Ungdomsbyråns diarium över nämndärenden (=ärenden som föredrogs i nämnen eller i någon av nämndens delegationer).
Åren 1935-1947 handlades ärendena av den sk äldre ungdombyrån och diariet benämndes "A :diarium". (OBS ! Ej att förväxla med serie C 1A med samma benämning !). 1948-1949 handlades ärendena av utredningsavdelningens ungdomssektion och diariet benämndes "N :diarium".
Diariet upptar i huvudsak ärenden rörande anmälningar enligt §17 i dåvarande Barnavårdslagen; * tom 1941 enbart manlig ungdom, * from 1942 även kvinnlig ungdom. Utredningar rörande kvinnlig ungdom åren 1933-1941 utfördes för ungdomsbyråns räkning vid Barnavårdsnämndens rådgivningsbyrå i uppfostringsfrågor som senare blev PBU därefter BUP - arkiven för dessa finns på landstingsarkivet).
Inkomna anmälningar diariefördes först i det sk "B 2:diariet" (se serie C 2C) varefter de överfördes till ungdomsbyrån för handläggning.
Diarieförda handlingar/ärenden återfinns i serie F 2AA - se vidare d:o.
Diarium över anmälningar rörande tillfälliga hjälpbehov (hemresehjälp, bostadshänvisningar, matkuponger osv) samt uppfostringsproblem. Dessa ärenden inkom direkt till ungdombyrån och föredrogs ej i nämnden/delegationer såvida de ej kom att övergå till att bli A-/N-ärenden (se serie C 2GA). Tom 1940 enbart manlig ungdom; därefter båda könen.
Åren 1935-1946 ingick såväl hjälp- som uppfostringsärenden i byråns sk "B :diarium". (OBS ! Ej att förväxla med serie C 2B med samma benämning !).
From 1947 skedde en uppdelning i 2 diarier: * "B: diariet" - tillfälliga hjälpbehov (enbart), * "R :diariet" - uppfostringsproblem.
Diarieförda handlingar/ärenden återfinns i serierna F 2AA och F 2AB - se vidare d:o.
Redovisningen av lokalupplåtelser sköttes först av kamerala avdelnigen men överfördes efter 1948 till ekonomiavdelningen (först benämnt intendentkontoret).