Efter en systemuppdatering saknas viss funktionalitet när bildvisaren används i mobiltelefon. Vi arbetar med att åtgärda problemet så fort som möjligt.
Här söker du i alla arkiv och register i Nationell Arkivdatabas och Digitala forskarsalen.
En förening omfattande stations- och kontorsskrivare, bokhållare och byråassistenter vid SJ stiftades den 25 juni 1905 under benämningen De lägre tjänstemännens vid Statens Järnvägar förening.
Uppdelningen i "tjänstemän" och "betjänte" vid SJ försvann 1908. Därefter titulerades samtliga anställda tjänstemän, av lägre och högre grad. De tidigare lägre tjänstemännen kom nu att höra till kategorin högre tjänstemän. Av den anledningen antog föreningen redan 1909 ett nytt namn: Föreningen för tjänstemän av högre grad vid Statens Järnvägar. Senare slopades också beteckningarna "högre" och "lägre" för SJ-tjänstemännens del, varför ännu ett namnbyte företogs 1919, nämligen till Statens Järnvägars Befälsförbund (SJBF). Samtidigt ändrades stadgarna så att andra befälsföreningar vid SJ fick möjlighet att ansluta sig till förbundet.
Avskaffandet av det fram till 1919 rådande statliga avlöningssystemet var en väsentlig fråga för det tidiga SJBF. 1918 bildade SJBF tillsammans med Posttjänstemännens och Svenska Telegraftjänstemännens föreningar en topporganisation, kallad Trafiktjänstemännens Riksförbund. Trafiktjänstemännens Riksförbund övertog därefter huvudansvaret för bevakningen av gemensamma statstjänstemannafrågor - inte minst lönefrågorna. Genom Trafiktjänstemännens Riksförbund tillhörde förbundet fr.o.m. 1946 Statstjänstemännens Riksförbund.
Beslut om förstatligande av de enskilda järnvägarna fattades av 1939 års riksdag. Detta fick till följd att Enskilda Järnvägars Befälsförbund successivt uppgick i Statens Järnvägars Befälsförbund (1942-46).
Tidigare hade förbundet inkorporerat flera mindre föreningar (Stationsinspektorsföreningen vid Sveriges statsbanor 1919, Föreningen för förste telegrafister vid Statens Järnvägar 1920, Statens Järnvägsbyggnaders tjänstemannaförening 1921, Statsbanornas förrådstjänstemannaförening 1925). Under 1940- och 50-talen utökades förbundet ytterligare (Statens Järnvägars lokmästareförening 1946, Statsbanornas Kamerala Tjänstemannaföreni
Ordning & struktur
Förteckning över
STATENS JÄRNVÄGARS BEFÄLSFÖRBUNDs
arkiv
April 1993 Lena Ånimmer
Kontroll
Skapad
1993-09-30 00:00:00
Senast ändrad
2010-06-16 10:19:06
Statens Järnvägars Befälsförbund
Inledning
En förening omfattande stations- och kontorsskrivare, bokhållare och byråassistenter vid SJ stiftades den 25 juni 1905 under benämningen De lägre tjänstemännens vid Statens Järnvägar förening.
Uppdelningen i "tjänstemän" och "betjänte" vid SJ försvann 1908. Därefter titulerades samtliga anställda tjänstemän, av lägre och högre grad. De tidigare lägre tjänstemännen kom nu att höra till kategorin högre tjänstemän. Av den anledningen antog föreningen redan 1909 ett nytt namn: Föreningen för tjänstemän av högre grad vid Statens Järnvägar. Senare slopades också beteckningarna "högre" och "lägre" för SJ-tjänstemännens del, varför ännu ett namnbyte företogs 1919, nämligen till Statens Järnvägars Befälsförbund (SJBF). Samtidigt ändrades stadgarna så att andra befälsföreningar vid SJ fick möjlighet att ansluta sig till förbundet.
Avskaffandet av det fram till 1919 rådande statliga avlöningssystemet var en väsentlig fråga för det tidiga SJBF. 1918 bildade SJBF tillsammans med Posttjänstemännens och Svenska Telegraftjänstemännens föreningar en topporganisation, kallad Trafiktjänstemännens Riksförbund. Trafiktjänstemännens Riksförbund övertog därefter huvudansvaret för bevakningen av gemensamma statstjänstemannafrågor - inte minst lönefrågorna. Genom Trafiktjänstemännens Riksförbund tillhörde förbundet fr.o.m. 1946 Statstjänstemännens Riksförbund.
Beslut om förstatligande av de enskilda järnvägarna fattades av 1939 års riksdag. Detta fick till följd att Enskilda Järnvägars Befälsförbund successivt uppgick i Statens Järnvägars Befälsförbund (1942-46).
Tidigare hade förbundet inkorporerat flera mindre föreningar (Stationsinspektorsföreningen vid Sveriges statsbanor 1919, Föreningen för förste telegrafister vid Statens Järnvägar 1920, Statens Järnvägsbyggnaders tjänstemannaförening 1921, Statsbanornas förrådstjänstemannaförening 1925). Under 1940- och 50-talen utökades förbundet ytterligare (Statens Järnvägars lokmästareförening 1946, Statsbanornas Kamerala Tjänstemannaföreni
Bristen på matriklar för perioden 1917-45 samt 1955-66 kompenseras i viss mån av handlingar i Statens Järnvägars Befäls- förbunds Sjukkassas arkiv, serie E 2 (inträdesansökningar)
För perioden 1965-73, jämför även Sveriges Järnvägars Tjänste- mannaförbunds arkiv, serie D 1
Serien omfattar huvuddelen av förbundets bevarade handlingar för perioden 1921-65, protokoll undantagna
Fr.o.m. 1946 är handlingarna ordnade årsvis enligt en särskild arkivplan, vilken utgår från följande huvudgrupper: I: SJBF internt II: samarbetet med andra organisationer III: anställning, tjänstgöring, avlöning, pension m.m. IV: frågor angående icke SJ-anställda medlemmar V: lokala frågor, enskilda medlemmars ärenden m.m.
Med register i varje volym/ första bandet för varje år