bild
Arkiv

Af Söderströms skeppsstuveri


Adolf Fredrik(förkortad till AF)föddes i Karlskrona 1820.Efter några år till sjöss kom han
till Stockholm,där han började åtaga sig stuveri(lossning och lastning av fartyg)Till en
början torde Söderström ha uppträtt som någOT slags förtroendeman bland
stuveriarbetarna(som på den tiden uppträdde i vissa lag)Snart insåg han emellertid att det
behövdes den fastare organisation och 1849 grundade han firman AF Söderströms
Skeppsstuveri,sannolikt en av de förstas bolagen.Företagets adress var Packhusgränd
-en av tvärgatorna vid Skeppsbron.i stuveribranchen.Adolf Fredrik Söderström var en driftig
man och började även sälja brittiskt kol samt etablerade även uthyrning av presseningar
(presseningsallegat).

Han inköpte tidigt egna bogserbåtar och var en av dem som bildade Stockholms första
ångslupsbolag.När arbetskraften samordnades i För.Stockholms Hamnarbetskontor
1910 så tillhörde AF Söderströms Skeppsstuveri en av dess delägare och i Hamnarbetskontorets
protokoll kan man utläsa tydliga sakliga meningsutbyten som AF Söderströms söner hade med
de fackliga representanterna som visade sakkunskap och att"de gått långa vägen"och var väl
insatta i alla stuveridetaljer.I slutet av 1950-talet blev Ivar Söderström chef över
företaget.Nu började i viss mån en ny tid ty tiden krävde investering i stor omfattning av truckar,
trailers och samordning inleddes med konkurrenterna Stockholms Skeppsstuveri och Skeppselevator
(den sista kontrollerades sedan 1930-talet till hälften av AF Söderströms Skeppsstuveri).Godshanterings
AB bildades som en pool för detta ändamål och sedermera 1967 ägde en fusion rum mellan Stockholms Skeppsstuveri samt AF Söderströms Skeppsstuveri till Stockholms Förenade Stuveri.Men formellt fanns
bolaget kvar till 1973 då Stockholms Förenade Stuveri flyttade till Södra Torn,kv vid Södermalms Torg.

Företaget ägde även ett dotterbolag Ångfartygs AB Grogg fr o m 1929 delvis även innan fr o m 1907


I slutet av 1950-talet övertog Ivar Söderström verksamheten av bolaget och ganska snart
började en ny tid komma som krävde mekanisering av stuveriutrustningen av full omfattning
(trailers,truckar och containers)som i sin tur ställde krav på höga investeringskostnader.Av det skälet
bildades en gemensam pool av huvudkonkurrenterna Stockholms Skeppsstuveri,Skeppselevator
och AF Söderströms Skeppsstuveri som fick heta Godshanterings AB.

1967 fusionerades Stockholms Skeppsstuveri och AF Söderströms Skeppsstuveri till Stockholms
Förenade Stuveri men båda bolagen levde formellt kvar till 1973 då Stockholms Sjöterminal bildades
av Stockholms Förenade Stuveri och Skeppselevator.Godshanterings AB lades ned och denna
verksamhet övertogs av Stockholms Sjöterminal.

Arkivet är rikt-även om protokollen saknas(Troligen kvar hos ägarfamiljen).Senast 1973 överfördes
merparten av arkivet till Statens Sjöfartsmuséum emedan Ivar Söderström även var ordförande i
Föreningen Sveriges Sjöfartsmuséum och en mindre del överfördes via Sjöterminal till Stockholms
Hamn senast 1979-1980.

Gallring verkställde företaget själft av främst räkenskapshandlingar med stöd av bokförings-och
preskriptionslagen -något som Stockholms Hamn också gjorde med detta bestånd.Statens
Sjöfartsmuséum behöll däremot även gallringsbetonade räkenskaper-främst enär man behövde
dessa för t.ex.utställningsändamål.

När Hamnen har verkställt utgallring ser man det i anmärkningskolumnen"utg.(t.ex.)1983"

Nedan följer i konkordansform de volymsigna Hamnen anvbänd(Arkis II)och de volymsigna som
Statens Sjöfartsmuséum alljämt använder sig av.

Källor:Tidskriften Stuveri 2:1980 jämte Stuveri 3:1987
Mats Tallberg

2003-09-29


Bilaga-konkordans

Arkis II Statens Sjöfartsmuséum

A1A AII
B2 BIb
D3EA DIIIc
D3EBA DIIId
D3EC DIIIe
D3EDA FVe
D3EDB FVe
D3FA DIIIga
D3FB DIIIgb
D3FC DIIIgc
D3FD DIIIgd
D4A DIIab
D6B DIIIf
D7BA DIaa
D7C DIb
D7D DIIIac
D8A DIIIj
D9 DIVa
E2A EI
E3A I Ib
F4A JIa
F4B JIb
F4C JIc
F4D JId
F4E JIe
F4F JIf
F4G JIg
F4H JIh
F4I JIi
F4J JIj
F5A KII
F6A KI
F6B HIa
F7 I Ia
F8 KIII
F9A JIj
F9B JIk
F10A JIIa
F10A JIIa
F10A JIIc
F10A JIId
F10B JIIb
F10C FIVa
F10DA MIa
F10DBA MIb
F11 I Ic
F12AAA FIVa
F12AB FIVb
F12AB FVc
F13A FVd1
F13B FVd2
F13C FIa
F14 FIIa
G3B GIIIa2
G3C GIIIa3
G3D GIIIb2a
G3E GIIIb2b
G3FA GIVab
G4A GIIIca
G4B GIIIcb
G5A GIIIb1
G5B GIIIb2
G5C GIIIb2c
G5D GIIIc
G7A GIVa
G7B GIVb
G7C GIVa
G7DA GIVaa
G7E GIVb
G8 GV
G9 GVIa
G10A GIIa
G10B GIIbb
G11A GIa
G11B GIb
G11C GIc
G12A FIIIa
G12B FIIIb
G13 LII
H1A DIIIa
H2 DIIIgc
H3 GIIIb1



 Serier (9 st)