"Stockholms nya samskola - högre läroverk för allmän medborgerlig bildning" grundades 1893 av fröken Anna Whitlock. Skolan som ursprungligen var ett försöksläroverk för nya pedagogiska idéer uppstod genom en ombildning av en 1878 påbörjad undervisningskurs, senare skola för flickor, där bland andra Anna Whitlock och Ellen Key hade verkat för utbildning av ett eget pedagogiskt program.
De pedagogiska principer som tillämpades i undervisningen och som blev banbrytande för det svenska skolväsendets utveckling var:
gemensam undervisning för gossar och flickor, inskränkning av lästiden till förmån för praktiskt arbete och kroppsövningar, förbättrade undervisningsmetoder i de särskilda ämnena, stor valfrihet, efter barnets andliga utveckling lämpad ämnesgruppering, undvikande av mångläseri, bildningsmaterialets sammanslutning till en helhet, stegring av lärjungarnas självverksamhet, utbildande av barnens individuella anlag. (Ur Årsredogörelser, serie B IV a).
Den 15 september 1893 invigdes skolan vid Kammakargatan 8, 1913 flyttade skolan till Eriksbergsgatan 8 B. Whitlockska samskolan blev skolans officiella namn 1905.
Anna Whitlock förblev skolans föreståndarinna till 1918 då hon genom en donation lät upprätta "Stiftelsen Whitlockska samskolan". (Donationsurkund, se F IV: 1). Skolan fortsatte att drivas som privatskola till den 1 juli 1976 då den kommunaliserades. Skolan lades ned den 1 juli 1978.
Whitlockska samskolans arkiv överlämnades till Stockholms stadsarkiv 1978 (acc 37/78). Arkivet har omordnats och omförtecknats som uppgift i universitetets arkivkurs av Anders Johansson under hösten 1991. Vissa ändringar och tillägg har införts i arkivförteckningen under juni 1993.
Stockholm i stadsarkivet den 30 juni 1993
Christina Hellgren
Arkivbildarhistorik
Enskilda skolor i Stockholm Här under samlas enskilda skolor verksamma i Stockholm
Begreppet samskola används för skolor där flickor och pojkar undervisas tillsammans.
Ordning & struktur
Förteckning: SSA 1085
Förteckning
över
Whitlockska samskolans arkiv
Allmän anmärkning
Stockholms nya samskola - högre läroverk för allmän medborgerlig utbildning
Tillgänglighet
Sekretess
Nej
Kontroll
Senast ändrad
2016-04-25 15:02:20
"Stockholms nya samskola - högre läroverk för allmän medborgerlig bildning" grundades 1893 av fröken Anna Whitlock. Skolan som ursprungligen var ett försöksläroverk för nya pedagogiska idéer uppstod genom en ombildning av en 1878 påbörjad undervisningskurs, senare skola för flickor, där bland andra Anna Whitlock och Ellen Key hade verkat för utbildning av ett eget pedagogiskt program.
De pedagogiska principer som tillämpades i undervisningen och som blev banbrytande för det svenska skolväsendets utveckling var:
gemensam undervisning för gossar och flickor, inskränkning av lästiden till förmån för praktiskt arbete och kroppsövningar, förbättrade undervisningsmetoder i de särskilda ämnena, stor valfrihet, efter barnets andliga utveckling lämpad ämnesgruppering, undvikande av mångläseri, bildningsmaterialets sammanslutning till en helhet, stegring av lärjungarnas självverksamhet, utbildande av barnens individuella anlag. (Ur Årsredogörelser, serie B IV a).
Den 15 september 1893 invigdes skolan vid Kammakargatan 8, 1913 flyttade skolan till Eriksbergsgatan 8 B. Whitlockska samskolan blev skolans officiella namn 1905.
Anna Whitlock förblev skolans föreståndarinna till 1918 då hon genom en donation lät upprätta "Stiftelsen Whitlockska samskolan". (Donationsurkund, se F IV: 1). Skolan fortsatte att drivas som privatskola till den 1 juli 1976 då den kommunaliserades. Skolan lades ned den 1 juli 1978.
Whitlockska samskolans arkiv överlämnades till Stockholms stadsarkiv 1978 (acc 37/78). Arkivet har omordnats och omförtecknats som uppgift i universitetets arkivkurs av Anders Johansson under hösten 1991. Vissa ändringar och tillägg har införts i arkivförteckningen under juni 1993.