bild
Arkiv

Nordmark- Klarälvens Järnvägar AB (NKLJ)


NORDMARK - KLARÄLVENS JÄRNVÄGAR (NKLJ) AB

Sträckan Skoghall-Karlstad-Hagfors-Filipstad invigdes år 1877. Det är en smalspårig (891 millimeter) järnväg. Den byggdes och drevs av Uddeholmsbolaget. Att förkortningen blev NKLJ istället för den mer naturliga NKJ berodde på att den senare redan var upptagen av Nora-Karlskoga Järnväg då NKLJ bildades 1880.

Persontrafiken lades ner november 1964 och sista godståget gick i oktober 1990. Banan är idag helt riven, förutom sträckorna Stjärnsfors-Hagfors som används för dressinåkning, och Karlstad-Skoghall som är ombyggd till normalspår och trafikeras av godståg till Skoghalls bruk. Ett industri och järnvägsmuseum finns i Hagfors och tankar på att utnyttja den kvarvarande bansträckan till Stjärnsfors som museijärnväg har länge funnits. Ett flertal fordon från järnvägen finns bevarade både på museet i Hagfors och på andra museijärnvägar runt om i Sverige.
Banvallen mellan Karlstad och Uddeholm har gjorts om till en nio mil lång cykelled, Klarälvsbanan.

 Serier (4 st)

Reference codeTitleNote 
-Räkenskaper, liggare, sakordnade handlingarTill volymerna 368-456, Sakordnade handlingar numrerade 1-89, finns manuellt register. Se även Disponentkontorets, Historiska arkivet samt Ombudsmannaavdelningens arkiv för kopior som rör NKLJ:s handlingar. 
--Handlingar inkomna med leverans 1991-12-05Handlingar inkomna med leverans 1991-12-05. 
#Kartor och ritningar från Kartia 
FNordmark-Klarälvens Järnvägar (NKLJ) DossiererSerien i arkivboxar.
1. Järnvägsbyrån i Hagfors. Grupp 1 A och 1 B.
Grupp 1. A. Administration:
Allmänt
Aktiebolags och delägarefrågor. Styrelsen. Protokoll.
Förvaltning och organisation
Kontorsorganisation
Driftsorganisation
Statistik och utredningar, kontroll /Kontrollkontoret
Företagsnämnden
Förstatligandefrågan, förstatligandekommittén
Samarbete för fusioneringen
Fusioneringen
Samarbete med främmande järnvägar, Föreningsstationerna.
Juridik:
Rättegångar och tvister, Rättegångsunderrättelser. Polisprotokoll.
Sabotage
Skadegörelse
Stölder
Gode Mäns beslut i tvister.
Säkerhetstjänst. Anordningar för:
Brandskydd
Luftskydd
Trafikskydd
Arbetsskydd
Rapporter å trafikmissöden, förseelser m.m:
Sociala och allmänna frågor
Läkare och sjukvård
Olycksfall i arbete
Trafikolyckor med personskador./Materialskador se Grupp 15/
Eldsvådor
Korrespondens
Post, Telefon, Telegraf, Radio.
Studieresor, främmande besök, internationella kongresser
Gäster och fester
Fritidsanordningar, sport.
Diverse.
Utomstående institutioner, järnvägar, myndigheter m.m.
Kungl. Järnvägsstyrelsen
Kungl. Väg och Vattenbyggnadsstyrelse
Kungl. Generalpoststyrelsen
Arbetsmarknadsstyrelsen och länsarbetsnämnden.
Trafikinspektörsföreningen Sveriges Enskilda Järnvägars
Försvarsväsendet - Se Statens Transportkommission
Svenska Järnvägarnas Arbetsgivareförening
Svenska Järnvägsföreningen
Statens Transportkommission

Grupp 1. B. Ekonomi:
Allmänt
Bokföringsuppgifter
Budgetering
Investering
Lagervärdering
Statistik, kalkyler
Begärda anslag
Revision och kontroll
Inköp av material
Driftskostnader, avlöningar
Taxering och skatter
Person och frakttaxor
Bil och busstrafiken. Ekonomiska uppgifter.
Försäkringar:
Brandförsäkringar
Trafikskadeförsäkringar
Olycksfallsförsäkringar

2. Personal.
Anställnings och ordningsfrågor:
Reglementen och instruktioner
Anställningshandlingar, rekrytering, avgång, permittering
Förflyttning till annan befattning eller stationsort
Rationalisering, besparingsåtgärder
Avtals och lönefrågor
Bostads och hyresfrågor
Semester
Arbetskonflikter
Tjänstgöringstider
Klagomål från personalen
Rapporter å förseelser
Militärtjänst
Pensioner livräntor och understöd, pensionsavlösningen.
Personalstatistik, matriklar
Belöningar, gratifikationer, medaljering

3. Fastigheter.
Arrenden och hyror.
Egna-Hems verksamheten och subventionslån.
Markförvärv, expropriation, lantmäteriförrättningar.
Värdering av NKLJ:s husbyggnader.
Bostäder
Försäljning av fastigheter
Underhåll av stations och bostadshus.
(bostäderna ute på linjen äro förda på grupp 14 Banavdelningen)
(bostäder i Hagfors äro förda på Grupp 4 Anläggningar i Hagfors).
4. Anläggningar i Hagfors.
Gemensamt för samtliga järnvägslinjer:
Stationshuset
Bostäderna
Verkstaden. Lok och vagnverkstaden
Bangården
Magasinbyggnaderna
Samhällsanläggningarna i Hagfors som berör N.K.L.J
Vatten och avlopp, statsplan m.m.
5. Nordmark Klarälvens järnvägar. Linjerna Nordmark-Edebäck-Taberg. Sjögränd-Björndalsbron. (Björnbergsbron).

Allmänt
Aktiebolags och delägarefrågor, stämmo och styrelseprotokoll
Förslag och utredningar för banbyggnaden
Markförvärv, expropriation, lantmäteriförrättningar m.m.

Anläggningen:
Underbyggnaden
Banvallen
Brobyggnader, övergångar, vägportar, tunnlar.
Överbyggnaden
Rälsläggning, sliprar, stängsel
Stationshus, banvaktstugor, bangårdar, last och hållplatser.

6. Filipstads Norra Bergslags Järnväg AB = FNBJ.
Allmänt
Aktiebolags och delägarefrågor, stämmo och styrelseprotokoll.
Förslag och utredningar för banbyggnaden
Markförvärv, expropriation, lantmäteri m.m.
Ekonomi och finanser
Bokföring, avlöningar redovisningar driftskostnader
Förvaltnings och organisationsfrågor
Juridik
Korrespondens
Inköp av material
Byggnad och underhåll av underbyggnaden
Banvallen, broar, vägportar m.m.
Vägar,gator och övergångar
Byggnad och underhåll av överbyggnaden
Rälsläggning, sliprar och stängsel m.m.
Byggnad och underhåll av stationshus, banvaktstugor, last och hållpl.
Post, telegraf, telefon
Statistik
Person och frakttaxor
Försäkringar, säkerhetstjänst, brandskydd, arbetsskydd, olycksfall, tågmissöden.'
Samarbete med främmande järnvägar
Samarbete med NKLJ
Utarrenderingen, Försäljningen, Fusioneringen
Utomstående institutioner /Statliga/
Utomstående institutioner /andra, föreningar m.m.

7. Karlstad-Munkfors Järnvägs AB = KMJ.
Allmänt. Karlstads Stadsfullmäktige. Utdrag ur protokoll m.m.
Aktiebolags och delägarefrågor, stämmo och styrelseprotokoll
Förslag och utredningar för banbyggnaden
Markförvärv, expropriation, lantmäteri m.m.
Ekonomi och finanser
Bokföring, avlöningar redovisningar driftskostnader
Förvaltnings och organisationsfrågor
Juridik
Korrespondens
Inköp av material
Byggnad och underhåll av underbyggnaden
Banvallen, broar, vägportar m.m.
Vägar, gator, övergångar
Byggnad och underhåll av överbyggnaden. Treskenspåret.
Rälsläggning, sliprar stängsel m.m.
Byggnad och underhåll av stationshus, banvaktstugor, last och hållplats
Post, telegraf, telefon
Statistik
Person och frakttaxor
Försäkringar, säkerhetstjänst, brandskydd, arbetsskydd, olycksfall, tågmissöden
Samarbete med främmande järnvägar
Samarbete med NKLJ
Utarrenderingen, Försäljningen, Fusioneringen

Utomstående institutioner /Statliga/
Utomstående institutioner / andra, föreningar m.m.

8. Skymnäs Munkfors Järnvägs AB = Skymnäsbanan.
Allmänt, Karlstads Stadsfullmäktiges sammanträden m.m.
Förslag och utredningar
Markförvärv, expropriation, lantmäteriförrättningar.
Byggnad och reparation av spåret
Brobyggnader och övergångar, vägportar.
Stationshus och banvaktstugor
Telefon och telegraf
Elektrifieringen

9. Karlstad-Skoghalls Järnvägs AB = KSJ.
Anläggningen.
Förslag och utredningar
Markförvärv, expropriation, lantmäteriförrättningar.
Byggnad och reparation av spåret
Brobyggnader och övergångar, vägportar.
Treskenspåret
Stationshus och banvaktstugor
Telefon och telegraf
Elektrifieringen

10. Nordmark-Klarälvens Järnvägs AB = NKLJ. Efter fusioneringen 1/10 1921 (saknas).
Allmänt

11. Vakant.

12. Elektroavdelningen.
Elektrifieringen.
Allmänt
Koncessionsansökan
Utredningar, kostnadsförslag, ritningar
Skrivelser till olika myndigheter
El-ledningarna, Elkraftleveransen
Flyttningen av telefonledningarna
Materialanskaffningarna. El-loken, eventuell ändring av dessa m.m.
Föreningsstationerna
Skoghallsbanan
Besiktning. Inspektion.
"Elektrisk drift contra diseldrift"
Instruktioner för personalen

13. Bussavdelningen.
Klarälvdalens Biltrafikaktiebolag
Omnibussbolaget
Inköp av bussar och material med åtföljande trafikrättigheter

Linjetrafiken:
Ansökan om trafikrättigheter
Övertagna och köpta trafikrättigheter
Utökning eller minskning av trafiken
Busstrafiken till Skoghall /Skoghallslinjen/
Landsvägståg till Klarälvsdalen
Yttranden om främmande ansökningar
Beställningstrafik för godsbefordran
Ekonomi, statistik, redovisningar, biljettpriser, taxor.
Organisation, Rationalisering, trafikstatistik, driftsrapporter.
Gengasdrift
Illojal trafikkonkurens
Trafikanters klagomål
Trafikmissöden, trafikolyckor, olycksfall
Personal
Bil och bussverkstaden
Garagebyggnader. Busscentraler.

14. Banavdelningen.
Underbyggnaden. Tillbyggnad och underhåll.
Banvallen
Broar, viadukter, vägportar, kulvertar och avloppstrummor
Vägar, gator, vägbroar, vägövergångar

Tunnelbyggnaden vid Syrsjön.
Överbyggnaden. Tillbyggnad och underhåll.
Bangårdar med anläggningar. Kolbryggor, last och lossningsanordningar.
Stationshus och bostäder
Banvaktstugor, last och hållplatser
3 skenspåren
Förslag till nya spår och förstärkning av gamla
Telegraf och telefonledningar
Stängsel
Inköp av räls och slipers
Förändringar av byggnader och anläggningar
Nedläggning av stationer
Upprivning av bangårdar, spår anläggningar m.m.

Föreningsstationerna. Samarbete med främmande järnvägar. Se grupp 1.
Andelar i S.J:s bangårdar, spår, broar m.m.

Rapporter.
Tillbyggnad och underhåll av bana, byggnader och rullande material.

Besiktning av järnvägen.
Kontroll av spåret
Besiktning av vägövergångar och säkerhetsanordningar

15. Trafikavdelningen.
Person och godstrafiken
Taxor, resanderäkning
Tidtabeller
Bortkommet och skadat gods
Jämförelse mellan näst-järnvägs- och biltransport
Resanderäkning.

Föreningsstationerna
Omlastningen

Mölnbacka Trysils trafik

Petitioner från allmänheten och anmärkningar.
Önskan om hållplatser
Önskan om tidtabellsändringar
Felexpediterat gods
Anmärkningar på personalen

Trafikmissöden:
Tågurspårningar
Kollisioner
Med landsvägsfordon
På bangårdar
Rälsbrott och skador å spåret. Materialskador.
Trafikolyckor med personskador
Diverse missöden, mindre olyckor, förseelser m.m.
Olyckstillbud
Påkörning av kreatur.
Materialskador. Brand i lok.
Förseelser av personalen

16. Maskinavdelningen. Verkstaden och förrådet.
Rullande material:
Lokomotiven
Motorvagnar
Elektriska loken
Inköp
Passagerarvagnar
Automatiska kopplingen
Transportörboggier
Godsvagnar, malmvagnar.
Vattenkastare ? Vattentorn.

Hyra för rullande material
Materialförbrukning, driftsmaterial.
Stenkol, koks, ved och driftolja
Smörjoljor

Diverse:
Lastningsapparater

Mekaniska Verkstaden, Lok och Vagnverkstaden.
Förrådet.

17. Centrala transportkontoret.
Lastbilarna (saknas).

18. Hagfors resebyrå (saknas).

19. Musjöhedens grusgrop
(hänvisning se kartia. UHB.fast.avd. Va 50357:207 = 1*8. 208 = 9-17, 209 = 18*22, se även fotosamlingen).
Anläggningen och reparationer
Nedläggning av trafiken och upprivning av banan
Förslag till återställande av banan
Vägar, broar.

20. Skogsbanorna: Gustafsforsbanan.

21 Skogsbanorna: Ullenbanan.
Anläggningen och reparationer
Nedläggning av trafiken och upprivning av banan
Diverse

22-24 Vakanta.

25. Diverse järnvägsfrågor.
Linjen Mora - Deje - Karlstad.
Handlingarna äro förvarade i Historiska arkivet, Uddeholm (dossierer).
Älvdalsbanan
Råda - Slättne
Råda - Dalby
Råda - Ekshärad - Åstrand - Dalby.
Diverse förslag.
Råda - Buda
Edebäck - Basterud
Sunne - Höljes
Nyhyttan - Finnshyttan

26. Kopior från: Disp.kontoret.
Registret till, kopior av arkivhandlingar som tillhör Disponentkontorets arkiv och äro förvarade i skåp nr: 4 i Historiska arkivet å Huvudkontoret.

27. Historiska arkivet år huvudkontoret / kopior.

Registret till, kopia av / arkivhandlingar som förvaras i kartonger. Se kartongernas nummer.

28. Ombuds manna avdelningens arkiv å huvudkontoret / kopior.
Registret till, kopior av arkivhandlingar som delvis berör NKLJ och äro förvarade i Historiska arkivet å Huvudkontoret.

29. Huvudkontorets bildarkiv.

Kopior av register till det bildmaterial som berör NKLJ och som är förvarat i Historiska arkivet å Huvudkontoret.