Torsdagen den 22 maj, klockan 16.30–19.00, kommer beställningsfunktionen till läsesal att vara avstängd på grund av underhållsarbete.
Här söker du i alla arkiv och register i Nationell Arkivdatabas och Digitala forskarsalen.
Bergslagernas järnvägar (1872 – )
Organisation (upphörd)
Kategori
Företag. Transport- och lagringsföretag
Historik
Bolagsordning för Bergslagernas järnvägs AB fastställdes av Kungl. Maj:t den 26 januari 1872. Koncession för järnvägen Falun-Göteborg beviljades den 26 september 1871.Bolagsordning för Bergslagernas järnvägs AB fastställdes av Kungl. Maj:t den 26 januari 1872. Koncession för järnvägen Falun-Göteborg beviljades den 26 september 1871. De olika bandelarna, vilka sammanlagt omfattade 486 km, öppnades för trafik enligt följande: Falun-Ludvika den 31 december 1875, Kil-Molkom den 1 mars 1876, Molkom-Daglösen-Filipstad den 1 augusti 1876, Ludvika-Daglösen den 3 januari 1877, Göteborg-Trollhättan den 31 maj 1877, Trollhättan-Öxnered den 26 februari 1878, Öxnered-Mellerud den 21 juni 1879 och Mellerud-Kil den 1 december 1879. Den 23 december 1880 meddelade Kungl. Maj:t att linjen Falun-Göteborg fick anses som en järnvägsenhet, därmed var Sveriges största enskilda järnväg färdig att tas i bruk.
Denna arkivbeskrivning omfattar de delar av BJ:s och BJ:gruppens arkiv som förvaras vid landsarkivet i Göteborg. Observera dock att en hel del handlingar från åren strax före förstatligandet 1948 återfinns i VII/II distriktens förvaltningar med underlydande sektioner vilka förvaras vid landsarkivet.
Huvuddelen av handlingarna härrör från Trafik- avdelningen/Driftsavdelningen.
Ytterligare handlingar förvaras på Riksarkivet. Se särskild förteckning i landsarkivets exepedition.
TRYCKTA HANDLINGAR
Tryckta handlingar på landsarkivet består av: Trafikförvaltningen Göteborg-Dalarne-Gävle Berg- slagernas järnvägsaktiebolag & Co, Redogörelser för trafiken 1940-1945.
I Göteborgs universitetsbibliotek finns redogörelser för trafiken från 1879 och framåt, samt en del andra tryckta handlingar exempelvis bolagsordning, taxor, ordningsregler m.m.
Litteratur: Ahlberg, Vincent Bergslagernas järnvägs- aktiebolag 1872-1922. (Historik II) Göteborg 1922
Bergslagernas Jernvägs- aktiebolag 1872-1899. (Historik I) Göteborg 1900
Blomgren, Åke Bergslagernas järnvägar 1879-1979. Stockholm
Jonasson, O. m.fl. Trafikförvaltningen Göteborg-Stockholm- Gävle och Göteborg- Dalarna-Gävle samt be- folkningen och närings- livet i Mellansverige 1865-1940. 1949.
Svenska järnvägsför- eningen 1876-1926, del II. Sid. 17 ff. Stock- holm 1926. Bergslagernas Järnvägar (BJ)
Bergslagernas Järnvägar var fram till förstatligandet ett börsnoterat företag och Sveriges största privatbana. Ägargruppen dominerades av intressenter från Göteborg och Bergslagens bruksföretag. Koncession 26.9.1871 Göteborg-Falun, inklusive Domnarvet-Insjön, samt förbindelse med Nora-Karlskoga järnväg. 26.8.1873 Daglösen-Filipstad 4.3.1910 Rämshyttan-Idkerberget Förvaltningsort Göteborg, samt 'regionkontor' i Filipstad Samverkan och ägarintressen i andra järnvägar a) BJ administrerade Göteborg-Hallands järnväg (GHB) 1.9.1888-31.12.1895 och Göteborg-Borås järnväg (GBJ) 15.12.1894-31.12.1903 b) BJ hade betydande ägarintressen i Kil-Fryksdalens järnväg (KFJ) och Lödöse-Lilla Edets järnväg (LLEJ) och traffikerade dessa banor. Likaså hade BJ ägarintressen i Dalslands järnväg (DJ/DJAB) och Dal-Västra Värmlands järnväg (DVVJ/DVJ). Den förra arrenderades från 1.1.1942 och blev helägd 1946. Den senare ägdes från 1.9.1937 av ett dotterbolag. c) BJ förvärvade redan 1908 aktiemajoriteten i Gävle-Dala järnväg (GDJ) d) BJ arrenderade 20.4.1933 Åmål-Årjängs järnväg (ÅmÅJ) och köpte den 1.1.1937, varpå den överläts till dotterbolaget DVVJ e) 1.1.1909 bildades Trafikförvaltningen Göteborg-Stockholm-Gävle (GSG), vari ingick BJ, GDJ och Stockholm-Västerås-Bergslagens järnväg (SWB), från 1914 Södra Dalarnes järnväg (SDJ) samt från 1915 Krylbo-Norbergs järnväg (KNJ). GSG upplöstes 1.1.1919 och ersattes av Trafikförvaltningen Göteborg-Dalare-Gävle (GDG), som omfattade BJ, GDJ och SDJ samt efterhand de med BJ associerade järnvägarna DJ, DVVJ, KFJ och LLEJ samt de GDJ-anknutna banorna Falun-Rättvik_Mora järnväg (FRMJ), Falun_Västerdalarnes järnväg (FVJ) och Mora-Älvdalens järnväg (MEJ) [Källa: Järnvägsdata 1999, Svenska Järnvägsklubben, 1999]
Övriga Litteraturhänvisningar Bergslagernas järnvägsaktiebolag 1872-1899, 1899 Vincent Ahlberg, Bergslagernas Järnvägsaktiebolag 1872-1922, 1922 Olof Johansson, Trafikförvaltningen Göteborg-Stockholm-Gävle och Göteborg-Dalarne-Gävle samt befolkningen och näringslivet i Mellansverige 1865-1940, 1949 Bergslagernas Järnvägar 1897-1979, 1979 Nils Erik Wååg, Banvakt 17, 1993 (SJK 59)