Inledning Den 25 september 1863 hölls konstituerande bolagsstämma md Uddevalla-Vänersborg-Herrljunga jv AB. Koncession erhölls den 22 april 1864 och järnvägen öppnades för allmän trafik den 17 oktober 1866. Omläggning från smal- till normalspårig järnväg skedde 1899-1900. Frågan om UWHJ:s förstatligande uppkom under 1939 då det annalkande kriget aktualiserade ökade transportbehov i landet. Bolagets styrelse godkände vid ett sammanträde den 8 februari 1940 ett avtal om statens övertagande av Uddevalla-Vänersborg-Herrljunga järnvägar och bolaget trädde i likvidation fr.o.m. den 1 juli 1940.
Tommy Eriksson
Källor: Svenska Järnvägsföreningen 1876-1926, del IV, sid 315ff, (Stockholm 1926) och Svenska Järnvägsföreningen 1926-1945, sid 189ff. (Stockholm 1946)
Hänvisningar
Reproducerat
Nej
Kontroll
Senast ändrad
2004-03-05 00:00:00
Uddevalla-Vänersborg-Herrljunga jv AB (UWHJ)
Koncessionsnummer 18.
Inledning Den 25 september 1863 hölls konstituerande bolagsstämma md Uddevalla-Vänersborg-Herrljunga jv AB. Koncession erhölls den 22 april 1864 och järnvägen öppnades för allmän trafik den 17 oktober 1866. Omläggning från smal- till normalspårig järnväg skedde 1899-1900. Frågan om UWHJ:s förstatligande uppkom under 1939 då det annalkande kriget aktualiserade ökade transportbehov i landet. Bolagets styrelse godkände vid ett sammanträde den 8 februari 1940 ett avtal om statens övertagande av Uddevalla-Vänersborg-Herrljunga järnvägar och bolaget trädde i likvidation fr.o.m. den 1 juli 1940.
Tommy Eriksson
Källor: Svenska Järnvägsföreningen 1876-1926, del IV, sid 315ff, (Stockholm 1926) och Svenska Järnvägsföreningen 1926-1945, sid 189ff. (Stockholm 1946)