Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen, Hamnbyrån huvudarkivet
Inledning Sedan 1911 års riksdag beviljat anslag till byggande av vissa fiskehamnar, förordnade Kungl. Maj:t den 25 april 1913 att fr.o.m. den 1 maj 1913 och tills vidare under byggnadstiden inom väg- och vattenbyggnadsstyrelsen skulle inrättas en särskild hamnavdelning. Då riksdagen 1919 beviljade anslag till statsbidrag åt fiskehamnar, vidgades avdelningens verksamhet att omfatta även statsunderstödda fiskehamnar, och 1930 har avdelningen även handhaft den statliga kontrollen över tidigare på tekniska byrån handlagda vattenbyggnadstekniska ärenden (utom rörande broar och färjelägen). Från början av 1930-talet vidgades verksamheten till att omfatta kontroll och sedermera byggande av med statsbidrag utförda anläggningar för vattenförsörjning och avlopp. År 1934 organiserades hamnavdelningen till hamnbyrån, och 1938 erhöll den tillika uppgiften att ombesörja projektering och utförande med statsmedel av oljelagringsanläggningar. Från 1/7 1939 uppdelades byrån på avdelningar, varav tre hade egen, från de övriga avgränsad arkivbildning, nämligen hamnavdelningen (i sin tur uppdelad), avdelningen för vattenförsörjning och avlopp samt oljelagringsavdelningen; en gemensam kameral avdelning hade i huvudsak arkivbildningen tillsammans med hamnavdelningen. Hamnbyråns lokalorganisation omfattande sex arbetsdistrikt, vartdera under ledning av en arbetschef.
Styrelsens omorganisation år 1943 berörde icke hamnbyrån och hamnarbetsdistrikten. Fr.o.m. 1945 utbröts emellertid avdelningen för vattenförsörjning och avlopp till särskild byrå (vatten- och avloppbyrån) och medtog då sitt arkiv. Genom styrelsens omorganisation 1946 inskränktes hamnbyråns uppgifter till att bli enbart av utredande och kontrollerande art. Dess byggnads- och underhållsarbeten övertogs av den nyinrättade byggnads- och underhållsbyrån samt dess konstruktionsarbeten i viss mån av den likaledes nyinrättade konstruktionsbyrån. Hamnarbetsdistrikten avvecklades
OBServera!! att handlingar rörande hamnar, flottleder, floder och sjöregleringar ända från 1790-talet och framåt ingår i hamnbyråns arkiv. Detta till följd av en nödlösning inför arkivets levererande till riksarkivet på 1970-talet.
Ordning & struktur
Birgit Fredberg
Allmän anmärkning
Häri även handlingar rörande hamnar, flottleder, sjöregleringar, kanaler m.m. ända i från slutet av 1700-talet.
Hänvisningar
Reproducerat
Nej
Kontroll
Om postens upprättande
Tidigare arkisnr SE/RA/420472.09
Senast ändrad
2024-03-20 14:30:28
Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen, Hamnbyrån huvudarkivet
Inledning Sedan 1911 års riksdag beviljat anslag till byggande av vissa fiskehamnar, förordnade Kungl. Maj:t den 25 april 1913 att fr.o.m. den 1 maj 1913 och tills vidare under byggnadstiden inom väg- och vattenbyggnadsstyrelsen skulle inrättas en särskild hamnavdelning. Då riksdagen 1919 beviljade anslag till statsbidrag åt fiskehamnar, vidgades avdelningens verksamhet att omfatta även statsunderstödda fiskehamnar, och 1930 har avdelningen även handhaft den statliga kontrollen över tidigare på tekniska byrån handlagda vattenbyggnadstekniska ärenden (utom rörande broar och färjelägen). Från början av 1930-talet vidgades verksamheten till att omfatta kontroll och sedermera byggande av med statsbidrag utförda anläggningar för vattenförsörjning och avlopp. År 1934 organiserades hamnavdelningen till hamnbyrån, och 1938 erhöll den tillika uppgiften att ombesörja projektering och utförande med statsmedel av oljelagringsanläggningar. Från 1/7 1939 uppdelades byrån på avdelningar, varav tre hade egen, från de övriga avgränsad arkivbildning, nämligen hamnavdelningen (i sin tur uppdelad), avdelningen för vattenförsörjning och avlopp samt oljelagringsavdelningen; en gemensam kameral avdelning hade i huvudsak arkivbildningen tillsammans med hamnavdelningen. Hamnbyråns lokalorganisation omfattande sex arbetsdistrikt, vartdera under ledning av en arbetschef.
Styrelsens omorganisation år 1943 berörde icke hamnbyrån och hamnarbetsdistrikten. Fr.o.m. 1945 utbröts emellertid avdelningen för vattenförsörjning och avlopp till särskild byrå (vatten- och avloppbyrån) och medtog då sitt arkiv. Genom styrelsens omorganisation 1946 inskränktes hamnbyråns uppgifter till att bli enbart av utredande och kontrollerande art. Dess byggnads- och underhållsarbeten övertogs av den nyinrättade byggnads- och underhållsbyrån samt dess konstruktionsarbeten i viss mån av den likaledes nyinrättade konstruktionsbyrån. Hamnarbetsdistrikten avvecklades
OBServera!! att handlingar rörande hamnar, flottleder, floder och sjöregleringar ända från 1790-talet och framåt ingår i hamnbyråns arkiv. Detta till följd av en nödlösning inför arkivets levererande till riksarkivet på 1970-talet.
Avskrifter av protokollen ingår i regel i ämnesserierna, F. Originalen finns hos väg- och vattenbyggnadsstyelsen, registratorns (-1943) resp. kanslibyråns (exp.) arkiv.
I Hamnbyråns arkiv finns kamrerns avskrifter av protokoll i personalärenden samt vissa konceptkopior av skivelser med anledning av besluten ca. 1936-1946. Handlingarna har utgallrats enligt SFS 716/53 och Sjöfartsstyrelsens beslut 13/9 1966.
Handlingarna består av ingående handlingar, konceptkopior, ritningar i original eller kopior. Systemet har förts retroaktivt beträffande lösa handlingar inom byråns verksamhetsområde, även från myndigheterna före VoV-styrelsen samt från väg- och vattenbyggandsdistrikten. Inkomna handlingar från tiden före 1935 ingår i serie E II. Koncepten till utgående skrivelser 1913-1955 ingår i serie B I.
Någon konsekvent avställning av alla handlingar -c 1947 har ej skett. Handlingar rörande samma ämne och härrörande från samma år kan ingå både i serie F I och serie F II.
Handlingarna ordnade efter rubriklistan (dossiéplanen) 1935 (se serie D V b).
Serien fortsätter på Sjöfartsstyrelsens byggnadsbyrå.
Kontrakt finnes även hos Väg- och vattenbyggnadsstyrelsens kameralbyrå, kamrerarkontoret (F II). Vissa äldre kontrakt tagna därifrån och inordnade här.
Korten urplockade ur serie G I b. Avlöningskorten från de olika distrikten har därvid ej åtskilts utan lagts i en enda stor kartong. De har nu uppdelats i nedanstående kartonger. Vid uppdelningen har försök gjorts att någorlunda sammanföra kort som synes vara från samma distrikt. Se även inledningen G I b.
Avlöningskorten har tidigare ingått i de olika hamnarbetsdistriktens arkiv. Efter överförandet till Sjöfartsstyrelsen har de sammanförts. Då det visat sig svårt att särskilja de olika distriktens kort har samtliga kort införlivats med Hamnbyråns arkiv.
Kopior. Originalanordningar ingår i Väg- och vattenbyggnadsstyrelsens kassaverifikationer å kameralbyrån. Avser både hamnavdelningen och oljelagringsavdelningen.
Serien utgallringsbar enligt kungl. brev 20/3 1953.
Ritningar ordnade efter 1935 års rubriklista (dossiéplan). Vid beställning av karta/ritning skriv arkivets titel och kartans referenskod (volymnumret räcker). Kartor och ritningar ingår även i F I- och F II-serierna.
Ej upptagna i den äldre arkivförteckningen. Handlingarna överlämnade till VoV:s hamnavdelning den 29/12 1931 (ink. skrivelser dnr 11269/31) i enlighet med Kungl. Maj:ts brev den 19 juni 1931.