bild
Arkiv

1918 års järnvägskommitté

Statens järnvägar (SJ) med föregångare Övriga arkiv

Grunddata

ReferenskodSE/RA/420335/11/11C
Länk till postenhttps://sok.riksarkivet.se/arkiv/PEs2Oggh9qk6DJEcgEMru2
ExtraID11C
ArkivinstitutionRiksarkivet i Stockholm/Täby (depå: Arninge)

Innehåll och historik

Innehåll
1918 års järnvägskommitté tillsattes av Kungl. Maj:t den 19:e september 1918, efter att Järnvägsstyrelsen på eget initiativ i underdånig skrivelse anhållit om att få företaga en undersökning om ett förstatligande av de enskilda järnvägarna.
Kommittén kom att bestå av ordföranden (f. d. generaldirektör Mauritz Reinhold Sahlin) samt tolv ledamöter, med uppdrag att verkställa utredning angående innebörden och betydelsen av ett mera allmänt förstatligande av Sveriges järnvägar, samt utredning av sättet för genomförandet av ett sådant förstatligande.
Kommittén hade således ett antal ärenden att utreda: man skulle utröna vad ett förstatligande av all järnvägsdrift skulle innebära, i vilken omfattning det skulle ske och vilka banor som borde statsinlösas. Även koncessionsrätten samt äganderättsförhållandena för de enskilda järnvägarna skulle utreda, för ett eventuellt rättsligt eller underhandsmöjligt förvärv av banor. Utöver detta uppdrogs kommittén granska huruvida statsbanetaxan behövde höjas för att lämna skälig avkastning. HKM menade vidare att sakkunniga skulle utarbeta förslag till en bokföringslag för de enskilda järnvägarna.
Det erhållna uppdraget innebar att åtskilliga utredningar och undersökningar av teknisk och ekonomisk art, rörande det stora flertalet enskilda järnvägar i landet, genomfördes.
Arkivhistorik1918 års järnvägskommitté tillsattes av Kungl. Maj:t den 19:e september 1918, efter att Järnvägsstyrelsen på eget initiativ i underdånig skrivelse anhållit om att få företaga en undersökning om ett förstatligande av de enskilda järnvägarna.
Kommittén kom att bestå av ordföranden (f. d. generaldirektör Mauritz Reinhold Sahlin) samt tolv ledamöter, med uppdrag att verkställa utredning angående innebörden och betydelsen av ett mera allmänt förstatligande av Sveriges järnvägar, samt utredning av sättet för genomförandet av ett sådant förstatligande.
Kommittén hade således ett antal ärenden att utreda: man skulle utröna vad ett förstatligande av all järnvägsdrift skulle innebära, i vilken omfattning det skulle ske och vilka banor som borde statsinlösas. Även koncessionsrätten samt äganderättsförhållandena för de enskilda järnvägarna skulle utreda, för ett eventuellt rättsligt eller underhandsmöjligt förvärv av banor. Utöver detta uppdrogs kommittén granska huruvida statsbanetaxan behövde höjas för att lämna skälig avkastning. HKM menade vidare att sakkunniga skulle utarbeta förslag till en bokföringslag för de enskilda järnvägarna.
Det erhållna uppdraget innebar att åtskilliga utredningar och undersökningar av teknisk och ekonomisk art, rörande det stora flertalet enskilda järnvägar i landet, genomfördes.

Kontroll

Skapad2006-11-13 00:00:00
Senast ändrad2018-12-12 13:48:19