Arkivbeskrivning för Skärholmens gymnasium/ Sprintgymnasiet 2 (2015 – 2020)
Arkivbeskrivningen är upprättad enligt 6§ 2p Arkivlagen. Arkivbeskrivningen har till syfte att underlätta för allmänheten att ta del av allmänna handlingar.
Inledning Från årsskiftet 2013/2014 övergick Stockholms stad och Utbildningsförvaltningen till ett nytt sätt att redovisa information genom processorienterad informationsredovisning (PIR). I april 2018 ordnades och förtecknades Skärholmens gymnasiums (före detta Sprintgymnasiet 2) arkiv för första gången. Samtidigt upprättades även en bevarandeförteckning samt en arkivbeskrivning enligt PIR-modellen. Bevarandeförteckningen redovisar skolans information från och med höstterminen 2015 till och med vårterminen 2020 och utgår från verksamhetens processer. På grund av den korta perioden samt en liten mängd handlingar har arkivet förtecknats som en arkivbildare läsåret 2015/16 till och med 2019/2020.
Kort historik Sprintgymnasiet 2 blev en egen enhet i november 2015, i det nedlagda Skärholmens gymnasiums lokaler. Tidigare var skolan annex under Sprintgymnasiet vid Liljeholmen. Från och med sommaren 2016 fick skolan namnet Skärholmens gymnasium. Från och med höstterminen 2018 slogs Skärholmens gymnasium samman med Lindeparkens gymnasiesärskola. Skolan hade första läsåret (juni 2016) 23 klasser om ca 360 elever. Tre klasser var placerade på Bernadottegymnasiet och 5 klasser på Åsö vuxengymnasium. Ett 20-tal lärare var anställda. Skärholmens gymnasium lades ner 2020-06-30.
Verksamhet och organisation Skärholmens gymnasium var en kommunal gymnasieskola placerad under Utbildningsförvaltningen. Skolan hade under läsåren 2018/19 ca 140 elever och 25 personal och 2019/2020 ca 50 elever och 20 personal. Skolan erbjöd programmet Språkintroduktion enligt skolförordningen Gy11.
Verksamhetsbeskrivning • ” På Skärholmens gymnasium bygger vi vår verksamhet på tron om att lärande och utveckling sker i trygga miljöer och i goda relationer. Att känna trygghet är en grundförutsättning för att våga kliva utanför det redan kända och lära nytt, det gäller alla - både unga och gamla. Goda relationer skapar trygghet och för oss är det ett vuxenansvar att möta varje elev med en positiv förväntan, men också att ge elever många möjligheter att utveckla sina egna förmågor att möta andra människor.
• Språket är nyckeln till all kommunikation och hos oss läggs mycket fokus på språkutvecklande arbete.
• Vi arbetar med språkintroduktion för nyanlända ungdomar från många olika hörn av världen. Många ungdomar har svåra upplevelser med sig i bagaget. Det är därför vi på skolan har ett väl utvecklat elevhälsoarbete där det främjande och förebyggande arbetet får ta plats. Vi vet också att när man lär sig mår man bra. Vi gör vårt yttersta att våra elever ska känna trygghet i en livssituation där mycket är nytt och främmande.
• Vår målsättning är att eleverna ska lyckas bra med sina studier hos oss, att de ska känna sig välkomna och att de ska få verktyg för att skapa sig en bra framtid i Sverige.”
Skärholmens gymnasiums skolledning: Rektor 2015-11-02 -- 2016-04-03; Lennart Phalén Tf. rektor 2016-04-04 – 2016-06-30; Silja Gustafsson. Rektor höstterminen 2016 -- höstterminen 2017; Eija Carlsson. Tf rektor vårterminen 2018; Silja Gustafsson. Rektor 2018-08-01 – 2020-06-30; Johanna Eriksson Bitr. Rektor 2018-08-01 – 2020-06-30; Silja Gustafsson Rektor för avveckling 2020-07-01 – 2020-12-31; Britt-Marie Kekonius
För mer information om skolans verksamhet och organisation, se verksamhetsområde 1. Styra, planera och följa upp i skolans bevarandeförteckning. I verksamhetsområdet redovisas bland annat skolans styrdokument.
Skolans verksamhet och information Nedan följer en redovisning av olika handlingstyper från olika delar av Skärholmens gymnasiums verksamhet. Handlingarna är ett urval. Se skolans bevarandeförteckning (förvarings-id 2.5.2) tillsammans med hanteringsanvisningarna för gymnasieskolan (förvarings-id 2.5.2) för en fullständig redovisning av skolans handlingstyper.
0.1 Diarieförda handlingar: Samtliga processer där det förekommer diarieförda handlingar.
0.2 Elevakter: Processer som handlingar uppkommer i, till exempel: 3.3 Dokumentera och kommunicera elevs kunskapsutveckling 4.1 Utreda och åtgärda elevs behov 4.2 Tillhandahålla samtalskontakt och andra stöd 5.2 Administrera elevs studiegång
Verksamhetsområde: 1. Styra, planera och följa upp Process 1.2 Planera och följa upp verksamheten Till exempel: Skolans styrdokument så som likabehandlingsplaner, verksamhetsplaner och kvalitetsredovisningar
Process 1.3 Utföra ledningsarbete Till exempel: Protokoll från möten med samverkansorganisationen (APT, SVG och förhandlingsprotokoll enligt MBL)
Verksamhetsområde: 2. Ge verksamhetsstöd Processgrupp 2.1 Administrera anställning och löner Till exempel: Ansökningshandlingar för anställd på tjänsten och anställningsavtal i original
Process 2.5. Hantera och redovisa allmänna handlingar Till exempel: Arkivbeskrivning och skolans diarium
Verksamhetsområde: 3. Utbilda Process 3.4 Hantera bedömningar och sätta betyg Till exempel: Betygskataloger och examensbevis/studiebevis
Verksamhetsområde: 4. Ge pedagogiskt stöd, elevhälsa och trygghet (Handlingar i ärenden om enskild elev, se 0.2 Elevakter). Process 4.1 Utreda och åtgärda elevs behov Process 4.2 Tillhandahålla samtalskontakt och andra stöd
Verksamhetsområde: 5. Administrera elever Process 5.2 Administrera elevs studiegång Till exempel: Registerutdrag, klasslistor och skolkataloger Förvaring Handlingar i skolans verksamhet som har arkiverats, bevaras i arkivboxar på Stockholms stadsarkiv.
Skolans bevarandeförteckning (förvarings-id 2.5.2) redovisar vilka handlingar som bevaras, vilken medium handlingarna har, förvaringsenhet samt placering.
Skolsköterskan på Skärholmens gymnasium förvarade skolhälsovårdsjournaler för elever som var inskrivna på skolan.
Skolhälsovårdsjournaler för barn födda till och med 1975 förvaras på Stockholms stadsarkiv, medan skolhälsovårdsjournaler för barn födda från och med 1976 förvaras i Utbildningsförvaltningens Centralarkiv.
Handlingar rörande personal som ska bevaras enligt Utbildningsförvaltningens anvisningar från 2018-02-05 (förvarings-id: 2.5.2) förvaras i Utbildningsförvaltningens Centralarkiv/personalaktsarkivet. För handlingar rörande personal som diarieförs (förvarings-id: 0.1), se hanteringsanvisningarna för gymnasieskolan (förvarings-id: 2.5.2)
Sökingångar till arkivet Skolans bevarandeförteckning tillsammans med hanteringsanvisningarna för gymnasieskolan är de främsta sökingångarna till arkivet (förvarings-id: 2.5.2). Även diariet fungerar som en sökingång för diarieförda handlingar (förvarings-id: 0.1) samt för elevhandlingar som har diarieförts.
Andra sökingångar är till exempel digitala verksamhetssystem som BER (Barn- och elevregister) och Skolplattformen. Se skolans bevarandeförteckning och hanteringsanvisningar för gymnasieskolan för en fullständig redovisning av vilka digitala verksamhetssystem som skolan använde.
Sekretess och gallring Utbildningsförvaltningens Centralarkiv förvaltar klassificeringsstrukturen, registreringsplanen och hanteringsanvisningarna och ansvarar för alla revideringar och uppdateringar. Skärholmens gymnasium har följt hanteringsanvisningar, gallringsbeslut och vägledningar som är utarbetade av Utbildningsförvaltningens arkivarier.
Gallringsbara handlingar, förvarades tidigare i arkivlokal på Konradsberg-Kungsholmens Västra gymnasium, Rålambsvägen 20B. Gallring har skett enligt gällande gallringsbeslut: SSA 2011:9 SSA2019:20 SSA2015:2 SSA 2016:01 Samt gällande dokumenthanteringsplaner utfärdade för Stockholms skolor. De hanteringsanvisningar och gallringsbeslut som har använt finns bevarade i arkivet (förvarings-id 2.5.2).
Sekretess förekommer, även om de flesta handlingarna i skolans arkiv är offentliga. För en fullständig redovisning av vilka handlingar som omfattas av sekretess, se skolans bevarandeförteckning samt hanteringsanvisningarna för gymnasieskolan (förvarings-id: 2.5.2)
Processer som kan vara föremål för sekretess är bland andra: 0.1 Diarieförda handlingar 0.2 Elevakter 1.3 Utföra ledningsarbete 5.2 Administrera elevs studiegång
Offentlighets- och sekretesslagen har använts i bevarandeförteckningen och har förkortats OSL. Användbara paragrafer i Offentlighets- och sekretesslagen är 23 kap. 1-4 § (sekretess till skydd för enskild i utbildningsverksamhet m.m.).
Arkivansvar Arkivansvarig för skolorna och den centrala förvaltningen är avdelningschefen på den avdelning som Utbildningsförvaltningens arkiv ligger under. Varje skola/skolenhet är dock egna arkivbildare med verksamhetsansvar för sina egna arkiv. Verksamhetsansvaret för skolornas arkiv och informationshantering ligger på respektive skolas rektor.
Bitr. rektor Silja Gustafsson hade verksamhetsansvar för skolans hantering av allmänna handlingar. Arkivhandläggare var skolsekreterare Patricia Björn Nguyen.
Arkivbeskrivning upprättad juni 2018
Skolsekreterare Yvonne Bohlin
Uppdaterad 2020-03-26 Skolsekreterare Patricia Björn Nguyen
Utbildningsnämnden i Stockholm Stockholms Utbildningsnämnd bildades 1999. Till nämndens föregångare hör: • Stockholms Folkskoledirektion 1862 – 1958 • Stockholms Skoldirektion 1958 – 1981 • Stockholms Skolstyrelse 1982 – 1994 • Stockholms Grundskolestyrelse (GRUS) 1995 – 1996 • Stockholms Arbetsmarknads- och Utbildningsnämnd (ARUN) 1995 – 1998
Till Utbildningsnämnden har samtliga skolor som har varit aktiva efter 1999 kopplats även om många av dem innehåller material från tidigare och de varit verksamma under flera av föregångarna listade ovan.
Svenska för invandrare (SFI), vars verksamhet tidigare legat under Stockholms Utbildningsnämnd, flyttade den 1 januari 2009 över till Socialtjänst- och Arbetsmarknadsförvaltningen.
Allmän anmärkning
Skärholmens gymnasium
Tillgänglighet
Sekretess
Delvis
Kontroll
Skapad
2021-02-01 18:13:38
Senast ändrad
2025-06-05 11:54:01
Arkivbeskrivning för Skärholmens gymnasium/ Sprintgymnasiet 2 (2015 – 2020)
Arkivbeskrivningen är upprättad enligt 6§ 2p Arkivlagen. Arkivbeskrivningen har till syfte att underlätta för allmänheten att ta del av allmänna handlingar.
Inledning Från årsskiftet 2013/2014 övergick Stockholms stad och Utbildningsförvaltningen till ett nytt sätt att redovisa information genom processorienterad informationsredovisning (PIR). I april 2018 ordnades och förtecknades Skärholmens gymnasiums (före detta Sprintgymnasiet 2) arkiv för första gången. Samtidigt upprättades även en bevarandeförteckning samt en arkivbeskrivning enligt PIR-modellen. Bevarandeförteckningen redovisar skolans information från och med höstterminen 2015 till och med vårterminen 2020 och utgår från verksamhetens processer. På grund av den korta perioden samt en liten mängd handlingar har arkivet förtecknats som en arkivbildare läsåret 2015/16 till och med 2019/2020.
Kort historik Sprintgymnasiet 2 blev en egen enhet i november 2015, i det nedlagda Skärholmens gymnasiums lokaler. Tidigare var skolan annex under Sprintgymnasiet vid Liljeholmen. Från och med sommaren 2016 fick skolan namnet Skärholmens gymnasium. Från och med höstterminen 2018 slogs Skärholmens gymnasium samman med Lindeparkens gymnasiesärskola. Skolan hade första läsåret (juni 2016) 23 klasser om ca 360 elever. Tre klasser var placerade på Bernadottegymnasiet och 5 klasser på Åsö vuxengymnasium. Ett 20-tal lärare var anställda. Skärholmens gymnasium lades ner 2020-06-30.
Verksamhet och organisation Skärholmens gymnasium var en kommunal gymnasieskola placerad under Utbildningsförvaltningen. Skolan hade under läsåren 2018/19 ca 140 elever och 25 personal och 2019/2020 ca 50 elever och 20 personal. Skolan erbjöd programmet Språkintroduktion enligt skolförordningen Gy11.
Verksamhetsbeskrivning • ” På Skärholmens gymnasium bygger vi vår verksamhet på tron om att lärande och utveckling sker i trygga miljöer och i goda relationer. Att känna trygghet är en grundförutsättning för att våga kliva utanför det redan kända och lära nytt, det gäller alla - både unga och gamla. Goda relationer skapar trygghet och för oss är det ett vuxenansvar att möta varje elev med en positiv förväntan, men också att ge elever många möjligheter att utveckla sina egna förmågor att möta andra människor.
• Språket är nyckeln till all kommunikation och hos oss läggs mycket fokus på språkutvecklande arbete.
• Vi arbetar med språkintroduktion för nyanlända ungdomar från många olika hörn av världen. Många ungdomar har svåra upplevelser med sig i bagaget. Det är därför vi på skolan har ett väl utvecklat elevhälsoarbete där det främjande och förebyggande arbetet får ta plats. Vi vet också att när man lär sig mår man bra. Vi gör vårt yttersta att våra elever ska känna trygghet i en livssituation där mycket är nytt och främmande.
• Vår målsättning är att eleverna ska lyckas bra med sina studier hos oss, att de ska känna sig välkomna och att de ska få verktyg för att skapa sig en bra framtid i Sverige.”
Skärholmens gymnasiums skolledning: Rektor 2015-11-02 -- 2016-04-03; Lennart Phalén Tf. rektor 2016-04-04 – 2016-06-30; Silja Gustafsson. Rektor höstterminen 2016 -- höstterminen 2017; Eija Carlsson. Tf rektor vårterminen 2018; Silja Gustafsson. Rektor 2018-08-01 – 2020-06-30; Johanna Eriksson Bitr. Rektor 2018-08-01 – 2020-06-30; Silja Gustafsson Rektor för avveckling 2020-07-01 – 2020-12-31; Britt-Marie Kekonius
För mer information om skolans verksamhet och organisation, se verksamhetsområde 1. Styra, planera och följa upp i skolans bevarandeförteckning. I verksamhetsområdet redovisas bland annat skolans styrdokument.
Skolans verksamhet och information Nedan följer en redovisning av olika handlingstyper från olika delar av Skärholmens gymnasiums verksamhet. Handlingarna är ett urval. Se skolans bevarandeförteckning (förvarings-id 2.5.2) tillsammans med hanteringsanvisningarna för gymnasieskolan (förvarings-id 2.5.2) för en fullständig redovisning av skolans handlingstyper.
0.1 Diarieförda handlingar: Samtliga processer där det förekommer diarieförda handlingar.
0.2 Elevakter: Processer som handlingar uppkommer i, till exempel: 3.3 Dokumentera och kommunicera elevs kunskapsutveckling 4.1 Utreda och åtgärda elevs behov 4.2 Tillhandahålla samtalskontakt och andra stöd 5.2 Administrera elevs studiegång
Verksamhetsområde: 1. Styra, planera och följa upp Process 1.2 Planera och följa upp verksamheten Till exempel: Skolans styrdokument så som likabehandlingsplaner, verksamhetsplaner och kvalitetsredovisningar
Process 1.3 Utföra ledningsarbete Till exempel: Protokoll från möten med samverkansorganisationen (APT, SVG och förhandlingsprotokoll enligt MBL)
Verksamhetsområde: 2. Ge verksamhetsstöd Processgrupp 2.1 Administrera anställning och löner Till exempel: Ansökningshandlingar för anställd på tjänsten och anställningsavtal i original
Process 2.5. Hantera och redovisa allmänna handlingar Till exempel: Arkivbeskrivning och skolans diarium
Verksamhetsområde: 3. Utbilda Process 3.4 Hantera bedömningar och sätta betyg Till exempel: Betygskataloger och examensbevis/studiebevis
Verksamhetsområde: 4. Ge pedagogiskt stöd, elevhälsa och trygghet (Handlingar i ärenden om enskild elev, se 0.2 Elevakter). Process 4.1 Utreda och åtgärda elevs behov Process 4.2 Tillhandahålla samtalskontakt och andra stöd
Verksamhetsområde: 5. Administrera elever Process 5.2 Administrera elevs studiegång Till exempel: Registerutdrag, klasslistor och skolkataloger Förvaring Handlingar i skolans verksamhet som har arkiverats, bevaras i arkivboxar på Stockholms stadsarkiv.
Skolans bevarandeförteckning (förvarings-id 2.5.2) redovisar vilka handlingar som bevaras, vilken medium handlingarna har, förvaringsenhet samt placering.
Skolsköterskan på Skärholmens gymnasium förvarade skolhälsovårdsjournaler för elever som var inskrivna på skolan.
Skolhälsovårdsjournaler för barn födda till och med 1975 förvaras på Stockholms stadsarkiv, medan skolhälsovårdsjournaler för barn födda från och med 1976 förvaras i Utbildningsförvaltningens Centralarkiv.
Handlingar rörande personal som ska bevaras enligt Utbildningsförvaltningens anvisningar från 2018-02-05 (förvarings-id: 2.5.2) förvaras i Utbildningsförvaltningens Centralarkiv/personalaktsarkivet. För handlingar rörande personal som diarieförs (förvarings-id: 0.1), se hanteringsanvisningarna för gymnasieskolan (förvarings-id: 2.5.2)
Sökingångar till arkivet Skolans bevarandeförteckning tillsammans med hanteringsanvisningarna för gymnasieskolan är de främsta sökingångarna till arkivet (förvarings-id: 2.5.2). Även diariet fungerar som en sökingång för diarieförda handlingar (förvarings-id: 0.1) samt för elevhandlingar som har diarieförts.
Andra sökingångar är till exempel digitala verksamhetssystem som BER (Barn- och elevregister) och Skolplattformen. Se skolans bevarandeförteckning och hanteringsanvisningar för gymnasieskolan för en fullständig redovisning av vilka digitala verksamhetssystem som skolan använde.
Sekretess och gallring Utbildningsförvaltningens Centralarkiv förvaltar klassificeringsstrukturen, registreringsplanen och hanteringsanvisningarna och ansvarar för alla revideringar och uppdateringar. Skärholmens gymnasium har följt hanteringsanvisningar, gallringsbeslut och vägledningar som är utarbetade av Utbildningsförvaltningens arkivarier.
Gallringsbara handlingar, förvarades tidigare i arkivlokal på Konradsberg-Kungsholmens Västra gymnasium, Rålambsvägen 20B. Gallring har skett enligt gällande gallringsbeslut: SSA 2011:9 SSA2019:20 SSA2015:2 SSA 2016:01 Samt gällande dokumenthanteringsplaner utfärdade för Stockholms skolor. De hanteringsanvisningar och gallringsbeslut som har använt finns bevarade i arkivet (förvarings-id 2.5.2).
Sekretess förekommer, även om de flesta handlingarna i skolans arkiv är offentliga. För en fullständig redovisning av vilka handlingar som omfattas av sekretess, se skolans bevarandeförteckning samt hanteringsanvisningarna för gymnasieskolan (förvarings-id: 2.5.2)
Processer som kan vara föremål för sekretess är bland andra: 0.1 Diarieförda handlingar 0.2 Elevakter 1.3 Utföra ledningsarbete 5.2 Administrera elevs studiegång
Offentlighets- och sekretesslagen har använts i bevarandeförteckningen och har förkortats OSL. Användbara paragrafer i Offentlighets- och sekretesslagen är 23 kap. 1-4 § (sekretess till skydd för enskild i utbildningsverksamhet m.m.).
Arkivansvar Arkivansvarig för skolorna och den centrala förvaltningen är avdelningschefen på den avdelning som Utbildningsförvaltningens arkiv ligger under. Varje skola/skolenhet är dock egna arkivbildare med verksamhetsansvar för sina egna arkiv. Verksamhetsansvaret för skolornas arkiv och informationshantering ligger på respektive skolas rektor.
Bitr. rektor Silja Gustafsson hade verksamhetsansvar för skolans hantering av allmänna handlingar. Arkivhandläggare var skolsekreterare Patricia Björn Nguyen.
Arkivbeskrivning upprättad juni 2018
Skolsekreterare Yvonne Bohlin
Uppdaterad 2020-03-26 Skolsekreterare Patricia Björn Nguyen