Handlingar rörande anställda (Personaldossiéerna, serie F 1) kan omfattas av sekretess i enlighet med OSL 1§ 21 kap (enskilds personliga förhållanden).
Historik och organisation: Se Generaltullstyrelsens arkivbeskrivning för mer omfattande information.
Personalbyrån hanterade frågor om tjänstetillsättning, anställning, förflyttning, entledigande och uppsägning; frågor om anställnings-, avlönings- och arbetsvillkor; tillämpning av avlönings- och trygghetsavtal, omplaceringsförordningen (1984:110) (TFH VII:1 o.f.); jämställdhetsfrågor; medbestämmandefrågor; frågor om slutande av kollektivavtal inom arbetsrättens område; frågor om facklig förtroendemans ställning m.m.; tillämpning av personalkontrollkungörelsen (1969:446) (TFH VII:1 o.f.) och uppskovskungörelsen (1973:939) (TFH IX o.f.); frågor om tillämpning av reseavtal och reglemente; pensions- och delpensionsfrågor; personalregistrering och personalredovisning; det statliga löneuträkningssystemet (SLÖR); utgivning av publikationen Tullverkets tjänstemän; tillämpning av avtal om lokala lönehandlingar m.m. inom ATF-området; frågor om tillämpning av arbetstidsbestämmelser; fördelning av personella resurser (befattningsplaner m.m.); arbetsmiljöfrågor i allmänhet; utbildning; personaladministrativa frågor i övrigt. Sökingångar: Diariet (C 1) med register (C 2 med underserier) utgör sökingång till handlingarna i huvudserien (E 1). Tjänstgöringsjournalerna (G 1) ligger ordnade efter organisatorisk hemvist. Den organisatoriska hemvisten söks fram genom personalförteckningen (D 5). För att söka fram handlingar rörande anställda (personaldossiéer) t.o.m. volym nr 240 behövs arbetstagarens sista arbetsdatum, denna uppgift återfinns på personkorten (D 4). Tullskolans handlingar (F 5) ligger ordnade kursvis och därefter kronologiskt.
Arkivbildarhistorik
Generaltullstyrelsen Generaltullstyrelsen inrättades enligt kungl. brev den 24 november 1824 (instruktion den 15 juli 1825). Det tidigare kollegialsystemet övergavs och ersattes med en generaltulldirektör som ensam beslutande. Denne var ansvarig inför Kungl. Maj:t för tullverkets behöriga styrelse, för tullförfattningarnas skyndsamma tillämpning och kraftiga handhavande, till lättnad för handeln och de inhemska näringarnas skydd, samt för tullinkomsternas ordentliga uppbörd och leverering. Närmast under honom fanns två s.k. departementschefer, som fungerade som rådgivare åt generaltulldirektören och tillsammans med honom utgjorde den egentliga styrelsen.
Generaltullstyrelsen var central chefsmyndighet med allmän uppsikt över landets lokala tullförvaltning. Huvuduppgiften var att uppta och redovisa tullar, tullbevillning och andra skatter och införselavgifter samt att utöva kontroll över handelstrafiken. Liksom tidigare överdirektörer vid sjö- respektive landtullen skulle styrelsen också ha särskilt inseende över Stockholms tullförvaltning. Ledningen av den lokala förvaltningen vilade främst på departementscheferna. Organisatoriskt var styrelsen uppdelad på fyra kontor: kansliet, advokatfiskalskontoret (fiskalskontoret), kammar- och bokslutskontoret samt revisions- och kontrollkontoret. De två första kontoren ansvarade för administration respektive jurisdiktion, och de två senare för uppbörd och ekonomi. 1879 uppdelades Generaltullstyrelsen på tre byråer och samtidigt avskaffades departementscheferna. Kansliets uppgifter övertogs av kanslibyrån. Advokatfiskalskontoret drogs in och dess uppgifter överfördes dels på lokalförvaltningen i Stockholm, dels på en särskild ombudsman. Kameralbyrån ersatte kammarkontoret och revisionsbyrån avlöste revisionskontoret.
1907 tillkom tullbehandlings- och upplysningsbyrån, dit ärenden rörande tulltaxering fördes. Under byrån lades tullverkets undervisningsanstalt (tullskolan), inrättad 1911, och tullverkets huvudlaboratorium, som tillkom 1923. Sistnämnda år ändrades byråns namn till tullbehandlingsbyrån, 1969 till tariffbyrån.
1923 genomfördes en större omorganisation av hela tullverket. Vid styrelsen inrättades personalbyrån, som övertog personalfrågorna från kanslibyrån och undervisningsanstalten från tullbehandlingsbyrån.
Tullens verksamhet och organisation har behandlats av en rad utredningar. Här kan nämnas 1900 års tullstatskommitté, 1908 års tullstatskommission, 1914 års tullkommission och 1986 års tulldatautredning.
Kansliet (1825-1879)
I den nya organisationen var de två departementscheferna huvudansvariga för vardera två kontor samtidigt som de tillsammans med generaltulldirektören utgjorde den centrala ledningen. Kansliet ansvarade främst för administrativa och personella frågor.
Advokatfiskalskontoret (1825-1879)
Advokatfiskalskontoret (även kallat fiskalskontoret) ansvarade för tullverkets juridiska ärenden.
Kammar- och bokslutskontoret (1825-1879)
Kammar- och bokslutskontoret handlade ärenden rörande de personella staterna och annan ekonomisk verksamhet, t.ex. tullens inventarier, fastigheter och tomter, skeppsmätning, samt pensionsfrågor och andra frågor av social karaktär.
Revisions- och kontrollkontoret (1825-1879)
Revisions- och kontrollkontoret ansvarade för revision och kontroll av tullverkets ekonomiska verksamhet med undantag av räkenskaper och bokslut.
Kanslibyrån (1879-)
Kanslibyrån (även kallad kansliet) handlade främst ärenden av administrativ och juridisk art, bl.a. personalärenden.
Kameralbyrån (1879-)
Kameralbyrån ansvarade för ärenden rörande inkomster och utgifter i allmänhet, räkenskapsrevision, upphandling och fastighetsfrågor samt uppgiften att upprätta tullverkets huvudbok.
Revisionsbyrån (1879-)
Revisionsbyrån handlade ärenden rörande den centrala revisionen inom verket (ej räkenskaperna), tullbefrielse och tullnedsättning, tillämpningen av tulltaxan samt tvister och klagomål i fråga om tulltaxering. Fr.o.m. 1926 överfördes vissa tullbehandlingsärenden (fyr- och båkavgifter, transiteringsrätt, tullfrihet, tullättnader osv.) samt vissa ärenden rörande personalen (semester, sjuk- och tjänstledigheter) från kanslibyrån. Byrån ansvarade även för tullverkets statistik.
Ämnesord
Ämnesord, sak
GTS (Lokalt ämnesord)
Kontroll
Senast ändrad
2020-05-06 11:50:45
Historik och organisation: Se Generaltullstyrelsens arkivbeskrivning för mer omfattande information.
Personalbyrån hanterade frågor om tjänstetillsättning, anställning, förflyttning, entledigande och uppsägning; frågor om anställnings-, avlönings- och arbetsvillkor; tillämpning av avlönings- och trygghetsavtal, omplaceringsförordningen (1984:110) (TFH VII:1 o.f.); jämställdhetsfrågor; medbestämmandefrågor; frågor om slutande av kollektivavtal inom arbetsrättens område; frågor om facklig förtroendemans ställning m.m.; tillämpning av personalkontrollkungörelsen (1969:446) (TFH VII:1 o.f.) och uppskovskungörelsen (1973:939) (TFH IX o.f.); frågor om tillämpning av reseavtal och reglemente; pensions- och delpensionsfrågor; personalregistrering och personalredovisning; det statliga löneuträkningssystemet (SLÖR); utgivning av publikationen Tullverkets tjänstemän; tillämpning av avtal om lokala lönehandlingar m.m. inom ATF-området; frågor om tillämpning av arbetstidsbestämmelser; fördelning av personella resurser (befattningsplaner m.m.); arbetsmiljöfrågor i allmänhet; utbildning; personaladministrativa frågor i övrigt. Sökingångar: Diariet (C 1) med register (C 2 med underserier) utgör sökingång till handlingarna i huvudserien (E 1). Tjänstgöringsjournalerna (G 1) ligger ordnade efter organisatorisk hemvist. Den organisatoriska hemvisten söks fram genom personalförteckningen (D 5). För att söka fram handlingar rörande anställda (personaldossiéer) t.o.m. volym nr 240 behövs arbetstagarens sista arbetsdatum, denna uppgift återfinns på personkorten (D 4). Tullskolans handlingar (F 5) ligger ordnade kursvis och därefter kronologiskt.
Tullverkets centrala skyddskommitté (CSK) var det övergripande samverkansorganet för arbetsmiljöfrågor inom tullverket. CSK skulle främja utvecklingen av god arbetsmiljö inom tullverket och ägna sig åt principiella/övergripande frågor.Vid skyddskommittésammanträden skulle följande frågor behandlas; föredragning av föregående sammanträdesprotokoll, varvid vidtagna åtgärder och ej slutbehandlade ärenden redovisades, föredragning av i övrigt vidtagna skyddsåtgärder, aktuella byggnads-, inrednings- och utrustningsfrågor,redogörelse för inträffade olycksfall, tillbud och övriga arbetsskador och yrkessjukdomar, frånvarostatistik, företagshälsovård, övergripande arbetsanpassnings- och rehabiliteringsverksamhet, insatser i fråga om utbildning, upplysning och information kring skyddsverksamheten, fråga som väckts av skyddsombud eller ledamot i skyddskommittén.Centrala skyddkommitténs protokoll från övriga saknas.
Serien i arkivkartong. Serien ingick tidigare i E 1. Personalmeddelandena indelas i följande serier: PEM A-lediga befattningar PEM B-tillsatta befattningar PEM C-övriga pem
Diarier till E 1 och E 4. Del 2 avser tjänsteansökningar. Serien inbunden t.o.m. 1993. I arkivbox fr.o.m. 1994. Fr.o.m. 1999-03-01, se Kanslibyrån serie C 12.
Volym 1-72 är ordnade efter födelsedatum.Volym 72-83 innehåller utskrifter ur system FOKUS (tullverkets eget system) Körningen gjordes mellan 1986-1990. Korten gäller utbildningar gjorda i Tullskolans regi. Alfabetisk sortering efter efternamn A-Ö.Volym 84-108 innehåller utskrift ur system SLÖR (Statens löneuträkningssystem).
Utskrifter ur system SLÖR (Statligt löneuträkningssystem) över anställda det aktuella året, för hela landet.Personalförteckningarna (i personnummerordning och alfabetisk ordning) används för att söka fram organisatorisk hemvist till tjänstgöringsjournalerna, se serie G 1.
Serien (1999- ) fortsätter i Tullverket - Huvudkontoret, serie D 3.
Personalbyrån utarbetade under 1983 ett personaladministrativt ADB-system (PA-systemet) för att underlätta matrikelföringen samt för att på ett rationellt sätt använda dessa uppgifter. De manuellt förda personkorten ersattes av ADB-framställda personkort (med uppgifter om anställningsuppgifter, ledigheter och utbildningar), se serie D 4. Systemet togs i drift 1 januari 1984 och avvecklades i slutet av 1990-talet. PA-systemet gallrades i enlighet med Riksarkivets föreskrifter om gallring av allmänna handlingar som är av tillfällig eller ringa betydelse (RA-FS 1991:6, ändrad i 1997:6).
Utdrag ur SLÖR. I alfabetisk ordning (efternamn) inom varje organisatorisk hemvist (kontor, byråer m.m.), ordningen följer Tullverkets matrikel (tryckt). För att söka fram vilken organisatorisk hemvist en person har, se serie D 5. Norra Tullregionen, tulldirektionen Sundsvall (Ntr Tdn Sul) för år 1978 saknas.
Serien (1999-) fortsätter i Tullverket - Huvudkontoret G 2.