Inledning Konstituerande bolagsstämma med Ruda-Finsjö-Oskarshamns jv AB hölls den 27-28 december 1903, koncession för järnvägen erhölls den 2 september 1904. Byggnadsarbetet påbörjades den 28 arpil 1905 och den 11 januari 1907 kunde järnvägen öppnas för allmän trafik.
Ruda-Oskarshamns jv AB försattes 1931 i konkurs och såldes påföljande år, tillsammans med Ruda-Älghultsby jv AB, till ett av Kalmar Läns Östra jv AB bildat dotterbolag, Östra Smålands jv AB (ÖSmJ). Större delen av handlingarna rörande Ruda-Oskarshamns järnvägar ingår i ÖSmJ:s arkiv, se förteckning över detta. Östra Smålands järnvägar förstatligades den 1 juli 1940.
Tommy Eriksson
Källa: Svenska Järnvägsföreningen 1876-1926, del III, sid 521ff (Stockholm 1926) och Svenska Järnvägsföreningen 1926-1945, sid 201 (Stockholm 1946).
Hänvisningar
Reproducerat
Nej
Kontroll
Senast ändrad
2004-03-05 00:00:00
Ruda-Oskarshamns jv AB (ROJ)
Koncessionsnummer 309.
Inledning Konstituerande bolagsstämma med Ruda-Finsjö-Oskarshamns jv AB hölls den 27-28 december 1903, koncession för järnvägen erhölls den 2 september 1904. Byggnadsarbetet påbörjades den 28 arpil 1905 och den 11 januari 1907 kunde järnvägen öppnas för allmän trafik.
Ruda-Oskarshamns jv AB försattes 1931 i konkurs och såldes påföljande år, tillsammans med Ruda-Älghultsby jv AB, till ett av Kalmar Läns Östra jv AB bildat dotterbolag, Östra Smålands jv AB (ÖSmJ). Större delen av handlingarna rörande Ruda-Oskarshamns järnvägar ingår i ÖSmJ:s arkiv, se förteckning över detta. Östra Smålands järnvägar förstatligades den 1 juli 1940.
Tommy Eriksson
Källa: Svenska Järnvägsföreningen 1876-1926, del III, sid 521ff (Stockholm 1926) och Svenska Järnvägsföreningen 1926-1945, sid 201 (Stockholm 1946).