Inledning ölands järnvägar bestod av två delar som ägdes av varsitt bolag. Järnvägen Böda-Borgholm ägdes av Böda-Borgholm jv AB (BBJ), som konstituerades den 20 september 1901, koncession för järnvägen erhölls den 11 december 1903 (nr 301) och öppnades för trafik den 1 december 1906. Järnvägen Borgholm-Färjestaden-Ottenby ägdes av Södra Ölands jv AB (SÖJ) som konstituerades den 2 mars 1907. Koncession för järnvägen erhölls den 28 maj 1907 (nr 333). Bandelen Borgholm-Färjestaden öppnades för trafik den 24 november 1909 och bandelen Färjestaden-Ottenby den 1 februari 1910. 1928 slogs de båda järnvägarna samman under ett gemensamt namn, Ölands järnvägar (ÖJ). Ölands järnvägar förstatligades den 1 juli 1947.
Tommy Eriksson
Källa: Svenska Järnvägsföreningen 1876-1926, del II, sid 125ff och del IV, sid 181ff (Stockholm 1926). Svensk uppslagsbok, del 32 (Malmö 1955).
Hänvisningar
Reproducerat
Nej
Kontroll
Senast ändrad
2004-03-05 00:00:00
Ölands järnvägar (ÖJ).
Koncessionsnummer 301 och 333.
Inledning ölands järnvägar bestod av två delar som ägdes av varsitt bolag. Järnvägen Böda-Borgholm ägdes av Böda-Borgholm jv AB (BBJ), som konstituerades den 20 september 1901, koncession för järnvägen erhölls den 11 december 1903 (nr 301) och öppnades för trafik den 1 december 1906. Järnvägen Borgholm-Färjestaden-Ottenby ägdes av Södra Ölands jv AB (SÖJ) som konstituerades den 2 mars 1907. Koncession för järnvägen erhölls den 28 maj 1907 (nr 333). Bandelen Borgholm-Färjestaden öppnades för trafik den 24 november 1909 och bandelen Färjestaden-Ottenby den 1 februari 1910. 1928 slogs de båda järnvägarna samman under ett gemensamt namn, Ölands järnvägar (ÖJ). Ölands järnvägar förstatligades den 1 juli 1947.
Tommy Eriksson
Källa: Svenska Järnvägsföreningen 1876-1926, del II, sid 125ff och del IV, sid 181ff (Stockholm 1926). Svensk uppslagsbok, del 32 (Malmö 1955).