Generaltullstyrelsen Generaltullstyrelsen inrättades enligt kungl. brev den 24 november 1824 (instruktion den 15 juli 1825). Det tidigare kollegialsystemet övergavs och ersattes med en generaltulldirektör som ensam beslutande. Denne var ansvarig inför Kungl. Maj:t för tullverkets behöriga styrelse, för tullförfattningarnas skyndsamma tillämpning och kraftiga handhavande, till lättnad för handeln och de inhemska näringarnas skydd, samt för tullinkomsternas ordentliga uppbörd och leverering. Närmast under honom fanns två s.k. departementschefer, som fungerade som rådgivare åt generaltulldirektören och tillsammans med honom utgjorde den egentliga styrelsen.
Generaltullstyrelsen var central chefsmyndighet med allmän uppsikt över landets lokala tullförvaltning. Huvuduppgiften var att uppta och redovisa tullar, tullbevillning och andra skatter och införselavgifter samt att utöva kontroll över handelstrafiken. Liksom tidigare överdirektörer vid sjö- respektive landtullen skulle styrelsen också ha särskilt inseende över Stockholms tullförvaltning. Ledningen av den lokala förvaltningen vilade främst på departementscheferna. Organisatoriskt var styrelsen uppdelad på fyra kontor: kansliet, advokatfiskalskontoret (fiskalskontoret), kammar- och bokslutskontoret samt revisions- och kontrollkontoret. De två första kontoren ansvarade för administration respektive jurisdiktion, och de två senare för uppbörd och ekonomi. 1879 uppdelades Generaltullstyrelsen på tre byråer och samtidigt avskaffades departementscheferna. Kansliets uppgifter övertogs av kanslibyrån. Advokatfiskalskontoret drogs in och dess uppgifter överfördes dels på lokalförvaltningen i Stockholm, dels på en särskild ombudsman. Kameralbyrån ersatte kammarkontoret och revisionsbyrån avlöste revisionskontoret.
1907 tillkom tullbehandlings- och upplysningsbyrån, dit ärenden rörande tulltaxering fördes. Under byrån lades tullverkets undervisningsanstalt (tullskolan), inrättad 1911, och tullverkets huvudlaboratorium, som tillkom 1923. Sistnämnda år ändrades byråns namn till tullbehandlingsbyrån, 1969 till tariffbyrån.
1923 genomfördes en större omorganisation av hela tullverket. Vid styrelsen inrättades personalbyrån, som övertog personalfrågorna från kanslibyrån och undervisningsanstalten från tullbehandlingsbyrån.
Tullens verksamhet och organisation har behandlats av en rad utredningar. Här kan nämnas 1900 års tullstatskommitté, 1908 års tullstatskommission, 1914 års tullkommission och 1986 års tulldatautredning.
Kansliet (1825-1879)
I den nya organisationen var de två departementscheferna huvudansvariga för vardera två kontor samtidigt som de tillsammans med generaltulldirektören utgjorde den centrala ledningen. Kansliet ansvarade främst för administrativa och personella frågor.
Advokatfiskalskontoret (1825-1879)
Advokatfiskalskontoret (även kallat fiskalskontoret) ansvarade för tullverkets juridiska ärenden.
Kammar- och bokslutskontoret (1825-1879)
Kammar- och bokslutskontoret handlade ärenden rörande de personella staterna och annan ekonomisk verksamhet, t.ex. tullens inventarier, fastigheter och tomter, skeppsmätning, samt pensionsfrågor och andra frågor av social karaktär.
Revisions- och kontrollkontoret (1825-1879)
Revisions- och kontrollkontoret ansvarade för revision och kontroll av tullverkets ekonomiska verksamhet med undantag av räkenskaper och bokslut.
Kanslibyrån (1879-)
Kanslibyrån (även kallad kansliet) handlade främst ärenden av administrativ och juridisk art, bl.a. personalärenden.
Kameralbyrån (1879-)
Kameralbyrån ansvarade för ärenden rörande inkomster och utgifter i allmänhet, räkenskapsrevision, upphandling och fastighetsfrågor samt uppgiften att upprätta tullverkets huvudbok.
Revisionsbyrån (1879-)
Revisionsbyrån handlade ärenden rörande den centrala revisionen inom verket (ej räkenskaperna), tullbefrielse och tullnedsättning, tillämpningen av tulltaxan samt tvister och klagomål i fråga om tulltaxering. Fr.o.m. 1926 överfördes vissa tullbehandlingsärenden (fyr- och båkavgifter, transiteringsrätt, tullfrihet, tullättnader osv.) samt vissa ärenden rörande personalen (semester, sjuk- och tjänstledigheter) från kanslibyrån. Byrån ansvarade även för tullverkets statistik.
Serien inbunden om ej annat anges. Gemensam serie för samtliga kontor. Register ingår i del 1 av banden för varje år fram t.o.m. 1875. För åren 1876-1878 är protokollen skrivna såsom föredragningslistor.
Fortsättning se Generaltullstyrelsen II, Kanslibyråns arkiv, A1.
Serien inbunden. Gemensam serie för samtliga kontor. Med beslutsnoteringar. Ärendena är indelade i tre huvudgrupper per sammanträde: kammar-, revisions- och kansliärenden. För åren 1876-1878 se A 1. Koncept till Kammar- och bokslutskontorets samt Revisions- och kontrollkontorets föredragningslistor se respektive kontors arkiv.
Serien avslutad. Se vidare A 1.
Fr.o.m. 1879 se Generaltullstyrelsen II, respektive byråers arkiv.
Serien i arkivkartong. Register till B 1 A. Gemensam serie för samtliga kontor. Även benämnd "register till koncept". Upplagd på ort-, person- och sakregister med hänvisning till registernummer.
Fortsättning se Generaltullstyrelsen II, Kanslibyråns arkiv, B 2.
Serien inbunden om ej annat anges. 1825-1836 benämnd "concepter till constitutorialer, avsked och förordnanden"; 1837-1870 benämnd "concepter till förordnanden och avsked"; fr.o.m. 1871 benämnd "concepter till förordnanden, avskeds- och pensionsbrev". Besluten föregicks i regel av skriftlig ansökan från berörd tullkammares chef samt från den anställde i fråga (se E 3 A-R). Beslutet togs av styrelsen och är noterade i protokollen (A 1).
Fortsättning se Generaltullstyrelsen II, Kanslibyråns arkiv, B 8.
Serien inbunden. Gemens)am serie för samtliga kontor. 1825-1830 benämnd "Diarium över ank. mål och ansökningar", 1831-1847 "Diarium över ank. mål" och fr.o.m. 1849 "Diarium".
Fortsättning se Generaltullstyrelsen II, Kanslibyråns arkiv, C 1.
Serien i arkivkartong. Benämnd "Annotationsbok över Constitutorial och Avsked". Upplagd på tullkammare, med register. Uppgifterna rör stämpelkostnader.
Serien i arkivkartong (bd). Gemensam serie för samtliga kontor. Med register. Benämnd "Kungl. brev". Handlingarna ordnade efter ankomstdag. 1bd/år. Register över kungl. kungörelser m.m. för åren 1739-1849 och 1776-1838 ingår i Generaltullarrendesocietetens fullmäktiges och Generaltulldirektionens huvudarkiv.
Fortsättning se Generaltullstyrelsen II, Kanslibyråns arkiv, E 7.
Serien i arkivkartong om ej annat anges. Gemensam serie för samtliga kontor. Benämnd "Kollegiernas brev och protokollsutdrag". Med register för 1825-1835.
Serien inbunden om ej annat anges. Benämnd "Private personers ansökningar", fr.o.m. 1841 "Enskilde personers ansökningar". Skrivelser rörande lossning, omlastning med begäran om varor och gods, fartyg, hamnar (även utländska förekommer), m.m. Ordnade kronologiskt och i dnr-ordning (dock ej konsekvent).
Serien inbunden om ej annat anges. Benämnd "Handlingar till avgjorda mål rörande kansli- och revisionsärenden". Ordnade efter föredragningsdag. Fr.o.m. 1861 samlades alla inkomna handlingar (från såväl tulldistriktens tjänstemän som från allmänheten) i en gemensam serie benämnd "Handlingar". För perioden 1825-1860 se E3A-E3R.
Serien avslutad. Fortsättning se Generaltullstyrelsen II, kanslibyråns arkiv, E 1.
Serien inbunden om ej annat anges. Matriklar insända från tullkammare, tullkontor etc. Med uppgifter om anställda, födelsedata, lön, anställning, meriter, vitsord m.m. Strödda personella berättelser ingår i F 4.
Före 1825 se Överdirektörens vid sjötullen resp. Överdirektörens vid landtullen arkiv.
Fortsättning se Generaltullstyrelsen II, Kanslibyråns arkiv, E 8.
Serien (bd) i arkivkartong. Årliga berättelser avgivna av tullkamrarna. 1824-1840 benämnd "Utlåtande i anledning av anmärkningspunkter", 1841-1864 "Statistisk berättelse" och fr.o.m. 1865 "Årsberättelser". Årsberättelser (med statistiska uppgifter) från Gotlands tulldistrikt för åren 1821-1826 ingår i volym E 3 H:4. Före 1824 se Överdirektörens vid sjötullens resp. Överdirektörens vid landtullen arkiv.
Fortsättning se Generaltullstyrelsen II, Kanslibyråns arkiv, E 10.
Serien i arkivkartong. Benämnd "Diverse till Generaltullstyrelsen inkomna handlingar avlämnade från departementschefen Fyrwalds sterbhus". Handlingarna utgör pm, skrivelser rörande utlåtanden i tullfrågor (smuggling, beslagtagna varor, vrakgods, inspektioner, tulltaxor m.m.) och personal (tjänsteansökningar, transport av tjänstemån, pensioner, gratifikationer, besvärsskrivelser m.m.). Enligt anmärkning i 1903 års arkivförteckning har en del handlingar utgallrats.
Serien (lösa handlingar) i arkivkartong. Innehåller mönstringsrullor, tabeller över tulluppbörd, kassakalkyler, sjöfartsrapporter, personella berättelser m.m. Åren 1818-1823 och 1847 saknas.