Svenska Sockerfabriks AB (SSA) bildades 1907 genom en sammanslagning av flera sockerbruk och raffinaderier i Sverige. SSA blev med tiden ledande i Sverige när det gällde sockerproduktion. Företagets enda egentliga konkurrent, Mellersta Sveriges Sockerfabriks AB. (MSSA), köptes upp år 1936. Under andra världskriget rådde det brist på bränsle och man instiftade från regeringshåll Statens Bränslekommission, genom vilken SSA fick förhandla rörande hur mycket bränsle sockerindustrin fick förbruka. SSA köpte vid denna tidpunkt en torvmosse vid skånsk-småländska gränsen vid namn Flåsmyr. Av Flåsmyr bildades ett eget bolag. Förhandlingar kring köpet av jordremsor vid tre fastigheter samt mark kring järnvägen vid Flåsmyr skedde omkring årsskiftet 1941-1942. Överenskommelser mellan SSA och SJ ingicks också gällande lastningsspår från Flåsmyr till järnvägsstationen i Skånes Fagerhult. Den ekonomiska kalkyl som gjorts inför köpet av Flåsmyr, med mark, byggnader, inventarier och övrig utrustning, kom att visa sig alltför snävt tilltagen. Detta berodde huvudsakligen på den omfattande maskinpark som införskaffats efter det att bolagsstyrelsen beviljat anslag till Flåsmyr. Under 1947 inkom en mängd förfrågningar rörande arrende, försäljning av fastigheter och utrustning. Det förekommer även dokumentation innehållande avstyckningsplaner över Flåsmyr under denna tid, varför det finns skäl att anta att en successiv avveckling av verksamheten ägt rum under 1947.
Tillgänglighet
Sekretess
Nej
Kontroll
Senast ändrad
2017-12-06 15:07:26
Svenska Sockerfabriks AB (SSA) bildades 1907 genom en sammanslagning av flera sockerbruk och raffinaderier i Sverige. SSA blev med tiden ledande i Sverige när det gällde sockerproduktion. Företagets enda egentliga konkurrent, Mellersta Sveriges Sockerfabriks AB. (MSSA), köptes upp år 1936. Under andra världskriget rådde det brist på bränsle och man instiftade från regeringshåll Statens Bränslekommission, genom vilken SSA fick förhandla rörande hur mycket bränsle sockerindustrin fick förbruka. SSA köpte vid denna tidpunkt en torvmosse vid skånsk-småländska gränsen vid namn Flåsmyr. Av Flåsmyr bildades ett eget bolag. Förhandlingar kring köpet av jordremsor vid tre fastigheter samt mark kring järnvägen vid Flåsmyr skedde omkring årsskiftet 1941-1942. Överenskommelser mellan SSA och SJ ingicks också gällande lastningsspår från Flåsmyr till järnvägsstationen i Skånes Fagerhult. Den ekonomiska kalkyl som gjorts inför köpet av Flåsmyr, med mark, byggnader, inventarier och övrig utrustning, kom att visa sig alltför snävt tilltagen. Detta berodde huvudsakligen på den omfattande maskinpark som införskaffats efter det att bolagsstyrelsen beviljat anslag till Flåsmyr. Under 1947 inkom en mängd förfrågningar rörande arrende, försäljning av fastigheter och utrustning. Det förekommer även dokumentation innehållande avstyckningsplaner över Flåsmyr under denna tid, varför det finns skäl att anta att en successiv avveckling av verksamheten ägt rum under 1947.