bild
Serie

INSKRIVNINGSÄRENDEN

Inskrivningsmyndighetens i Härnösand arkiv

Grunddata

ReferenskodSE/HLA/1410007/1
Länk till postenhttps://sok.riksarkivet.se/arkiv/8C0LNKx5746eX4xebQJ1J3
ArkivinstitutionRiksarkivet i Härnösand

Innehåll och historik

Allmän anmärkningInskrivningsmyndigheten (IM) handlägger inskrivningsärenden. Vilka ärenden som kan anses som inskrivningsärenden anges i 19 kap. 2 § jordabalken och preciseras i inskrivningsförordningen (2000:309). Det är ärenden om t.ex. lagfart eller inteckning och inskrivning av tomträtt eller annan nyttjanderätt till fast egendom.

Inskrivningsmyndigheten registrerar också ändringar som rör indelningen i fastigheter och som medför ny registerbeteckning enligt 75 § förordningen (2000:308) om fastighetsregister. Ett ärende som inte omedelbart leder till inskrivning i fastighetsregistrets inskrivningsdel kallas c-ärende. C-ärenden regleras i inskrivningsförordningen (2000:309) samt i Domstolsverkets (DV) författningssamling (DVFS).

REGISTRERING
Inkomna handlingar inkomststämplas. Handlingarna sorteras därefter ärendevis i numrerade mappar. Handlingar inkomna senast klockan 12.00 på ankomstdagen hänförs till inskrivningsdagen för samma dag medan handlingar inkomna efter klockan 12.00 hänförs till nästa inskrivningsdag. Inskrivningsmyndigheten diarieför inskrivningsärenden som en extra åtgärd för att i förekommande fall lättare kunna avgöra vilken dag ett inskrivningsärende inkommit. Förfarandet har en tillfällig funktion och återsökning av inskrivningsärenden sker alltid via fastighetsbeteckning.

Ärendena handläggs länsvis. Varje län har en egen aktnummerserie. Länsindelning är följande:

Grupp 1
Gävleborgs län

Grupp 2
Västernorrlands län

Grupp 3
Jämtlands län

BEREDNING
Beredningsprocessen syftar till att göra inskrivningsärendet klart för ett beslut och en uppdatering av fastighetsregistrets inskrivningsdel (FR/IR). Med hjälp av handläggningsprogrammen som finns i FR/IR handläggs inskrivningsärendena. Förutom att handläggaren kontrollerar att åberopade grundhandlingar innehåller föreskrivna uppgifter registreras också uppgifter om vilken åtgärd ansökan avser, överlåtares och förvärvares person- eller organisationsnummer, dagboksnummer för den uppgift i FR/IR som ska förändras och vilka fastigheter som berörs etc.

När inskrivningsärendet beretts för registrering i FR/IR lämnar systemet ett beslutsförslag. Beslutet kan innebära att inskrivningsansökningen beviljas eller att ett motbeslut tas. Vid motbeslut rör det sig t.ex. om vilandeförklaring, så kallade vilandeförklarade ärenden, uppskov eller avslag. I vissa ärenden föreligger det ett krav från ingivaren att om ansökan inte kan beviljas på ingivna handlingar ska ärendet återgå utan vidare åtgärd.

Då ett ärende är berett skrivs ett slutmeddelande ut på skärmbilden med uppgift om det dagboksnummer som reserverats för ärendet vilka handläggaren antecknar på de ingivna handlingarna i ärendet. Ärendets dagboksblad skrivs ut per automatik från systemet och signeras av handläggaren eller annan beslutsfattare då ärendet granskats och godkänts (dagböcker i inskrivningsärenden).

Handlingarna till de inskrivningsärenden som godkänts sammanförs till akter, vissa originalhandlingar återsändes till ingivaren. Akten får samma nummer som reserve-rats i dagboken (akter i inskrivningsärenden).

Ärenden som inte omedelbart leder till inskrivning i fastighetsregistrets inskriv-ningsdel betecknas med bokstaven C, dessa får en egen nummerserie. Över ärendena förs en dagbok (dagböcker över c-ärenden), handlingarna i ärendet förs samman till en akt (akter i c-ärenden). I de fall ett c-ärende senare leder till inskrivning i fastighetsregistret förs handlingarna över till akter i inskrivningsärenden. En anteckning om införlivandet görs i dagboken. Ett register med fastighetsbeteckningen som sökord ska föras över c-ärenden (register till c-ärenden).

I de fall en inskrivningsansökan inte beviljas eller i de fall felaktiga uppgifter registrerats makuleras ärendet. En sammanställning över makulerade ärenden tas fram i samband med slutjusteringen av inskrivningsdagen som en förklaring till de dagboknummer som till följd av makulering saknas i den löpande dagboksnummerserien för inskrivningsärenden (förteckning över makulerade ärenden).

UPPDATERING AV FASTIGHETSREGISTRETS INSKRIVNINGSDEL
Handläggningssystemet bygger på huvudprincipen att ingen ändring i registret ska kunna utföras direkt. Istället mellanlagras nya uppgifter i en särskild databas tills handläggningen är beslutad. När samtliga ärenden som hör till inskrivningsdagen granskats och godkänts ska dessa anmälas för slutlig registrering i FR/IR. Uppdateringen verkställs därefter av Lantmäteriverket (LMV) på en särskild klarsignal från IM (Dagsgodkännanden). Distributionen av bevis och underrättelser i registrerade ärenden sker från LMV till ingivarna.

Kontroll

Skapad2008-07-17 09:56:30
Senast ändrad2008-07-17 09:56:30