Arkivbeskrivning för Lantmäteristyrelsens (LMS) Registerbyrå m föregångare 1921-1974
Myndighetens organisation och arbetsuppgifter
Den första lantmäterinstruktionen utfärdades 1628 vilket innebär att det avsatts ett betydande arkiv inom LMS före 1921 då ovannämnda registerbyrå inrättades. För mer information om den äldre arkivbildningen hänvisas till arkivredovisning för LMS administrativa arkiv och LMS kartarkiv.
I början av 1900-talet genomförde LMS en sådan omorganisation att ärenderegistreringen kom att ske byråvis från att tidigare varit central för hela myndigheten. Följande byråer inrättades: * Lantmäteribyrån * Stadsbyrån * Utredningsbyrån * Administrativa byrån
Registerbyrån benämndes först utredningsbyrån och blev en organisatorisk enhet, som verkade från år 1921 till år 1971 då namnbyte skedde. Registerbyrån hade till uppgift att genomföra utredningar och avge utlåtanden i fastighetsrättsliga frågor.
Sambandet mellan myndighetens arbetsuppgifter och viktigare handlingar och ärendeslag, Betydande arkivserier är koncept, register för åtkomst till rättsfall avseende jorddelningslagen, utslag från högsta domstolen och utslag från hovrätterna.
Vilka arkiv som myndigheten förvarar Vilka arkiv som myndigheten i övrigt framgår av arkivförteckningen.
Sökingångar i arkivet/arkiven, Sökingång i arkivet är arkivförteckning
Inskränkningar i tillgängligheten genom sekretess Inga inskränkningar på grund av sekretess tillämpas.
Gallringsregler Inga gallringsbeslut tillämpas.
Vem som är ansvarig för arkivverksamheten. Chefen för serviceenheten är arkivinformationsägare.
Arkivbildarhistorik
Lantmäteristyrelsen
En organisation för kartläggning av Sverige upprättades i början av 1600-talet som ett led i den centrala förvaltningens allmänna expansion. Anders Bure förordnades 1628 att utbilda och leda en kår av lantmätare, som utöver uppgiften att medverka vid fastighetsbildning, skattläggning och arrondering också skulle upprätta geografiska kartor över landskap, socknar, städer och byar. Lantmäteriet ställdes under överinseende av Kammarkollegium, där det till 1827 utgjorde en särskild enhet, lantmäterikontoret.
Parallellt utvecklades en militär kartläggning av försvarsanläggningar och gränsområden. 1805 bildades fältmätningscorpsen med uppgift att för militära ändamål upprätta kartor över landet. 1831 förenades den med andra enheter till topografiska kåren inom generalstaben.
1827 frikopplades lantmäterikontoret helt från Kammarkollegiet och blev en egen myndighet, Generallantmäterikontoret. 1864 ändrades namnet till Lantmäteristyrelsen. 1859 skildes den geografiska karteringen från Generallantmäterikontoret och fördes till två särskilda myndigheter, Rikets ekonomiska kartverk och Ekonomiska kartverket för Norrbottens län.
1850 överlämnade Generallantmäterikontoret till Riksarkivet ett antal kartor, som inte längre ansågs behövas i lantmäteriets egen verksamhet utan enbart ha historiskt intresse. Det gällde äldre riksgränskartor och kartor över områden utanför Sveriges aktuella gränser. Nya leveranser av gränskartor, kartor över orter i Finland och vissa andra äldre kartor skedde 1892, 1897 och 1913.
Hänvisningar
Reproducerat
Nej
Kontroll
Skapad
2010-12-21 00:00:00
Senast ändrad
2011-01-20 10:27:19
Arkivbeskrivning för Lantmäteristyrelsens (LMS) Registerbyrå m föregångare 1921-1974
Myndighetens organisation och arbetsuppgifter
Den första lantmäterinstruktionen utfärdades 1628 vilket innebär att det avsatts ett betydande arkiv inom LMS före 1921 då ovannämnda registerbyrå inrättades. För mer information om den äldre arkivbildningen hänvisas till arkivredovisning för LMS administrativa arkiv och LMS kartarkiv.
I början av 1900-talet genomförde LMS en sådan omorganisation att ärenderegistreringen kom att ske byråvis från att tidigare varit central för hela myndigheten. Följande byråer inrättades: * Lantmäteribyrån * Stadsbyrån * Utredningsbyrån * Administrativa byrån
Registerbyrån benämndes först utredningsbyrån och blev en organisatorisk enhet, som verkade från år 1921 till år 1971 då namnbyte skedde. Registerbyrån hade till uppgift att genomföra utredningar och avge utlåtanden i fastighetsrättsliga frågor.
Sambandet mellan myndighetens arbetsuppgifter och viktigare handlingar och ärendeslag, Betydande arkivserier är koncept, register för åtkomst till rättsfall avseende jorddelningslagen, utslag från högsta domstolen och utslag från hovrätterna.
Vilka arkiv som myndigheten förvarar Vilka arkiv som myndigheten i övrigt framgår av arkivförteckningen.
Sökingångar i arkivet/arkiven, Sökingång i arkivet är arkivförteckning
Inskränkningar i tillgängligheten genom sekretess Inga inskränkningar på grund av sekretess tillämpas.
Gallringsregler Inga gallringsbeslut tillämpas.
Vem som är ansvarig för arkivverksamheten. Chefen för serviceenheten är arkivinformationsägare.