I slutet av 1940-talet uppkom tanken på att ordna en verkstadsskola för reparatörspersonal vid Statens järnvägars driftavdelning och huvudverkstäder. Behovet att göra utbildningen effektivare än de tidigare korrespondenskurserna framfördes.
Under första hälften av 1950-talet bestämde man sig för att med hjälp av den s k TIF- metoden (Träning inom företaget) utveckla centrala utbildningsprogram för rälsbuss- och motorvagnsförare, motorfordonsreparatörer, ellokreparatörer, vagnreparatörer och lokförare.
I maj l955 bestämdes att en SJ verkstadsskola skulle iordningställas vid Ängelholms lokstation.
Den ll november startade den första kursen vid skolan som gällde utbildning av instruktionsförare i rälsbusstjänst. 1953 hade man i Sandåkra utanför Hässleholm börjat utbilda banpersonal för meranvändning i kontaktledningsarbete. Samtidigt startades utbildning av vapenfria värnpliktiga (idag vapenfria tjänstepliktiga) i Revingehed. Därmed hade den utveckling startats som ledde fram till en central SJ-skola för teknisk utbildning.
Administrativ och trafikteknisk utbildning genomfördes vid SJ-skolan i Stockholm. Båda skolorna tillhörde organisatoriskt SJ Central förvaltning, Administrativa avdelningen.
1963 genomfördes en organisationsändring och ett huvudkontor tillkom. Personal-och utbildningsärenden kom att handläggas inom den nya Administrativa avdelningen. Skolenheterna kom att administrativt tillhöra utbildningssektionen.
SJ- skolan i Ängelholm utbyggdes efter hand till 12 skolenheter. Genom organisationsändringar har antalet enheter reducerats.
Genom riksdagsbeslut omorganiserades SJ-verksamheten 1 juli 1988. En ny myndighet "Banverket" inrättades och större delen av SJ-skolan i Ängelholm kom att tillhöra Banverket. Ny benämning Banskolan. Banskolan blev en självständig sektion under Banverkets personalavdelning. Resterande SJ-skoldel (motor fordons och vagnskolenheterna) överfördes till SJ-skolan i Mjölby, som hade inrättats 1978 för bland annat lokförarutbildning. Motorfordons- och vagnskolenheterna bildar en filial till Mjölbyskolan men verksamheten kvar i Ängelholm.
Verksamheten under perioden 1955 - 1988 framgår i stort under serien F 1 "Handlingar rörande utbildning".
Två ljudrullar och ett bildband förvaras hos Enheten för teknikberoende medier.
Tillgänglighet
Sekretess
Nej
Kontroll
Skapad
2002-10-24 00:00:00
Senast ändrad
2024-11-27 16:13:43
I slutet av 1940-talet uppkom tanken på att ordna en verkstadsskola för reparatörspersonal vid Statens järnvägars driftavdelning och huvudverkstäder. Behovet att göra utbildningen effektivare än de tidigare korrespondenskurserna framfördes.
Under första hälften av 1950-talet bestämde man sig för att med hjälp av den s k TIF- metoden (Träning inom företaget) utveckla centrala utbildningsprogram för rälsbuss- och motorvagnsförare, motorfordonsreparatörer, ellokreparatörer, vagnreparatörer och lokförare.
I maj l955 bestämdes att en SJ verkstadsskola skulle iordningställas vid Ängelholms lokstation.
Den ll november startade den första kursen vid skolan som gällde utbildning av instruktionsförare i rälsbusstjänst. 1953 hade man i Sandåkra utanför Hässleholm börjat utbilda banpersonal för meranvändning i kontaktledningsarbete. Samtidigt startades utbildning av vapenfria värnpliktiga (idag vapenfria tjänstepliktiga) i Revingehed. Därmed hade den utveckling startats som ledde fram till en central SJ-skola för teknisk utbildning.
Administrativ och trafikteknisk utbildning genomfördes vid SJ-skolan i Stockholm. Båda skolorna tillhörde organisatoriskt SJ Central förvaltning, Administrativa avdelningen.
1963 genomfördes en organisationsändring och ett huvudkontor tillkom. Personal-och utbildningsärenden kom att handläggas inom den nya Administrativa avdelningen. Skolenheterna kom att administrativt tillhöra utbildningssektionen.
SJ- skolan i Ängelholm utbyggdes efter hand till 12 skolenheter. Genom organisationsändringar har antalet enheter reducerats.
Genom riksdagsbeslut omorganiserades SJ-verksamheten 1 juli 1988. En ny myndighet "Banverket" inrättades och större delen av SJ-skolan i Ängelholm kom att tillhöra Banverket. Ny benämning Banskolan. Banskolan blev en självständig sektion under Banverkets personalavdelning. Resterande SJ-skoldel (motor fordons och vagnskolenheterna) överfördes till SJ-skolan i Mjölby, som hade inrättats 1978 för bland annat lokförarutbildning. Motorfordons- och vagnskolenheterna bildar en filial till Mjölbyskolan men verksamheten kvar i Ängelholm.
Verksamheten under perioden 1955 - 1988 framgår i stort under serien F 1 "Handlingar rörande utbildning".