ALLMÄNT OM FASTIGHETSREGISTRETS INSKRIVNINGSDEL (FR/IR)
Fastighetsregistret, som innehåller fastighetsanknuten information, regleras särskilt i lagen (2000:224) om fastighetsregister. Innehållet i registret anges närmare i förordningen (2000:308) om fastighetsregister. Fastighetsregistret är uppbyggt i flera delar. Uppgifter om ägare och olika rättigheter i fastigheter registreras i fastighetsregistrets inskrivningsdel (FR/IR). Information om fastigheter söks fram via fastighetsbeteckning. I FR/IR registreras uppgifter som tidigare registrerades i de manuellt förda jord- och stadsregistren samt fastighets- och tomträttsböckerna, d.v.s. uppgifter om lagfart, tomträttsupplåtelse, tomträttsinnehav och inteckningar m.m. I FR/IR redovisas i princip endast aktuella uppgifter. Bortsett från informationen om tidigare ägare av en fastighet, lagras uppgifter om äldre förhållanden i form av hänvisningar till ärendenummer (akthänvisningar). När fastighetsregistret infördes kopierades aktuella inskrivningsförhållanden från de manuellt förda fastighetsböckerna, alltså beror det på när en domsaga anslöts till registret hur långt tillbaka man kan söka information om tidigare ägare etc.
Lantmäteriet ansvarar för driften och förvaltningen av FR/IR. Lantmäteriet är personuppgiftsansvarig för FR/IR. Inskrivningshandlingar återsöks med hjälp av FR/IR på fastighetsbeteckning. I vissa fall är det möjligt att söka på adress.
REGISTRERING Inkomna handlingar inkomststämplas. Handlingarna sorteras därefter ärendevis i numrerade olikfärgade mappar, en färg för varje dag. Handlingar inkomna senast klockan 12.00 på ankomstdagen hänförs till inskrivningsdagen för samma dag medan handlingar inkomna efter klock-an 12.00 handlingarna hänförs till nästa inskrivningsdag. Samtliga ärenden diarieförs.
Inskrivningen består av sju kontor, vilka är belägna i Eksjö, Härnösand, Hässleholm, Mora, Norrtälje, Skellefteå och i Uddevalla. Varje kontor är uppdelat i två eller flera tekniska kontor, vilka baseras på olika geografiska upptagningsområden. Ärendena handläggs inom respektive tekniskt kontor och varje tekniskt kontor har en egen aktnummerserie.
Inskrivningen i Eksjö är uppdelad i följande tekniska kontor:
BEREDNING Beredningsprocessen syftar till att göra inskrivningsärendet klart för ett beslut och för att få en uppdatering av fastighetsregistrets inskrivningsdel (FR/IR). Med hjälp av handläggningsprogrammen som finns i FR/IR handläggs inskrivningsärendena. Förutom att handläggaren kontrollerar att åberopade grundhandlingar innehåller föreskrivna uppgifter registreras också uppgifter om vilken åtgärd ansökan avser, överlåtares och förvärvares person- eller organisationsnummer, dagboksnummer för den uppgift i FR/IR som ska förändras och vilka fastigheter som berörs etc.
När inskrivningsärendet beretts för registrering i FR/IR lämnar systemet automatiskt varningar som underlag för handläggarens beslutsfattande. Beslutet kan innebära att inskrivningsansökningen beviljas eller att ett motbeslut tas. Vid motbeslut rör det sig om vilandeförklaring, uppskov eller avslag. I vissa ärenden föreligger det ett medgivande/önskemål från ingivaren att om ansökan inte kan beviljas på ingivna handlingar får ärendet återgå utan vidare åtgärd, så kallade återärenden.
Då ett ärende är berett visas ett slutmeddelande på skärmbilden med uppgift om det dagboksnummer som reserverats för ärendet av FR/IR handläggningsprogram, vilket handläggaren antecknar på de ingivna handlingarna i ärendet. Ärendets dagboksblad skrivs ut per automatik från systemet och signeras av handläggaren och/eller annan beslutsfattare då ärendet granskats och godkänts (Dagböcker i inskrivningsärenden). Handlingarna till de inskrivningsärenden som godkänts sammanförs till akter. Eventuellt återsänds vissa originalhandlingar till ingivaren. Akten får samma nummer som reserverats i dagboken (Akter i inskrivningsärenden). I de fall felaktiga uppgifter registrerats makuleras ärendet. En sammanställning över makulerade ärenden tas fram i samband med slutjusteringen av inskrivningsdagen som en förklaring till de dagboksnummer som till följd av makulering saknas i den löpande dagboksnummerserien för inskrivningsärenden (IDAG-lista, förteckning över dagsbeslutade ärenden, återärenden och makulerade ärenden)
Ärenden som inte omedelbart leder till inskrivning i fastighetsregistrets inskrivningsdel betecknas utredningsärenden och dessa får en egen nummerserie i ÄHS (Lantmäteriets Ärendehanteringssystem). Från ÄHS skrivs ett diarie/ärendekort ut vilket ligger främst i utredningsärendet och medföljer akten.
I de fall ett utredningsärende senare leder till inskrivning i fastighetsregistret förs relevanta handlingar över till akten i inskrivningsärendet. Ett dagboksblad och dagboksnummer från FR/IR handläggningsprogram erhålls och en anteckning om införlivandet görs på diarie-/ärendekortet från ÄHS.
UPPDATERING AV FASTIGHETSREGISTRETS INSKRIVNINGSDEL Handläggningssystemet bygger på huvudprincipen att ingen ändring i registret ska kunna utföras direkt. Istället mellanlagras nya uppgifter i en särskild databas tills handläggningen är beslutad. När samtliga ärenden som hör till inskrivningsdagen granskats och godkänts ska dessa anmälas för slutlig registrering i FR/IR. Uppdateringen verkställs därefter av Lantmäteriet på en särskild klarsignal från inskrivningen (Dagsgodkännanden). Distributionen av bevis och underrättelser i registrerade ärenden sker från Lantmäterites uppbördsenhet till ingivarna.