bild
Arkiv

Rederi Aktiebolaget Helsingborg - GLA/C0164:20


Grunddata

ReferenskodSE/GLA/15546
Länk till postenhttps://sok.riksarkivet.se/arkiv/4hD1mZaYrn61s03Gjpu0Y3
ExtraID15546
Omfång
1 Volymer  (-)
0,1 Hyllmeter  (-)
Datering
1899 – 1919  (Tidsomfång)
VillkorNej
ArkivinstitutionRiksarkivet i Göteborg (depå: Polstjärnegatan)
Arkivbildare/upphov
Rederi AB Helsingborg, 1890-talet – 1970-talet (Arkivbildare)
Alternativa namn: Rederi Aktiebolaget Helsingborg
Kategori: Företag

Innehåll och historik

Innehåll
Ingår i Transatlantic-koncernen.
Arkivbildarhistorik
Rederi AB Helsingborg
HILLERSTRÖMS
RED AB HELSINGBORG
HILLERSTRÖMS REDERIER

I början av 1890 investerar Nils Christian Corfitzon i ett eget fartyg, skonerten BETTY. Redan 1896 får en 14-årig yngling anställning i den nystartade rederirörelsen, nämligen Otto Hilding Hillerström. När N C Corfitzon avlider 1913 blir det Hillerström som övertar Corfitzons efterlämnade bolag och fartyg. Huvudbolaget har namnet Rederi AB Helsingborg med bokstaven H i skorstenen. Med tiden blev det nog så att de flesta läste detta "H" som Hillerström, det namn som vanligen användes för de bolag som ingick i den Hillerströmska rederirörelsen. O H Hillerström var med i rederiets ledning fram till 1960. Han avled 1965 och rederirörelsen övertogs då av sönerna Folke och Carl-Otto.
Efter att inledningsvis endast ha haft segelfartyg i sin flotta inleddes ångfartygsepoken 1895 genom bildandet av Rederiaktiebolaget Helsingborg. Detta rederi blev en framgång för ägarna men istället för att expandera valde Corfitzon att starta nya rederibolag som t.ex. Rederi AB Luggudde. Hillerström ombildar 1921 sin rederirörelse men den nya rörelsen övertar namnet Red AB Helsingborg. Värt att notera är att Bernhard Ingelsson, Transmarins legendariske redare, ingick i den nya styrelsen. Hillerström och Transmarin tycks ha följts åt genom historien genom fram till det sista årens samarbete i bolaget Transhill.
Från starten drevs bolagets fartyg i traditionell trafik med skogsprodukter till England och kontinenten och kol/koks som returlast. Efter hand kom även atlanttrafiken att få betydelse för rederiet. Efter andra världskriget gav sig Hillerströms in på linjetrafik mellan Australien och Japan/sydostasien. Det var denna trafik som kom att bli helt dominerande fram till bolagets avveckling. Det blev alltså ett Helsingborgsrederi som namngav sina fartyg efter grekiska öar som sysselsattes i fjärranösterntrafik.
Under slutet av 60-talet och fram mot mitten av 70-talet avvecklas bolaget efterhand. Kring 1975 har samtliga egna fartyg sålts.

KÄLLOR

Specialkällor.

Båtologen nr 2 1975
Historik över Hillerströms
av Tomas Johannesson

Göteborgs Sjöfartsmuseum, Arkivet.
Båtologen, tidskrift utgiven av Klubb Maritim
Länspumpen, tidskrift utgiven av Klubb Maritim Västra kretsen.
Svensk Sjöfartstidning
Svensk Illustrerad Skeppslista
Browns Flags and Funnels
Sveriges skeppslista
Lloyds book of houses flags and funnels
http://kommandobryggan.se/hiller/hillerstrom.htm

Kontroll

Skapad2003-01-07 00:00:00
Senast ändrad2005-12-09 00:00:00