Division Teletjänster 1990 - 1993 (Division TeleTjänster F 1980-1992) (Division TeleTjänster T 1992-1993)
Division Teletjänster (F) bildas 1 juni 1990. Föregångare är Marknadsavdelningen. Organisationen består 1991 av:
Planeringssektionen (Fp). Marknadsanalyssektionen (Fa). Affärsområde Datakommunikation (Fd). Affärsområde Företagssystem (FF). Sektionen för Affärsstrategi och Marknadsföring (Fm). Affärsområde Telefoni och telextjänster (FN). Sektionen för kundadministrativa system (Fo). Reklamsektionen (Fr). Sektionen för kommersiellt säljstöd (Fs). Terminaler och Telebutiken (FT). Affärsområde Service (FY). Sektionen för systemkoncept (Fv).
Dessutom hör en projektgrupp för LOKUS, LOkalt KUndadministrativt Stödsystem, till Divisionen. I princip är sektioner och arbetsuppgifter desamma som nedan.
Division Teletjänster (T) bildas den 1 maj 1992. Divisionen skall, som det ledande serviceföretaget inom tele- och datakommunikation, utifrån kundernas behov skapa och erbjuda de bästa och effektivaste totallösningarna för privatpersoner, företag och organisationer på den svenska marknaden. Detta innebär att Division Teletjänster ständigt skall:
o Utgå från kundens och marknadens behov för att skapa och erbjuda bästa möjliga kundnytta. o Leda utvecklingen inom branschen. o Alltid bemöta kunderna på ett personligt, professionellt och flexibelt sätt. o Uppträda som professionell och affärsmässig partner och skapa långsiktiga relationer med kunder och med världens ledande teknikföretag. o Ha en produkt- och tjänsteförsörjning, som garanterar flexibla helhetslösningar. o Garantera pålitlighet, säkerhet, effektivitet, kvalitet och service.
Organisationen blir:
Stabssektor Divisionsstrategier (TA) ska formulera övergripande strategiska mål och affärsstrategier inklusive profilering av Divisionen samt svara för personalfrågor, information/kommunikation och administration.
Ekonomiavelning (TE) med ekonomifunktion och ekonomistyrning inom Divisionen.
Affärssektor Företag (TF) har övergripande resultatansvar för företagssektorn. I detta ansvar ligger strategisk styrning av regionernas Företagsenheter, Marknadsbolaget (Megacom) och NRE Kund- utbildning. Dessutom strategisamverkan med flera av bolagen.
Affärssektor Privat (TP) har övergripande resultatansvar för privatkundsektorn. I detta ansvar ligger strategisk styrning av regionernas Privatkundsenheter. Dessutom har enheten ansvar för hemma-kontor och för företagstjänster riktade mot privatpersoner, till exempel bank på telefon.
Affärssektor Butiker och Terminaler (TB) är ansvarig för telebutikerna och har bildats genom samman- slagning av STT och FT. Verksamheten består av marknadsföring, sortimentförsörjning, butiks- och kompetensutveckling, och en controllerfunktion. Resultatansvar delas med regionerna.
Produktionsområde Datakommunikation (TD) ansvarar för Divisionens produkt- och tjänsteförsörjning inom område Datakommunikation.
Produktionsområde Företagssystem (TS) skall på uppdrag av Affärssektor Företag anskaffa företags- system till de svenska företagen så att de på ett effektivt sätt kan lösa sin interna och externa kommunika- tion till lägsta möjliga kostnad.
Division Teletjänster fortsätter sin verksamhet till bolagiseringen den 1 juli 1993.
Om arkivet
Arkivet har förtecknats vid Televerkets centralarkiv i Farsta.
Historik är uppgjord av Cia Hipfl den 30 januari 1998.
Förteckningen upprättad av Keith Wiberg, Telia AB.
Förteckning: Keith Wiberg, utan år Reviderad och digitaliserad i Riksarkivet 1998 Handläggare: Roger Nyberg
Kontroll
Senast ändrad
2022-10-06 13:11:57
Division Teletjänster 1990 - 1993 (Division TeleTjänster F 1980-1992) (Division TeleTjänster T 1992-1993)
Division Teletjänster (F) bildas 1 juni 1990. Föregångare är Marknadsavdelningen. Organisationen består 1991 av:
Planeringssektionen (Fp). Marknadsanalyssektionen (Fa). Affärsområde Datakommunikation (Fd). Affärsområde Företagssystem (FF). Sektionen för Affärsstrategi och Marknadsföring (Fm). Affärsområde Telefoni och telextjänster (FN). Sektionen för kundadministrativa system (Fo). Reklamsektionen (Fr). Sektionen för kommersiellt säljstöd (Fs). Terminaler och Telebutiken (FT). Affärsområde Service (FY). Sektionen för systemkoncept (Fv).
Dessutom hör en projektgrupp för LOKUS, LOkalt KUndadministrativt Stödsystem, till Divisionen. I princip är sektioner och arbetsuppgifter desamma som nedan.
Division Teletjänster (T) bildas den 1 maj 1992. Divisionen skall, som det ledande serviceföretaget inom tele- och datakommunikation, utifrån kundernas behov skapa och erbjuda de bästa och effektivaste totallösningarna för privatpersoner, företag och organisationer på den svenska marknaden. Detta innebär att Division Teletjänster ständigt skall:
o Utgå från kundens och marknadens behov för att skapa och erbjuda bästa möjliga kundnytta. o Leda utvecklingen inom branschen. o Alltid bemöta kunderna på ett personligt, professionellt och flexibelt sätt. o Uppträda som professionell och affärsmässig partner och skapa långsiktiga relationer med kunder och med världens ledande teknikföretag. o Ha en produkt- och tjänsteförsörjning, som garanterar flexibla helhetslösningar. o Garantera pålitlighet, säkerhet, effektivitet, kvalitet och service.
Organisationen blir:
Stabssektor Divisionsstrategier (TA) ska formulera övergripande strategiska mål och affärsstrategier inklusive profilering av Divisionen samt svara för personalfrågor, information/kommunikation och administration.
Ekonomiavelning (TE) med ekonomifunktion och ekonomistyrning inom Divisionen.
Affärssektor Företag (TF) har övergripande resultatansvar för företagssektorn. I detta ansvar ligger strategisk styrning av regionernas Företagsenheter, Marknadsbolaget (Megacom) och NRE Kund- utbildning. Dessutom strategisamverkan med flera av bolagen.
Affärssektor Privat (TP) har övergripande resultatansvar för privatkundsektorn. I detta ansvar ligger strategisk styrning av regionernas Privatkundsenheter. Dessutom har enheten ansvar för hemma-kontor och för företagstjänster riktade mot privatpersoner, till exempel bank på telefon.
Affärssektor Butiker och Terminaler (TB) är ansvarig för telebutikerna och har bildats genom samman- slagning av STT och FT. Verksamheten består av marknadsföring, sortimentförsörjning, butiks- och kompetensutveckling, och en controllerfunktion. Resultatansvar delas med regionerna.
Produktionsområde Datakommunikation (TD) ansvarar för Divisionens produkt- och tjänsteförsörjning inom område Datakommunikation.
Produktionsområde Företagssystem (TS) skall på uppdrag av Affärssektor Företag anskaffa företags- system till de svenska företagen så att de på ett effektivt sätt kan lösa sin interna och externa kommunika- tion till lägsta möjliga kostnad.
Division Teletjänster fortsätter sin verksamhet till bolagiseringen den 1 juli 1993.
Om arkivet
Arkivet har förtecknats vid Televerkets centralarkiv i Farsta.
Historik är uppgjord av Cia Hipfl den 30 januari 1998.
Förteckningen upprättad av Keith Wiberg, Telia AB.
Volym 1 till 4 är avsatta handlingar från STT, Scandinavian Telecommunication Trading AB, bildat 89-01-01, och överfört till Division TeleTjänster TBM 1992-01-01.