Hyresnämnden i Göteborg Hyres- och arrendenämndens organisation och arbetsuppgifter
Hyresnämnden bildades den 1 januari 1969, medan arrendenämnden bildades 1 januari 1972. Hyres- och arrendenämnden omfattar delar av Västra Götalands län och Hallands län samt från och med den 1 januari 2006 Värmlands län.
Nämndens arbete leds av kanslichefen. Dess huvuduppgift är medling och rättsskipning, vartill knutits en del uppgifter av rent rättsvårdande karaktär. För denna verksamhet är nämnden indelad i rotlar, var och en med ett hyresråd som ansvarig.
Medlingsverksamheten är inriktad på arrende-, hyres- och bostadstvister. Rättsskipningen gäller vissa typer av sådana tvister och ärenden angående förhandlingsordning, upprustningsålägganden, särskild förvaltning, förvärv av arrendeställen och ombildning till bostadsrätt, mm. Nämndens uppgifter och verksamhet regleras av lagen (1973:188) on arrendenämnder och hyresnämnder.
Vid nämnden finns också en administrativ enhet. Den administrativa verksamheten regleras närmare i förordningen (1980:1030) med hyresnämndsinstruktion.
Viktigare handlingar och ärendeslag
Handlingar registreras antingen som hyresnämnds- eller arrendenämndsärenden. Alla handlingar i ett ärende förs samman i en akt. Inkomna handlingar är t ex ansökningar och skrivelser från parterna, yttrande från länsstyrelser i arrendeärenden. Inom myndigheten upprättade ärenden är t ex protokoll, kallelser och förlägganden, samt nämndens skiljedomar och beslut.
Sökingångar till arkivet
Förutom arkivförteckning finns dagböcker, namnregister, samt särskilt register över godkännande av förbehåll, om avstående från besittningsskydd beträffande bostad.
Sekretess
Alla beslut i den dömande verksamheten är offentliga, liksom alla övriga uppgifter, med ett fåtal undantag, i nämndens handlingar (jfr 6 kap 5-6§§ och 9 kap 13 § sekretesslagen). Akter med sekretessbelagt material sammanförs i huvudsak i särskilda serier.
Arkivhistorik
ARKIVBESKRIVNING för Hyres- och arrendenämnden i Göteborg att gälla från och med den 1 januari 2005 reviderad 2007-05-04
Hyres- och arrendenämndens organisation och arbetsuppgifter
Hyresnämnden bildades den 1 januari 1969, medan arrendenämnden bildades den 1 januari 1972. Hyres- och arrendenämnden (nedan kallad nämnden) omfattar delar av Västra Götalands län och Hallands län samt från och med den 1 januari 2006 Värmlands län.
Nämndens arbete leds av kanslichefen. Dess huvuduppgift är medling och rättskipning, vartill knutits en del uppgifter av rent rättsvårdande karaktär. För denna verksamhet är nämnden indelad i rotlar, var och en med ett hyresråd som ansvarig.
Medlingsverksamheten är inriktad på arrende-, hyres- och bostadstvister. Rättskipningen gäller vissa typer av sådana tvister och ärenden angående förhandlingsordning, upprustningsåläggande, särskild förvaltning, förvärv av arrendeställen och ombildning till bostadsrätt, m.m.. Nämndens uppgifter och verksamhet regleras huvudsakligen av lagen (1973:188) om arrendenämnder och hyresnämnder.
Vid nämnden finns också en administrativ enhet. Den administrativa verksamheten regleras närmare i förordningen (1980:1030) med hyresnämndsinstruktion.
Samband mellan nämndens arbetsuppgifter och viktigare handlingar och ärendeslag
Handlingar i den medlande, rättskipande och rättsvårdande verksamheten registreras som hyresnämnds- eller arrendenämndsärenden, beroende på om ärendena ska handläggas av hyres- eller arrendenämnden. alla handlingar i ett ärende förs samman till en akt. Denna innehåller dels handlingar som har kommit in till nämnden, dels handlingar som har upprättats vid nämnden. Inkomna handlingar är t. ex. skriftliga ansökningar och andra skrivelser från parterna. Även handlingar från andra myndigheter förekommer, t. ex. yttrande från länsstyrelser i vissa arrendeärenden. Upprättade handlingar är t. ex. protokoll, kallelser och förelägganden m.m. samt nämndens skiljedomar eller särskilt uppsatta beslut.
För ärendena finns kronologiska dagböcker respektive förteckningar och fastighets/adressregister. Skiljedomar och särskilt uppsatta beslut inbinds årligen i särskilda domböcker (motsvarande).
Ny arkivbildning
Från 1 januari 2006 redovisar nämnden sitt arkiv utifrån en ny förteckningsplan. Arkivet avseende tiden 1969-2005 avslutas och arkivbildningen bryts. Vad gäller ärenderegistreringen sker detaa redan den 28 december 2005. Ärenden inkomna från den 29 december redovisas i det nya arkivet.
Av nämnden förvarade arkiv
Nämnden förvarar inget annat arkiv än sitt eget.
Sökingångar till arkivet
Arkivhandlingarna antecknas i systematisk ordning i en arkivförteckning. Vidare finns dagböcker över arrende- och hyresnämnden, namnregister samt särskilt register över ärenden angående godkännande av förbehåll, om avstående från besittningsskydd beträffande bostad.
Inskränkning i tillgängligheten genom sekretess
Nämndens arkivhandlingar är, med få undantag, offentliga. akter med sekretessbelagt material sammanförs i huvudsak i särskilda serier. Uppgifterna om förekommande sekretess framgår av respektive dagbok och av notering på aktomslaget.
Alla beslut i den dömande verksamheten är offentliga, liksom alla övriga uppgifter, med ett fåtal undantag i nämndens handlingar (jfr 6 kap 5-6 §§ och 9 kap 13 § sekretesslagen).
Gallringsregler
Gallring i arkivet sker med stöd av Riksarkivets beslut samt beslut av nämnden med stöd av Riksarkivets föreskrifter och allmänna råd om gallring av handlingar av tillfällig eller ringa betydelse (RA-FS 1997:6). Förekommande beslut finns antecknade för varje arkivserie för sig i respektive series ingress. Gallringsfristen är i normalfall 10 år för sakkprövade hyresnämndsärenden och 5 år för avskrivna och avvisade arrendenämnds- och hyresnämndsärenden. I övrigt omfattar utgallringen främst delar av aktbestånden jämte vissa administrativa handlingar.
Förvaring hos Landsarkivet
Serie F II da, F II db, F II dbb volym 1-186 och F II dc förvaras hos Landsarkivet i Göteborg p g a platsbrist i nämndens egna arkiv.
Ansvar
Ansvarig för arkivverksamheten är kanslichefen. För den praktiska skötseln svarar expeditionsvakten.