(Före 1968, se även Generaldirektör Bertil Bjurels arkiv) Generaldirektörens kansli Gdk 1968 - 1984 Generaldirektörens stab 1985 - 31/7 1992 Koncernledningsstab G 1/8 1992 - 30/6 1993
Generaldirektörens kansli bildas 1968. Detta kansli är också serviceorgan åt Televerkets styrelse och åt direktionen. Dessutom planerar och samordnar kansliet sådana besök vid Televerket som inte enbart riktar sig till en bestämd organisationsenhet, samt ansvarar för presstjänsten. Efter omorganisationen år 1975 hör också Staben för framtidsplanering och Televerkets revision (se Internrevisionen) till generaldirektörens stab.
Efter omorganisationen år 1985 hör följande enheter till generaldirektörens stab (GS):
Juridik (GSJ), förs hit från Administrativa avdelningen.
Organisation (GSO), förs över från Rationaliseringsavdelningen.
Utrikesenheten (GSU), förs över från Ekonomiavdelningen.
Kansli (GSK).
Dessutom sorterar Planeringsavdelningen (se Koncernplaneringens arkiv), Internrevisionen och Informationsavdelningen (se dessa arkiv) under generaldirektören.
Redan 1986 bildas Kundkontakter (GSR). År 1986/1987 försvinner Utrikesenheten och den mesta personalen flyttas till Koncernplaneringens enhet för Övergripande internationell samordning.
Den 1 januari 1990 försvinner Organisation.
I samband med omorganisationen som träder i kraft 1 januari 1992 ändras namnet till Ledningstaben, GS. Då har planerna på bolagiseringen kommit så långt att de avspeglar sig i den nya organisationen som riktar in sig på bolagsformen. Enheterna blir:
Sekretariat (GSK) med
Kansli (GSK-K), med administrativ service åt koncernens huvudenheter och följa dem kontinuerligt be- träffande förändringar i till exempel styrelsesammansättning med mera, att sköta rättslig administration till exempel rörande bolagsordningen, att ha registratorsfunktion för staben och från och med 1 juli 1992 även sköta huvudregistrering för Huvudkontorets enheter, att svara för arkivering av Ledningsstabens dokument, att förse generaldirektören med sekreterare samt chaufför, samt att fullgöra övriga med verksamheten sammanhängande administrativa göromål.
Besök och konferens (GSK-B), med ansvar för att, administrera och samordna utländska besök på såväl koncernledningsnivå som på moderbolagsnivå, att planera, administrera och praktiskt genomföra internationella konferenser på koncernlednings- och moderbolagsledningsnivå, att ge moderbolagsled- ningen administrativ service för övriga konferenser av övergripande karaktär, att vara rådgivande och stödjande mot enheterna beträffande besök och konferenser, att vara resurstillgång och mot debitering genomföra besök och konferenser för dotterbolagens räkning, samt att ha ansvaret för kontors- informationssystemet.
Personal Huvudkontoret (GSK-P), med ansvar för att stödja chefer när det gäller tillämpning av Televerkets personalstrategier såsom de uttrycks i koncernplanen, att bistå chefer vid rekrytering, kompetensplanering, personal- och chefsutveckling, personalavveckling, rehabilitering och omplacering, att samordna frågor beträffande tillämpningen av Televerkets lönepolicy, medverka vid lönesättning samt svara för löneöversyn inom Huvudkontoret, att bistå med tolkning och tillämpning av arbetsrättsliga lager och avtal samt övriga bestämmelser inom området, att stå till tjänst med lokala tillämpningsanvisningar och avtal, att svara för förhandlingar inom området, att vara sammanhållande inom Huvudkontoret i frågor rörande examens- arbetare, praktikanter på olika nivåer, beredskapsarbetare övriga sysselsättningsfrämjande åtgärder, att vara rådgivare i jämställhetsfrågor, att bistå cheferna i övriga personalfrågor, att utföra utredningar inom det personaladministrativa området, samt att svara för löneadministration.
Ekonomi Huvudkontoret (GSK-E), men ansvar för kund-, leverantörs- och anläggningsreskontrahantering samt lokala system, kassafunktion för Huvudkontorets avdelningar, dag- och huvudbokföring samt kring- rutiner, bokslut, lokalt systemansvar för system för dag- och huvudbokföring inklusive specifikationer, löne-, skatte-, arbetsgivaravgifts- och representationskostnadshantering, budget, utfalls- och prognos- sammanställning och rapportering, stöd till Huvudkontorets avdelningar i ekonomifrågor, samt särskilda uppdrag beträffande arbetsgivaravgifter och försäkringskasseersättningar för hela Televerket fram till bolagiseringen.
Juridik (GSJ).
Kundkontakter (GSR).
Enheten för Informationssystem (I-enheten), (se detta arkiv), som rent administrativt hör till Lednings- staben men som har status som egen enhet med direktrapportering till Generaldirektören.
Originalhandlingar från generaldirektörens kansli finns också i generaldirektör Bertil Bjurels arkiv. Se även Tony Hagströms arkiv.
Om arkivet
Arkivet har förtecknats vid Televerkets centralarkiv i Farsta.
Historik är uppgjord av Cia Hipfl den 29 januari 1998.
Förteckningen är upprättad av Keith Wiberg, Telia AB.
Förteckning: Keith Wiberg, utan år Reviderad och digitaliserad i Riksarkivet 1998 Handläggare: Roger Nyberg
Kontroll
Senast ändrad
2022-10-06 13:11:57
(Före 1968, se även Generaldirektör Bertil Bjurels arkiv) Generaldirektörens kansli Gdk 1968 - 1984 Generaldirektörens stab 1985 - 31/7 1992 Koncernledningsstab G 1/8 1992 - 30/6 1993
Generaldirektörens kansli bildas 1968. Detta kansli är också serviceorgan åt Televerkets styrelse och åt direktionen. Dessutom planerar och samordnar kansliet sådana besök vid Televerket som inte enbart riktar sig till en bestämd organisationsenhet, samt ansvarar för presstjänsten. Efter omorganisationen år 1975 hör också Staben för framtidsplanering och Televerkets revision (se Internrevisionen) till generaldirektörens stab.
Efter omorganisationen år 1985 hör följande enheter till generaldirektörens stab (GS):
Juridik (GSJ), förs hit från Administrativa avdelningen.
Organisation (GSO), förs över från Rationaliseringsavdelningen.
Utrikesenheten (GSU), förs över från Ekonomiavdelningen.
Kansli (GSK).
Dessutom sorterar Planeringsavdelningen (se Koncernplaneringens arkiv), Internrevisionen och Informationsavdelningen (se dessa arkiv) under generaldirektören.
Redan 1986 bildas Kundkontakter (GSR). År 1986/1987 försvinner Utrikesenheten och den mesta personalen flyttas till Koncernplaneringens enhet för Övergripande internationell samordning.
Den 1 januari 1990 försvinner Organisation.
I samband med omorganisationen som träder i kraft 1 januari 1992 ändras namnet till Ledningstaben, GS. Då har planerna på bolagiseringen kommit så långt att de avspeglar sig i den nya organisationen som riktar in sig på bolagsformen. Enheterna blir:
Sekretariat (GSK) med
Kansli (GSK-K), med administrativ service åt koncernens huvudenheter och följa dem kontinuerligt be- träffande förändringar i till exempel styrelsesammansättning med mera, att sköta rättslig administration till exempel rörande bolagsordningen, att ha registratorsfunktion för staben och från och med 1 juli 1992 även sköta huvudregistrering för Huvudkontorets enheter, att svara för arkivering av Ledningsstabens dokument, att förse generaldirektören med sekreterare samt chaufför, samt att fullgöra övriga med verksamheten sammanhängande administrativa göromål.
Besök och konferens (GSK-B), med ansvar för att, administrera och samordna utländska besök på såväl koncernledningsnivå som på moderbolagsnivå, att planera, administrera och praktiskt genomföra internationella konferenser på koncernlednings- och moderbolagsledningsnivå, att ge moderbolagsled- ningen administrativ service för övriga konferenser av övergripande karaktär, att vara rådgivande och stödjande mot enheterna beträffande besök och konferenser, att vara resurstillgång och mot debitering genomföra besök och konferenser för dotterbolagens räkning, samt att ha ansvaret för kontors- informationssystemet.
Personal Huvudkontoret (GSK-P), med ansvar för att stödja chefer när det gäller tillämpning av Televerkets personalstrategier såsom de uttrycks i koncernplanen, att bistå chefer vid rekrytering, kompetensplanering, personal- och chefsutveckling, personalavveckling, rehabilitering och omplacering, att samordna frågor beträffande tillämpningen av Televerkets lönepolicy, medverka vid lönesättning samt svara för löneöversyn inom Huvudkontoret, att bistå med tolkning och tillämpning av arbetsrättsliga lager och avtal samt övriga bestämmelser inom området, att stå till tjänst med lokala tillämpningsanvisningar och avtal, att svara för förhandlingar inom området, att vara sammanhållande inom Huvudkontoret i frågor rörande examens- arbetare, praktikanter på olika nivåer, beredskapsarbetare övriga sysselsättningsfrämjande åtgärder, att vara rådgivare i jämställhetsfrågor, att bistå cheferna i övriga personalfrågor, att utföra utredningar inom det personaladministrativa området, samt att svara för löneadministration.
Ekonomi Huvudkontoret (GSK-E), men ansvar för kund-, leverantörs- och anläggningsreskontrahantering samt lokala system, kassafunktion för Huvudkontorets avdelningar, dag- och huvudbokföring samt kring- rutiner, bokslut, lokalt systemansvar för system för dag- och huvudbokföring inklusive specifikationer, löne-, skatte-, arbetsgivaravgifts- och representationskostnadshantering, budget, utfalls- och prognos- sammanställning och rapportering, stöd till Huvudkontorets avdelningar i ekonomifrågor, samt särskilda uppdrag beträffande arbetsgivaravgifter och försäkringskasseersättningar för hela Televerket fram till bolagiseringen.
Juridik (GSJ).
Kundkontakter (GSR).
Enheten för Informationssystem (I-enheten), (se detta arkiv), som rent administrativt hör till Lednings- staben men som har status som egen enhet med direktrapportering till Generaldirektören.
Originalhandlingar från generaldirektörens kansli finns också i generaldirektör Bertil Bjurels arkiv. Se även Tony Hagströms arkiv.
Om arkivet
Arkivet har förtecknats vid Televerkets centralarkiv i Farsta.
Historik är uppgjord av Cia Hipfl den 29 januari 1998.
Förteckningen är upprättad av Keith Wiberg, Telia AB.
* Not.1. Vid Televerkets övergång till förändrad verksamhetsform, Aktiebolag (1993-07-01), har de ärenden som emanera från Televerket, arkivlagts i Televerkets arkiv.