Malmö Hamn AB bildas 1997 genom att Malmö Sjöterminal AB byter namn till just Malmö Hamn AB. Malmö Sjöterminal har sedan 1990 tagit över hamnens verksamhet från den kommunala hamnförvaltningen och under de sista åren av 80-talet utreds också om hamnförvaltningen i Malmö går att ombilda till bolag. Sjöterminalen ersätter således den tidigare kommunala hamnförvaltningens roll med att sköta underhåll liksom den operativa verksamheten för hamnen. Malmö Frihamns AB ägs redan sedan 1927 av hamnförvaltningen. Frihamnsbolaget äger i sin tur 50 % av aktierna i Malmö Sjöterminal sedan slutet av 70-talet. Redan 1981 ingår de tre olika parterna ett samarbetsavtal och under 80-talet som föregår ombildningen är Bertil Cederholm VD både för Malmö Sjöterminal AB och Malmö Frihamns AB liksom som hamndirektör högst ansvarig chef för hamnförvaltningen. Ytterligare en ombildning sker 2001 då Malmö Hamn AB går samman med Köpenhamns hamn och bildar det gemensamma bolaget Copenhagen Malmö Port AB (CMP) som är det nuvarande bolaget.
Handlingarna i Malmö Hamn AB:s arkiv sträcker sig från 1850-talet fram till tidigt 2000-tal. På grund av att arkivets tidslinje överlappar och tangerar tidigare arkivbildare Hamndirektionen i Malmö liksom Malmö Frihamns AB ingår handlingar från dessa arkivbildare i arkivet för Malmö Hamn AB. Arkivet för Malmö Hamn AB består således av handlingar från Hamndirektionen i Malmö, som också går under benämningen hamnförvaltningen, liksom handlingar från Malmö Frihamns AB och Malmö Sjöterminal AB som bildas 1980 då det tidigare bolaget Malmö Förenade Stuveri AB byter namn.
Arkivet består till stor del av handlingar från Hamnförvaltningens tekniska avdelning och andelen bygg- och anläggningshandlingar är i majoritet. Materialet vittnar om tiden under 1900-talet då hamnen expanderade till att omfatta större områden av staden. Hamnförvaltningen bygger under den här tiden ett 20-tal magasin och övriga byggnader för att kunna hålla jämna steg med den stegrande omsättningen av varor och gods. Likaså byggs sjödelen av hamnen om för att kunna konkurrera med övriga svenska hamnar där Swede harbour, en ny djuphamn och bulkhamn som byggs under 80-talet som en del av Oljehamnen, är värd att nämnas.
Serien köpe- och arrendekontrakt beskriver också Kockums mek. verkstads AB:s expandering under slutet av 1800-talet fram till 1980-talet. Bolaget tillförskansar sig större delen av Västra hamnen under olika tillfällen under 1900-talets första hälft. Under en kortare tidsperiod på 80-talet har också SAAB fabriksverksamhet i en byggnad i samma område.
Utöver ovanstående finns också protokoll för Malmö Sjöterminal liksom mötesanteckningar för styrgrupp och ledningsgruppen för Copenhagen Malmö Port som föregriper bildandet av den gemensamma verksamheten.
Ordnat och förtecknat av Mathias Carlson hösten 2020.
Allmän anmärkning
Se även Hamndirektionen i Malmö; Malmö Frihamns AB; Malmö förenade stuveri AB