bild
Arkiv

Statens institut för läromedel (SIL), huvudarkiv


Grunddata

ReferenskodSE/RA/420326.01
Länk till postenhttps://sok.riksarkivet.se/arkiv/6qANeBUQrH6d0002H087k3
Omfång
7,9 Hyllmeter 
Datering
1987 – 1991  (Tidsomfång)
Sökmedel
Arkivförteckning (godkänd): F band, F-exp/band
ArkivinstitutionRiksarkivet i Stockholm/Täby (depå: Arninge)
Arkivbildare/upphov
Statens institut för läromedel, 1987 – 1991 (Arkivbildare)
Alternativa namn: SIL
Kategori: Statlig myndighet. Centrala civila myndigheter

Innehåll och historik

Innehåll
INLEDNING


I propositionen 1973:76 föreslogs att en central myndighet för läromedelsinformation, Statens Institut för Läromedelsinformation (SIL), skulle inrättas den 1 juli 1974. Utbildningsutskottet tillstyrkte (UbU 1973:28) och riksdagen beslöt i enlighet med förslaget. Det byggde på läromedelsutredningens betänkande (SoU 1971:91).

En organisationskommitté (LOK) tillsattes våren 1973 för att förbereda genomförandet av åtgärder enligt riksdagsbeslutet. Dess arbete slutfördes sommaren 1974.

Kommitténs handlingar förvaras i Riksarkivet (kommitténummer 2711) med undantag av diarium över ansökningar om läromedelsregistrering med tillhörande ansökningshandlingar, se serie Ö 1 A-Ö 1 B.

Propositionen 1974:13, (UbU 1974:15 och riksdagsskrivelse 1974:155) byggde på LOK:s successivt framförda förslag till organisation och verksamhet.

Efter förslag i proposition 1981/82:51 beslutade riksdagen att institutet skulle avvecklas fr.o.m. den 1 juli 1983. (UbU 1981/82:8, riksdagsskrivelse 1981/82:127). Informationsverksamhet skulle ombesörjas av Föreningen Svenska Läromedelsproducenter (FSL).

Efter förslag i proposition 1982/83:79 beslutade riksdagen (UbU 1986/87:10) att slå samman de fem myndigheterna SIL, RPH-HÖR, RPH-RH, RPH-SYN och RPH-SÄR till en enda myndighet, Statens Institut för läromedel (SIL).


Enligt förordning med instruktion för SIL (SFS 1987/88:578) åligger det institutet särskilt att främja utvecklingen och produktion av samt utge information om

1. Läromedel för psykiskt utvecklingsstörda, synskadade, döva, hörselskadade och rörelsehindrade elever i utbildningar som står under tillsyn av Skolöverstyrelsen samt läromedel för barn med handikapp i förskolan.

2. Läromedel för minoritetsspråks- och invandrarundervisning samt för hemspråksträning i förskolan.


Institutet skall även i övrigt verka för förbättrad tillgång på läromedel inom bristområden.

Inom institutet finns ett centralt kansli. På kansliet ankommer ärenden om granskning av och information
om läromedel samt läromedelsutveckling, produktionsstöd och administration. Sedan den 1 juli 1982 ingår
det i SIL:s arbetsuppgifter att fastställa basläromedel enligt förordningen 1982:393, ändrad 1983:273. Inom institutet finns det vidare fem enheter, nämligen enheten för läromedel för minoritets- och invandrar-
undervisning (MINV), enheten för läromedel för hörselskadade (RPH-HÖR), enheten för läromedel för rörelsehindrade (RPH-RH), enheten för läromedel för synskadade (RPH-SYN) och enheten för läromedel för särskolan (RPH-SÄR).

Hos institutet finns en läromedelsnämnd. Den handlägger ärenden om granskning av läromedel enligt förordningen (1982:393) om vissa statliga insatser beträffande läromedel.



Läromedelsnämnden

I proposition 1973:76 föreslogs att den granskning av läromedel som då ankom på Statens Läroboksnämnd, knuten till SÖ, skulle upphöra den 1 juli 1973. I läromedelsutredningen (SoU 1971:91) hade föreslagits att man i stället skulle inrätta en läromedelsnämnd inom SÖ med huvudsaklig uppgift att granska objektiviteten
i läromedlen. Så skedde också (UbU 1973:28).

För de synskadade eleverna inrättades en hjälpmedelscentral vid Tomtebodaskolan i Solna år 1965. Verksamheten för döva och hörselskadade i Örebro började år 1969 som ett internt projekt vid Birgittaskolan för att stödja det nyinrättade högstadiet för döva. Den knöts samma år till SÖ-projektet Läromedel i specialundervisningen. RPH-SÄR startades år 1970 inom särskolan i Upplands-Väsby som
en försöksverksamhet inom samma SÖ-projekt. Utvecklingsarbetet utfördes emellertid till stor del vid Olovsdalsskolan i Umeå, dit SÄR överfördes år 1972. RPH-RH inrättades år 1967 och förlades till
Bräcke Östergård i Göteborg, som är västra sjukvårdsregionens institution för habilitering av barn och ungdomar med rörelsehinder. År 1977 knöts dess rikscentraler som egna statsmyndigheter till SIL. Sedan 1977 ingår det i SIL:s uppgifter att främja produktion av och utge information om läromedel för minoritetsspråks- och invandrarundervisning (MINV). Tidigare hörde denna uppgift till Skolöverstyrelsen, inom det pedagogiska forsknings- och utvecklingsarbetet. De fyra första nämnda rikscentralerna hette officiellt Rikscentralerna för pedagogiska hjälpmedel för handikappade, med tillägg för respektive specialisering. SIL:s styrelse beslöt vid sammanträde den 17 juni att arbetsnamnet på samtliga dessa fem enheter skulle vara Rikscentralerna för pedagogiska hjälpmedel, RPH, som då också skulle gälla MINV.

Efter förslag i proposition 1990/91:18 (UbU 4) beslutade riksdagen (riksdagsskrivelse 76) att SIL helt skulle upphöra den 1 juli 1991. Merparten av dess verksamhet, d.v.s. handikappsenheterna, skulle föras över till det den 1 juli 1991 inrättade Institutet för Handikappfrågor i skolan (SIH) i Härnösand. Läromedelsnämnds-, minoritets- och invandrarverksamheten samt produktionsstödsärendena skulle inlemmas i det den 1 juli 1991 inrättade Skolverket i Stockholm.
Arkivbildarhistorik
Statens institut för läromedel



Institutet inrättades 1987 och övertog då de uppgifter som Statens institut för läromedelsinformation tidigare haft. Till institutet fördes också rikscentralerna för pedagogiska hjälpmedel för handikappade (RPH-HÖR, RPH-RH, RPH-SYN och RPH-SÄR) samt en ny enhet för pedagogiska hjälpmedel för minoriteter och invandrare. Institutet skulle granska basläromedel för det allmänna skolväsendet, föra ett centralt läromedelsregister och handlägga frågor om statsbidrag till läromedelsproduktion.


Institutet upphörde 1991 i samband med den allmänna avregleringen och decentraliseringen av skolväsendet. Huvuddelen av återstående funktioner övertogs av Skolverket, en del av Institutet för handikappfrågor i skolan.



Ämnesord

Ämnesord, sak
SIL (Lokalt ämnesord)

Kontroll

Skapad1993-09-30 00:00:00
Senast ändrad2009-08-05 09:54:38