Konsumentombudsmannen  (1971 – 1976)

Myndighet (upphörd)

KategoriStatlig myndighet. Centrala civila myndigheter
Alternativa namn
KO
Historik



Konsumentombudsmannen (KO) startade sin verksamhet 1971 (instruktion SFS 1970:587). KO var en av Kungl. Maj:t tillsatt myndighet och hade således inte motsvarande ställning som riksdagens ombudsmän, t.ex. JO och MO. KO:s funktion som företrädare för konsumentintresset utvecklades med utgångspunkt från marknadsföringslagen 1970 och avtalsvillkorslagen 1971. Konsumentombudsmannen övervakade marknaden, tog emot anmälningar och gjorde utredningar, förhandlade och träffade överenskommelser med näringsidkare och förde det allmännas talan i Marknadsdomstolen. En särskild enhet för allmän information inrättades.


Den 1 juli 1976 upphörde Konsumentombudsmannen som fristående myndighet och ämbetet sammanfördes med Konsumentverket.

ReferenskodSE/RA/10399
Länk till postenhttps://sok.riksarkivet.se/agent/jy8h7KtcweZ23O1eMvyUeB
Om postens upprättandeKälla till information i Historik: Riksarkivets beståndsöversikt, del 5, 1999