även från Arkitektavdel- ningen samt även Frihamnsnämndens arkiv)
Nedan följer konkordans i bilage form som är uppställd efter Arkis II,Werner Pusches Förteckning och Annan arkivbildare. Mats Tallberg
2003-10-24
Bilaga
Arkis II Werner Pusches Förteckning/ Annan Arkivbildare Byggnadskontorets Hamnavdelning
Orsak till bildandet var att Stockholms Stad stod inför stora tekniska investeringar fr o m denna tid och då behövdes synnerligen kompetent personal som kunde anpassa färdvägarna efter dels de nya färddonen dels övriga krav som tiden krävde.
Hamnavdelningen lydde inte under Stockholms Hamnstyrelse förrän 1920 och är innan dess ett separat arkiv utan under Drätselnämndens Första och Andra av- delning och ifråga om protokoll och viss ersättningsinformation skall man alltså konsultera Drätselnämndens gamla arkiv understundom.
En gammal förteckning har funnits utarbetad av Werner Pusche men bilagor men på grund av att visst material även funnits i Hamnen har denna förteckning måst kompletteras och i något fall har även vissa räkenskapshandlingar av äldre slag överförts hit ty Hamnstyrelsen fick först 1912 en egen hamnkamrer.
Arkivet är synnerligen intressant utifrån väg-och vattenbyggnadstekniska aspekter och det är det arkivet man skall söka uppgifter av äldre slag i detta ämne i sådant som rör Stockholms Stad.Akterna i serie F1A har nog varit klassificerade enligt dossierplan och diarieförda(det som tyder på det är efterföljaren Stockholms Hamnstyrelse II/ Konstruktionsbyrån i dess serie F1A)men i det här fallet har teknikerna någon gång sorterat dem i den ordning som följer.Men i mönstersökningen i Word och de manuella bilagorna kan man snabbt hitta efterfrågade uppgifter ändå.
Ritningar är endast summariskt återgivna efter låd nr i förteckningen som även var ett slags dossierbeteckning.
Vill man söka även efter ritningsnumret hänvisas antingen till digitala ritningsregistret i Word eller i det som upplagts i Stockholms Hamn AB(STOHAB)motsvarande som har Lotusversion och som det förra konverterats ur.
Vidare bör det påpekas att det som finns på Stadsarkivet är i Ritningsprogrammets Anmärknings- kolumn markerat "Hos SSA= Stadsarkivet(t.ex.)fr o m 1972"Om ingen markering finns var ritningen är förvarad så betyder det att ritningen är kvar hos Stockholms Hamnar AB:s(STOHAB:s)ritningsarkiv och förklaringen till det förfarandet beror på att när ritningsregistret i sin helhet datoriserades 1990- 1993 så arbetade författare n av denna kontext hos Hamnen och då var det ju naturligt att skriva så som skett.
Ritningar-även orignal kan även innan ritningsregistreringen påbörjats ha inlags bland de ämnes- ordnade handlingarna(särskilt F1A)ty många tecken pekar på att ritningsregistreringen först kom igång på allvar under första världskriget 1914-1918.Oreglerad gallring har förekommit framförallt bland ritning- arna och det ser man i det digitala Rit.programmet anmärkningskolumn som vanligen markerats "utg.(t.ex.1957)av(den och den)ut an stöd av bef.gallrings-brev eller så kan det stå"Struken ur ritningsregist- ret utan motivering"varmed menas att strykning förekommit i det gamla manuella ritningsregistret.I så fall bör man lämpligen söka ersäöttningsinformation i de ämnesordnade akterna,eller i de tryckta förvaltningsberättelserna eller i någon publicerad beskkrivning över ett visst tekniskt objekt där ritningen rent av kan finnas återgiven i kopieform.
I övrigt finns gott om manuella bilagor samt kan man även i den digitala mönstersökningen återsöka framförallt det som finns inom sginum F1A och även andra serier-där är dock arkiv- bildarnamnet förkortad till DN/BK/Hamnavdelningen och vid korshänvisningar förkortas Stockholms Hamnstyrelse till HS(enligt Kommunalkalenderns förkortning).Sumpar som nu påträffats markeras t v hyllplats sumphylla och dess nummer tills permanent hyllplacering sker
Arkivet fortsätter således från 1920 i Stockholms Hamnstyrelse II/HBA:s Konstruktionsbyrå, samt Stockholms Hamnstyrelse II/HBA:s Maskinavdelning och från 1925 i Stockholms Hamnstyrelse II/Husbyggandsbyrån(som delvis kan härledas från ovanstående arkiv men även från Arkitektavdel- ningen samt även Frihamnsnämndens arkiv)
Nedan följer konkordans i bilage form som är uppställd efter Arkis II,Werner Pusches Förteckning och Annan arkivbildare. Mats Tallberg
2003-10-24
Bilaga
Arkis II Werner Pusches Förteckning/ Annan Arkivbildare Byggnadskontorets Hamnavdelning