bild
Arkiv

Dala-Ockelbo-Norrsundets järnvägs arkiv


Grunddata

ReferenskodSE/HLA/3012018
Länk till postenhttps://sok.riksarkivet.se/arkiv/6kvu2mh9MqI9zDckCBWUE2
ExtraIDA:318
Omfång
28,3 Hyllmeter 
425 Volymer 
Datering
1872 – 1978  (Tidsomfång)
VillkorJa
TillståndsgivareStoras centralarkiv Tallen
VillkorsanmVid forskning i serie F5 måste STORAS centralarkiv kontaktas
Sökmedel
Arkivförteckning (godkänd): I:80/1999
Reversal: Leveranskvitto 2022:146 (pdf)
Sakregister: Kartor och ritningar (pdf), Ritningsregister i pärm i läsesalen
ArkivinstitutionRiksarkivet i Härnösand (depå: Kusthöjden 22, Kusthöjden 46, Rosenbäcken)
Arkivbildare/upphov
Dala-Ockelbo-Norrsundets-järnväg (Arkivbildare)
Alternativa namn: Kopparfors  (1937 – 1987)
Kategori: Företag
 
Kopparbergs och Hofors sågverks AB, 1854 – 1937 (Ingående arkivbildare)
Kategori: Företag
 
Ockelboverken Kopparberg och Hofors sågverks AB (Ingående arkivbildare)
Alternativa namn: Kopparfors  (1937 – 1987)
Kategori: Företag

Innehåll och historik

Innehåll
Dala-Ockelbo-Norrsundets järnvägs arkiv

Inledning

I september 1895 stod Dala- Ockelbo- Norrsundets järnväg färdig, efter att ha varit under utbyggnad i närmare ett kvartssekel. Järnvägen sträckte sig då, likt en orm i det kuperade landskapet, från Linghed i Dalarna till Norrsundet i Gästrikland, via Jädraås och Ockelbo. Syftet med järnvägen var från början att underlätta malmtransporterna från gruvorna vid Vintjärn till masugnarna inom Ockelboverken. Efter att Ockelboverken köpts av KHB kom transporterna att alltmer bestå av trävaror. Den 1 juni 1972 var DONJ helt nedlagd.


Historik

Bakgrunden till byggandet av DONJ var det transportproblem som uppstod inom Ockelboverken när produktionen ökade och kostnaderna för transport med häst steg. Efter 1887 då KHB kom in i bilden utvecklades järnvägen till en transportlänk som på ett naturligt sätt sammanlänkade flottlederna med sågverken. Transporterna på DONJ bestod, förutom av malm och träkol, till största del av trävaror. Sågtimmertransporterades direkt till sågverken och massaved transporterades till sulfatfabriken i Norrsundet.

Den 1 november 1897 öppnades DONJ även för allmän gods- och persontrafik. Järnvägen var främst avsedd för bolagets egna transporter, men persontrafiken var inte oansenlig under de första decennierna. Under toppåret 1927 reste drygt 80 000 personer med DONJ. 1959 avgick det sista persontåget.

Service- och reparationsverksamhet sköttes vid Jädraås mekaniska verkstad mellan 1898 och 1912.

I slutet av 1960-talet transporterades ca 300 000 ton trävaror per år på DONJ. Konkurrensen från lastbilarna var dock hård. Den 2 oktober 1970 avgick det sista ordinarie tåget på DONJ.


Arkivet

Arkivet är 29 hyllmeter och onfattar tiden 1872-1978. Det innehåller även en kart- och ritningssamling. För uppgifter om denna se Kopparbergs & Hofors sågverks AB. Arkivet innehåller även handlingar rörande vattenkraftverket vid Pallanite och handlingar från samhällsavdelningen i Jädraås. Andra arkivbildare med anknytning till arkivet är Vintjärn-Jädraås järnväg, Linghed-Jädraås järnväg, Jädraås Ockelbo järnvägsbyggnad och Ockelbo Norrsundets järnvägsbyggnad.

Arkivet är tillgängligt för forskning och återfinns på landsarkivet i Härnösand. Vid forskning i serien F5 skall Storas centralarkivs godkännande inhämtas.

Förtecknad i juni 1997 av Fredrik Hedin

Ämnesord

Ämnesord, ort
Gävleborgs län
Ämnesord, sak
Järnvägstrafik (Svenska ämnesord)

Tillgänglighet

SekretessJa
DepositionNej

Kontroll

Om postens upprättandeBeståndet avser lev. 95/1983 och lev. 2022:146.
Skapad1997-11-05 00:00:00
Senast ändrad2025-05-07 14:48:10