Tanken på ett seminarium i övre Norrland hade funnits redan vid folkskolestadgans tillkomst år 1842. Det skulle dock dröja till den 29 maj 1874 innan det utfärdades ett Kungligt brev ang. inrättandet av ett seminarium i Haparanda för utbildande av lärare och lärarinnor vid småskolor i församlingar med finsktalande befolkning. Seminariet började sin verksamhet den 1 oktober 1875. Lärokursen var från början ettårig och finska var undervisningsspråk. Fr.o.m. höstterminen 1877 utsträcktes lärokursen till att omfatta två år och förlängdes till tre år höstterminen 1884.
År 1912 utgick finskan som undervisningsspråk. Åren 1875-1941 benämndes seminariet statens småskoleseminarium i Haparanda, 1941-1957 enbart småskoleseminariet i Haparanda och fr.o.m. höstterminen 1957 och till 1973, då seminariet upphörde, benämndes det folkskoleseminariet i Haparanda. Under de närmare 100 år som seminariets verksamhet pågick utexaminerades enbart småskollärare.
Kontroll
Källa
Arkivförteckning
Skapad
1995-09-01 00:00:00
Senast ändrad
2023-09-12 10:05:07
Folkskoleseminariets i Haparanda arkiv
Tanken på ett seminarium i övre Norrland hade funnits redan vid folkskolestadgans tillkomst år 1842. Det skulle dock dröja till den 29 maj 1874 innan det utfärdades ett Kungligt brev ang. inrättandet av ett seminarium i Haparanda för utbildande av lärare och lärarinnor vid småskolor i församlingar med finsktalande befolkning. Seminariet började sin verksamhet den 1 oktober 1875. Lärokursen var från början ettårig och finska var undervisningsspråk. Fr.o.m. höstterminen 1877 utsträcktes lärokursen till att omfatta två år och förlängdes till tre år höstterminen 1884.
År 1912 utgick finskan som undervisningsspråk. Åren 1875-1941 benämndes seminariet statens småskoleseminarium i Haparanda, 1941-1957 enbart småskoleseminariet i Haparanda och fr.o.m. höstterminen 1957 och till 1973, då seminariet upphörde, benämndes det folkskoleseminariet i Haparanda. Under de närmare 100 år som seminariets verksamhet pågick utexaminerades enbart småskollärare.
Serien i kartonger. Protokollen har förts av handledarna. Protokollen utgör grund- och arbetsmaterial som lett fram till betyg i undervisnings- skicklighet.