Administrativa avdelningen (A) Inom avdelningen fanns tre byråer och en nyupprättad arbetsgrupp för administrativ planering av reformer (APR-gruppen). Byrå A1 handhade frågor om tjänstetillsättning, behörighet, meritvärdering m.m. inom skolväsendet. På byrå A2 kom frågor om budget, löner, statsbidrag och juridiska frågor för skolväsendet. Denna byrå var uppdelad på tre sektioner, därav en för statsbidrag, en för löne- och anställningsfrågor och en för budget. På byrå A3 handlades organisations-, personal- och anslagsfrågor avseende SÖ och länsskolnämnderna. Till byråns verksamhetsområde fördes vidare kassa, registratorsexpedition, skrivcentral, vakttjänst, materiel, arkiv, bibliotek, tryckeri, tele och förlag m.m.
Tiden 1972-07-01--1982-06-30
Administrativa avdelningen (A)
Arbetsgruppen för administrativ planering av reformer (APR)
Byrån för tjänstetillsättning, behörighet, meritvärdering m.m. (A1) Till byrån hörde Meritkontoret.
Byrån för budget, löner, statsbidrag, juridiska frågor (A2) med 3 sektioner: A2:1: statsbidragssektionen; granskning och utbetalningar av statsbidrag m.m. A2:2: förhandlings- och lönesektionen. A2:3: petita- och kameralsektionen; petita- och anslagsfrågor, långtidsbudget, samordning av regleringsbrevsarbetet, samordning av granskning av korrektur, propositioner, författningar. Kameralsektionen: utbetalnings- och redovisningsfrågor för SÖ och AMU. Studiecirkelgranskningen.
Byrån för organisation, personal-, anslagsfrågor (A3) Intendentsfunktionen: vaktmästeri, distributionsservice, kopiering. Arkiv: Arkiv- och handbibliotek. Registratorskontoret: registrator för A, S, V, L och P. Skrivcentral. Redovisningscentralen (RC): ADB-detaljen, inkomstdetaljen, reseräkningsdetaljen, lönedetaljen. UFB-redaktionen. SÖ-FS redaktionen.
Ordning & struktur
Förteckning över
420262.60
Skolöverstyrelsen Registraturet, A-reg
(oktober 1964-juni 1982)
Förteckning: Namn och år saknas Reviderad och digitaliserad i Riksarkivet 1997 Handläggare: Birgitta Österlund
Administrativa avdelningen (A) Inom avdelningen fanns tre byråer och en nyupprättad arbetsgrupp för administrativ planering av reformer (APR-gruppen). Byrå A1 handhade frågor om tjänstetillsättning, behörighet, meritvärdering m.m. inom skolväsendet. På byrå A2 kom frågor om budget, löner, statsbidrag och juridiska frågor för skolväsendet. Denna byrå var uppdelad på tre sektioner, därav en för statsbidrag, en för löne- och anställningsfrågor och en för budget. På byrå A3 handlades organisations-, personal- och anslagsfrågor avseende SÖ och länsskolnämnderna. Till byråns verksamhetsområde fördes vidare kassa, registratorsexpedition, skrivcentral, vakttjänst, materiel, arkiv, bibliotek, tryckeri, tele och förlag m.m.
Tiden 1972-07-01--1982-06-30
Administrativa avdelningen (A)
Arbetsgruppen för administrativ planering av reformer (APR)
Byrån för tjänstetillsättning, behörighet, meritvärdering m.m. (A1) Till byrån hörde Meritkontoret.
Byrån för budget, löner, statsbidrag, juridiska frågor (A2) med 3 sektioner: A2:1: statsbidragssektionen; granskning och utbetalningar av statsbidrag m.m. A2:2: förhandlings- och lönesektionen. A2:3: petita- och kameralsektionen; petita- och anslagsfrågor, långtidsbudget, samordning av regleringsbrevsarbetet, samordning av granskning av korrektur, propositioner, författningar. Kameralsektionen: utbetalnings- och redovisningsfrågor för SÖ och AMU. Studiecirkelgranskningen.
Byrån för organisation, personal-, anslagsfrågor (A3) Intendentsfunktionen: vaktmästeri, distributionsservice, kopiering. Arkiv: Arkiv- och handbibliotek. Registratorskontoret: registrator för A, S, V, L och P. Skrivcentral. Redovisningscentralen (RC): ADB-detaljen, inkomstdetaljen, reseräkningsdetaljen, lönedetaljen. UFB-redaktionen. SÖ-FS redaktionen.
Årsvis bundna volymer. Innehåller förordningar från utbildningsdepartementet och SÖ:s föreskrifter och allmänna råd/(anvisningar), samt fram till 1964 även visst pedagogiskt material (som sedan blev en självständig publikation - Pedagogiska meddelanden PM).