Nohabarkiven började levereras till landsarkivet i november 1982, då den första större leveransen av bl.a räkenskaper, ritningsskåp (dieselmotorer), korrespondens och motorlistor anlände. Under perioden 1988-92 gjordes ca 20-25 småleveranser från Wärtsilä Diesel främst av handlingar rörandefartygsdieselmotorer. I maj 1990 kunde arkivet kompletteras med en leverans av dels de räkenskapshandlingar som tidigare blivit kvar i Trollhättan och dels så gott som hela beståndet av personalhandlingar. I juni samma år tillkom en omfattande leverans av dieselmotorhandlingar från Wärtsilä Diesel. Den sista större leveransen gjordes i juni 1991, från Nohab Transportteknik AB, och den bestod i huvudsak av detaljritningar till lokomotiv. Landsarkivets kontaktpersoner i Trollhättan har i första hand varit: Kurt Wolter ("gamla" Nohab), Sixten Nyqvist (Wärtsilä Diesel AB) och Erik Linde (Nohab Transportteknik AB).
ARKIVBILDARE
Nohabarkiven består av fyra arkivbildare. Huvudarkivet, C 130:1 Nohab, omfattar i antal volymer räknat två tredjedelar av hela arkivbildningen, resterande tredjedel är arkiv som följt med vid förvärv av andra företag. Det gäller arkiven C 130:2 Atlas Diesel och C 130:4 Nohab-Eskilstunaverken (se historiken nedan). Arkiv C 130:3 Nohab med Atlas Diesel är egentligen ingen egen arkivbildare utan innehåller serier som överlappar både Nohabs och Atlas Diesels verksamheter. Detta har ändå fått bli en separat "arkivbildning" därför att handlingarna rörande både Nohab-motorerna och de från Atlas Diesel övertagna Polar-motorerna (se historiken nedan) i flera serier ingår i samma volym. I den mån det gått att skilja mellan bolagen (t.ex. olika referenssystem) inom samma serie har detta angivits i förteckningsbladens anmärkningskolumn. Det betyder att dieselmotorhandlingar (mest rörande fartyg) skall sökas hos de tre arkivbildarna C 130:1 (serie f 20), C 130:2 och C 130:3.
SERIEINDELNING OCH SEKRETESS
Serieindelningen följer det allmäna arkivchemat för enskilda arkiv. Då handlingar som teoretiskt hör hemma under olika serier hålls samman (proveniensprincipen) lämnas hänvisningar i anmärkningskolumnen. De många ämnesordnade serierna i huvudarkivet C 130:1 har ställts upp kronologiskt, dvs, seriekategorierna F 1-32 följer i kronologisk ordning med avseende på äldsta seriens startår, bortsett från den sista serien (övriga ämnesordnade handlingar). Flera serier är försedda med exempelkopior på någon sida ur handlingarna, som bilagts efter förteckningsbladen. Utlåning av personalhandlingar (arkiv C 130:1, serie F 5) prövas enligt sekretesslagen.
GALLRING
En viss del av handlingarna har utgallrats. Detta har styrts dels av forskningsskäl dels av skäl som har att göra med materialets beskaffenhet. Förstnämnda skäl ligger till grund för utgallringen av t.ex. moderna fakturor, postgirotalonger, ordererkännanden och viss affärskorrespondens, då dessa handlingar hållits isär från mer intressant, historikt forskningsmaterial. Sistnämnda skäl gäller ett antal handlingar som varit mögelskadade.
ARKIVETS OMFATTNING
Nohabarkiven omfattar 6 962 volymer eller ca 550 hyllmeter. I hyllmeter räknat utgör huvudarkivet C 130:1 Nohab 62 procent, C 130:2 Atlas Diesel 20 procent, C 130:3 Nohab med Atlas Diesel 17 procent och C 130:4 Nohab-Eskilstunaverken 1 procent.
NÅGRA LITTERATURTIPS
Hansson, Sigurd: Det tusende lokomotivet, Nydqvist och Holm Trollhättan, Minnesskrift, Göteborg 1912. Johansson, Hilding: Trollhättan, samhälle i expansion, Uddevalla 1987. Heywood, Anthony: Trade or isolation? Soviet imports of railway eqipment 1920-22. i: Acta universitatis Stockholmiensis "Acta Baltica Stockholmiensa" nr 8, 1991. Artiklar i personaltid- ningarna Nohab-Aktuellt och Bofors- pilen. Johnsson, Werner: Nydqvist & Holm. 100 år 1847-1947. En minnesskrift författad av fil. mag. Werner Johnsson, Trollhättan 1947.
Nohabarkiven började levereras till landsarkivet i november 1982, då den första större leveransen av bl.a räkenskaper, ritningsskåp (dieselmotorer), korrespondens och motorlistor anlände. Under perioden 1988-92 gjordes ca 20-25 småleveranser från Wärtsilä Diesel främst av handlingar rörandefartygsdieselmotorer. I maj 1990 kunde arkivet kompletteras med en leverans av dels de räkenskapshandlingar som tidigare blivit kvar i Trollhättan och dels så gott som hela beståndet av personalhandlingar. I juni samma år tillkom en omfattande leverans av dieselmotorhandlingar från Wärtsilä Diesel. Den sista större leveransen gjordes i juni 1991, från Nohab Transportteknik AB, och den bestod i huvudsak av detaljritningar till lokomotiv. Landsarkivets kontaktpersoner i Trollhättan har i första hand varit: Kurt Wolter ("gamla" Nohab), Sixten Nyqvist (Wärtsilä Diesel AB) och Erik Linde (Nohab Transportteknik AB).
ARKIVBILDARE
Nohabarkiven består av fyra arkivbildare. Huvudarkivet, C 130:1 Nohab, omfattar i antal volymer räknat två tredjedelar av hela arkivbildningen, resterande tredjedel är arkiv som följt med vid förvärv av andra företag. Det gäller arkiven C 130:2 Atlas Diesel och C 130:4 Nohab-Eskilstunaverken (se historiken nedan). Arkiv C 130:3 Nohab med Atlas Diesel är egentligen ingen egen arkivbildare utan innehåller serier som överlappar både Nohabs och Atlas Diesels verksamheter. Detta har ändå fått bli en separat "arkivbildning" därför att handlingarna rörande både Nohab-motorerna och de från Atlas Diesel övertagna Polar-motorerna (se historiken nedan) i flera serier ingår i samma volym. I den mån det gått att skilja mellan bolagen (t.ex. olika referenssystem) inom samma serie har detta angivits i förteckningsbladens anmärkningskolumn. Det betyder att dieselmotorhandlingar (mest rörande fartyg) skall sökas hos de tre arkivbildarna C 130:1 (serie f 20), C 130:2 och C 130:3.
SERIEINDELNING OCH SEKRETESS
Serieindelningen följer det allmäna arkivchemat för enskilda arkiv. Då handlingar som teoretiskt hör hemma under olika serier hålls samman (proveniensprincipen) lämnas hänvisningar i anmärkningskolumnen. De många ämnesordnade serierna i huvudarkivet C 130:1 har ställts upp kronologiskt, dvs, seriekategorierna F 1-32 följer i kronologisk ordning med avseende på äldsta seriens startår, bortsett från den sista serien (övriga ämnesordnade handlingar). Flera serier är försedda med exempelkopior på någon sida ur handlingarna, som bilagts efter förteckningsbladen. Utlåning av personalhandlingar (arkiv C 130:1, serie F 5) prövas enligt sekretesslagen.
GALLRING
En viss del av handlingarna har utgallrats. Detta har styrts dels av forskningsskäl dels av skäl som har att göra med materialets beskaffenhet. Förstnämnda skäl ligger till grund för utgallringen av t.ex. moderna fakturor, postgirotalonger, ordererkännanden och viss affärskorrespondens, då dessa handlingar hållits isär från mer intressant, historikt forskningsmaterial. Sistnämnda skäl gäller ett antal handlingar som varit mögelskadade.
ARKIVETS OMFATTNING
Nohabarkiven omfattar 6 962 volymer eller ca 550 hyllmeter. I hyllmeter räknat utgör huvudarkivet C 130:1 Nohab 62 procent, C 130:2 Atlas Diesel 20 procent, C 130:3 Nohab med Atlas Diesel 17 procent och C 130:4 Nohab-Eskilstunaverken 1 procent.
NÅGRA LITTERATURTIPS
Hansson, Sigurd: Det tusende lokomotivet, Nydqvist och Holm Trollhättan, Minnesskrift, Göteborg 1912. Johansson, Hilding: Trollhättan, samhälle i expansion, Uddevalla 1987. Heywood, Anthony: Trade or isolation? Soviet imports of railway eqipment 1920-22. i: Acta universitatis Stockholmiensis "Acta Baltica Stockholmiensa" nr 8, 1991. Artiklar i personaltid- ningarna Nohab-Aktuellt och Bofors- pilen. Johnsson, Werner: Nydqvist & Holm. 100 år 1847-1947. En minnesskrift författad av fil. mag. Werner Johnsson, Trollhättan 1947.
Serien inbunden om ej annat anges Alfabetiskt register i inledningen till resp. volym. Serien innehåller offerter, fakturor, kvittenser, uppgifter till taxering (bevillning), brev, tekniska beskrivningar m.m.
Register över lok- och legotillverkning (enskilda detaljer och reservdelar). Korten är ordnade efter beställningsnummer och visar vem som är beställare och vilka ritningsnummer som hör till beställning.
Serien i pärmar om inget annat anges. Ordningen styrs av bolagsnamnen angivna i anmärkningskolumnen. Huvudsakligen korrespondens, men även andra handlingar - se anmärkningskolumnen.
Serien i kartong om inget annat anges. Serien är sammanställd av ett diversifierat material rörande patent och ordnad kronologiskt. Handlingstyperna framgår av anmärkningskolumnen. Åtskilliga tidsuppgifter är endast ungefärliga. Några uppgifter berör även Atlas Diesel.
Utlåning prövas i enlighet med sekretesslagen. Serien i buntar. Seriens kronologiska ordning styrs av anställningens slutår och inom varje bunt (=volym) ligger akterna i alfabetisk ordning. Dateringen är ungefärlig och bygger på stickprov.
Utlåning prövas i enlighet med sekretesslagen. Serien i buntar. Seriens kronologiska ordning styrs av anställningens slutår och inom varje bunt (=volym) ligger akterna i alfabetisk ordning. Dateringen är ungefärlig och bygger på stickprov.
Utlåning prövas i enlighet med sekretesslagen. Serien i pärmar. Personregister i volym 1. Anställningskorten innehåller personuppgifter, sysselsättnings- och lönedata.
Utlåning prövas i enlighet med sekretesslagen. Serien i pärmar och kartonger, ordnad efter lärlingsnummer (angivna i anmärkningskolumnen nedan). Tid: 1928-73. Sökning sker m.hj.a. den inledande registervolymen "Lärlingsavdelningen 1928-" vilken anger årskurs, elever och lärlingsnummer, fr.o.m. nr 51 t.o.m. nr 7200 (1928-64) - dvs. knyter lärlingsnummer till personnamn. Se även volym F 5 EB: 4 nedan som också innehåller betygshandlingar.
Serien i kartonger innehållande bundna volymer och häften. Den alfabetiska personordningen styrs av ingenjörernas namn. Enligt stickprovsdatering spänner serien över perioden c 1890-talet till 1950-talet.
Serien i pärmar. Tidsangivelserna är ungefärliga då de inte anges på pärmetiketterna. Serien betår i huvudsak av orderkorrespondens. I anmärkningskolumnen anges inledningsvis texten på pärmetiketterna. Förkortningar: ASJ = AB Svenska järnvägsverkstäderna, KJS = Kungliga järnvägs- styrelsen, MV = Motala verkstad, DSB = De danske statsbaner, NSB = Norges statsbaner, GM = General Motors overseas operations, Thrige = Thomas B Thrige, Odense,Frichs = A/S Frichs, Århus, NIKEX = Ungerns utrikeshandels- organ för tunga industriprodukter.
Serien i kart. om inget annat anges. Till övervägande delen handlingar från Kampsaxkonsortiet. Kampsax = Nohab och de två danska företagen Kierulff o. Saxlid AS respektive J. Saabye og O. Lerche AS. Affärerna gäller järnvägsbyggen och pumpstationer.
Serien i kart. Materialkontrakt, besiktnings- och prövningsprotokoll m.m. Kontrakt (akter) mellan Nohab, underleverantörer och Ryska järnvägskommissionen. Handlingarna är i huvudsak alfabetiskt ordnade. Till övervägande delen text på ryska och tyska.
Serien i pärmar. Serien är alfabetiskt ordnad efter verksamhetsområde och konstruktionsdetaljer (anges i anmärkningskol. nedan). Nästan alla pärmar är märkta "Allmänt" + "Aktuella order" (= Ao, nedan) eller "Konstruktionsunderlag" (= Ku, nedan). Exempel på några olika typer av handlingar: Korrespondens, meddelanden, tekniska beräkningar, ritningar, broschyrer, tekniskt instruktionsmaterial, fotografier. Av stickprov att döma koncentrerar sig handlingarna i tiden till 1950-60-tal.
Serien i pärmar. Handlingarna rör. klassificeringar för försäkring av maskiner, verktyg, produkter m.m. Serien är alfabetiskt ordnad och stickprovsdatering säger 1950-60-tal.
Serien i pärmar. Serien utgörs av handlingar kopplade till det s.k. RAT-projektet vid Nohab under 1960-talet. RAT bildade en särskild avdelning med uppgift att ge förslag till rationaliseringar av driften. I anmärkn.kolumnen noteras pärmetiketternas text.
Serien i pärmar. GECO = George Engine Company. Serien innehåller huvudsakligen garantikrav och reparationsorder men även åtskillig korrespondens, dags- och felrapporter samt motordetaljfotografier. Se även C 130:1 Nohab serie E 4 där GECO-handlingar finns. Volymerna är numrerade 1-36 av Nohab. Tid: 1970-talet.
Serien inbunden 1947-48, i pärmar 1949-60, i övrigt inb. eller limmade lösblad. Serien benämns "Huvudboksblad" 1947-63, "Huvudbok" 1964-69 och "Huvudboksallegat" 1970-71.
Serien inbunden. För vol. 1-131 (1893-1908) styrs arkivbildningen primärt av arbetsplatsen inom Nohab, d.v.s. volymerna är märkta med olika yrkes- eller verkstadsbeteckningar, sekundärt styr anställningsnumret. Fr.o.m. volym 132 styr anställningsnummer vilket betyder att volymerna endast är märkta med respektive år.
Serien i kart. Statistiska uppgifter till Bergmästarämbetet, Kommerskollegium, Socialstyrelsen, Statens Vattenfallsverk och -industrikommission, Industrins Utredningsinstitut m.fl.
Ritningarna förvaras i plåtskåp. I anmärkningskolumnen anges ritningsnumret på skåpets första respektive sista låda. Samtliga nummer i anmärkningskolumnen föregås av benämningen "L" (utom i skåp 9 och 10). Serien löper fram till 1980-talet.
Plåtarna förvaras i träboxar, vilka motsvarar seriens volymer. Bilderna dokumenterar produktion och transport av järnvägsmaterial och anläggningsverksamhet i Turkiet (1930-talet). Materialet består till största delen av ritnings-, lok- (inkl. detaljer), och vagnfotografier samt fotografier av fabriksinteriörer och fabriksområdet utanför. Bilderna är ordnade numeriskt och kronologiskt (börjar förmodligen på 1910-talet). I anmärkningskolumnen ges plåtarnas nummer och exempel på spännande bildämnen utöver ovan nämnda "standardinnehåll".