bild
Arkiv

Konsumentombudsmannen 1971 - 1976


Konsumentombudsmannen


ARKIVBESKRIVNING


Oganisation och arbetsuppgifter.

Konsumentombudsmannen (KO) startade sin verksamhet den 1 januari 1971. Arbetsuppgifterna under det första halvåret 1971 kom att inriktas på lagen (1970:412) om otillbörlig marknadsföring (marknadsföringslagen). Den 1 juli tillkom arbetsuppgifter i anslutning till lagen (1971:112) om förbud mot oskäliga avtalsvillkor (avtalsvillkorslagen).


Marknadsföringslagen hade till syfte att hindra att reklam och annan marknadsföring bedrevs med otillbörliga metoder. Huvudsyftet med avtalsvillkorslagen var att tillgodose konsumentintresset vid utformning av villkor som näringsidkare använde vid försäljning av varor och tjänster.


För att uppnå dessa syften övervakade KO marknaden, tog emot anmälningar, gjorde utredningar, tog upp förhandlingar och träffade överenskommelser med företrädare för näringsidkare, förde de allmännas talan inför marknadsdomdstolen, gav information och råd till allmänheten och näringslivet samt höll kontakt med myndigheter och andra organ som hade anknytning till KO:s verksamhet.


KO kom att lyda under handelsdepartementet. KO:s interna organisation byggdes ut successivt i enlighet med prop. 1970:58 angående anslag och organisation för KO- ämbetet. Ämbetet leddes av en konsumentombudsman som i sin tjänsteutövning biträddes av en ställföreträdare. Verksamheten uppdelades på olika enheter för marknadsföring, för oskäliga avtalsvillkor och för information.


Genom en sammanslagning med konsumentverket den 1 juli 1976 upphörde ämbetet i sin dåvarande organisation. Det nybildade Konsumentverket (prop. 1976:159 angående anslag och organisation) kom att överta de uppgifter som tidigare ankom KO.


Sökingångar i arkivet är arkivförteckningen samt register och diarier. Det finns även en diarie- och dossieplan för serie F I.


Omfång
Arkivet består av 807 volymer, och omfattar cirka 66 hyllmeter.


 Serier (30 st)

ReferenskodTitelAnmärkning 
APROTOKOLL OCH FÖREDRAGNINGSLISTOR 
A IProtokoll Administrativa 
BUTGÅENDE HANDLINGAR 
B IPressmeddelanden 
B IIKonsumentombudsmannen (egen publikation)Serien i kartong. 
CDIARIUM 
C IDiarium (ärendediarium)Diarienummerordning. Serien förvaras i kartong om inte annat anges. 
C IIDiarium Administrativa 
DLIGGARE OCH REGISTER 
D IMatriklar över avgången personalBokstavsordning. Tjänstematriklar över aktuell personal överförd till Konsumentverket 1976-07-01. 
D IIArkivförteckning 
D IIIInventarieförteckning 
D IVÄrenderegister 
D IV AMotpartsregisterSerien i kartong. Alfabetisk ordning. 
D IV BAnmälarregisterAlfabetisk ordning. För åren 1973-1976 saknas anmälarregister. 
D VBalansförteckning 
EINKOMNA HANDLINGAR OCH KORRESPONDENS 
E IInkomna ärenden 
E I ADiarieförda ärenden 
E I BEj diarieförda ärenden 
E IIBarnbrev 
FÄMNESORDNADE HANDLINGAR 
F IDossiéer över administrativa ärendenSe separat diarie- och dossierplan. 
F IIPersondossiéerAlfabetisk ordning. Aktuella persondossierer överförda till KOV. 1976-07-01. 
F IIIFöredrag 
F IVIntervjuer och artiklar 
F VPressklipp 
GRÄKENSKAPER 
G IBokslut 
G IIKassabokföringens huvudregister KR-1Serien på magnetband i två exemplar, som ingår i var sin nummerserie i Riksarkivet. Innehåller samtliga poster i kassabokföringens kontoregister (KR 1). Uppgifterna är sorterade efter bokföringsmånad, myndighet,
avihuvud, kontering, bokförings- datum och verifikationsnummer.
För volymnr hänvisas till Riksarkivet, för system- och programdokumentation i övrigt till Riksarkivet och DAFA.