- Start
- Bakgrund
- Förlisningen
- Efter förlisningen
- Bärgning / Skydd
- M/S Estonia
- Minnesmärken
- Stöd till drabbade
- Utredningar / studier
- Regering och riksdag
-
Myndigheter m.fl arkivbildare
- Analysgruppen
- Försvarsmakten
- Polisen i Stockholms län
- Rikspolisstyrelsen
- Riksåklagaren
- Sjöfartsverket
- Sjöhistoriska museet
- Socialstyrelsen
- Statens haverikommissionen
- Statens Konstråd
- Stockholms tingsrätt
- Styrelsen för psykologiskt försvar (SPF)
- Svenska kyrkan
- Åklagarmyndigheten
- AgnEF
- Föreningen Anhöriga Estonia Lindesberg (FAE)
- Kerstin Henriksson
- Odd Lundkvist
- Stiftelsen Estoniaoffer och anhöriga (SEA)
- Litteratur
- Massmedierna
- Personförteckning
- Relevanta sjötermer
-
Ljud- och filmarkiv
- Radiotrafik
- Haveriet/dykningar
- Presskonferenser
-
Intervjuer
- Lotsar
- A. Andersson
- Sten Andersson
- Ingvar Carlsson
- S. Forsberg
- Johan Franson
- Lars Grundberg
- Gustav Hanuliak
- M. Hillerström
- Ulf Hobro
- Hannes Kadak
- Karl Karell
- Caroline Krook
- Sten Levander
- Silver Linde
- Esa Mäkelä
- Peter Nobel
- T. Rasmusson
- Per Ringhagen
- Åke Sjöblom
- Roland Ståhl
- Pierre Thiger
- J-T. Thörnroos
- Margus Treu
- Ines Uusmann
- Andres Vihmar
- Andra webbplatser
- Om samlingen
Ägarhistorik
Rederi AB Sally satte fartyget i trafik 1980 på traden Stockholm – Åbo under namnet M/S Viking Sally.
1986 köptes fartyget av den finsk-svenska koncernen Effjohn, ägare till det konkurrerande rederiet Sija Line. Färjan fortsatte dock att gå i samma trafik i Viking-flottan under sitt gamla namn.
1990 fördes fartyget över till Silja Line och började trafikera Stockholm - Åbo under namnet Silja Star.
Senare fick båten namnet Wasa King och fördes över till ett annat dotterbolag i Effjohn-koncernen för att gå i trafik mellan Umeå och Vasa i Finland.
Fartyget stod under finsk tillsyn och förde finsk flagg från leveransen tills det såldes till Estline Marine Company Ltd den 15 januari 1993.
Under namnet M/S Estonia gjorde färjan sin första resa i passagerartrafik mellan Tallinn och Stockholm den 1 februari 1993.
Estline Marine Company ägdes till lika delar av Estline Shipping Company Limited (Esco) och Nordthulin Luxemburg SA. Det sistnämnda bolaget ägdes av det svenska rederiet Nordström&Thulin.