Inledning Östra Centralbanans jv AB bildades vid konstituerande bolagsstämma den 29 november 1898. Koncession för järnvägen Linköping-Kisa-Vimmerby beviljades av Kungl. Maj:t den 19 november 1897. Banan öppnades för allmän trafik den 8 juni 1902.
Den 11 januari 1906 inköptes järnvägen Vimmerby-Hultsfred från Nässjö-Oskarshamns Nya jv AB (se särskild förteckning över Vimmerby-Hultsfreds jv AB:s arkiv) med tillträdesrätt fr.o.m. den 1 januari 1907. Bandelen Åtvidaberg-Bjärka/Säby byggdes av Åtvidaberg-Bjärka/Säby jv AB (konstituerat den 21 december 1901) som erhöll koncession i augusti 1903 (nr 297). Järnvägen öppnades för trafik den 21 januari 1906 varvid trafikeringen övertogs av ÖCJ. Fr.o.m. 1920 blev Östra Centralbanan ägare till järnvägen Åtvidaberg-Bjärka/Säby. Östra Centralbanan förstatligades den 1 september 1937.
Tommy Eriksson
Källa: Svenska Järnvägsföreningen 1876-1926, del IV, sid 601ff. (Stockholm 1926)
Hänvisningar
Reproducerat
Nej
Kontroll
Senast ändrad
2004-03-05 00:00:00
Östra Centralbanans jv AB (ÖCJ).
Koncessionsnummer 219.
Inledning Östra Centralbanans jv AB bildades vid konstituerande bolagsstämma den 29 november 1898. Koncession för järnvägen Linköping-Kisa-Vimmerby beviljades av Kungl. Maj:t den 19 november 1897. Banan öppnades för allmän trafik den 8 juni 1902.
Den 11 januari 1906 inköptes järnvägen Vimmerby-Hultsfred från Nässjö-Oskarshamns Nya jv AB (se särskild förteckning över Vimmerby-Hultsfreds jv AB:s arkiv) med tillträdesrätt fr.o.m. den 1 januari 1907. Bandelen Åtvidaberg-Bjärka/Säby byggdes av Åtvidaberg-Bjärka/Säby jv AB (konstituerat den 21 december 1901) som erhöll koncession i augusti 1903 (nr 297). Järnvägen öppnades för trafik den 21 januari 1906 varvid trafikeringen övertogs av ÖCJ. Fr.o.m. 1920 blev Östra Centralbanan ägare till järnvägen Åtvidaberg-Bjärka/Säby. Östra Centralbanan förstatligades den 1 september 1937.
Tommy Eriksson
Källa: Svenska Järnvägsföreningen 1876-1926, del IV, sid 601ff. (Stockholm 1926)