Ångfartygs AB Tirfing Broströmskoncernens moderbolag
År 1890 bildades Ångfartygs AB Tirfing, koncernens moderbolag, som fick sitt säte i Göteborg. Rederiets fartyg gick till en början i trampfart med i huvudsak spannmål och trävaror som last. Tidigt övergick rederiet dock till malmlaster, där bolagets fartyg kom att sättas i trafik mellan Norrland och kontinenten. I samband med att Panamakanalen öppnades år 1914 kom Tirfing att teckna mycket långa och fördelaktiga kontrakt för transport av järnmalm från Chile till Bethlehem Steels stålverk i Nordöstra USA. Bolaget kom också att vara rederi för flera av Broströms tankfartyg. Tirfing skulle även komma att stå som ägare till Broströms linje till östra Medelhavet, där AB Svenska Orientlinien under många år var en del av Tirfing. Bolagets namn ändrades år 1976 till Broströms Rederi AB. Bolaget bildades 1890, men eftersom Axel Broström förvärvade galeasen Mathilda 1865 firades 100 års jubeleum 1965.
Arkivhistorik
Broströmskoncernens moderbolag
År 1890 bildades Ångfartygs AB Tirfing, koncernens moderbolag, som fick sitt säte i Göteborg. Rederiets fartyg gick till en början i trampfart med i huvudsak spannmål och trävaror som last. Tidigt övergick rederiet dock till malmlaster, där bolagets fartyg kom att sättas i trafik mellan Norrland och kontinenten. I samband med att Panamakanalen öppnades år 1914 kom Tirfing att teckna mycket långa och fördelaktiga kontrakt för transport av järnmalm från Chile till Bethlehem Steels stålverk i Nordöstra USA. Bolaget kom också att vara rederi för flera av Broströms tankfartyg. Tirfing skulle även komma att stå som ägare till Broströms linje till östra Medelhavet, där AB Svenska Orientlinien under många år var en del av Tirfing. Bolagets namn ändrades år 1976 till Broströms Rederi AB.
Handlingar rörande Ångfartygs AB Tirfing från 1864 till 1977 är arkiverade vid Landsarkivet i Göteborg.