Väg och vattenbyggnadsverket Järnvägsavdelningen Huvudarkivet 1883-1958 (1967).
Inledning En särskild Järnvägsavdelning bildades enligt instruktion 17/11 1882 för att leda statens järnvägsbyggnader. (1888 övertogs denna uppgift av den då bildade Kungl. Järnvägsstyrelsen). Järnvägsavdelningens uppgift var också översynen av de enskilda järnvägarna.
Chef för Järnvägsavdelningen blev en järnvägsinspektör, som kom att förena Maskininspektören, Baninspektören och Yrkesinspektionen. Av de senare bildar Maskininspektören och Yrkesinspektionen biarkiv under Järnvägsavdelningen, medan baninspektörernas handlingar ingår i Väg- och vattenbyggnadsdistriktens arkiv. Till Väg- och vattenbyggnadsdistriktens (egna arkivbildare sedan 1841) uppgifter kom 1882 det lokala ansvaret för de enskilda järnvägarna.
Järnvägsavdelningen var en fristående avdelning inom Styrelsen till 1936. Då överflyttades ansvaret för den civila luftfarten till Styrelsen och Järnvägs- och luftfartsbyrån bildades. Underavdelningar blev då Järnvägsavdelningen och Luftfartsavdelningen. Luftfartsavdelningen upphörde 1/7 1945 och dess uppgifter överflyttades till den då bildade Luftfartsstyrelsen. Järnvägsavdelningen blev då åter en fristående avdelning fram till 1958 då Trafikbyrån bildades och Järnvägsavdelningen kom att höra under denna. Tack vare det väl avgränsade ämnesområdet har Järnvägsavdelningens arkiv hållits samman ända fram till 1967 som en egen arkivbildare. Dock ingick koncept och inkommande skrivelser ursprungligen i Registratorns arkiv, där denna typ av handlingar samlades för hela Styrelsen. Efter hand började man behålla dessa serier på avdelningen - koncepten från 1903 och de inkomna skrivelserna från 1932. År 1962 uppgick de emellertid i motsvarande serier i Trafikbyråns arkiv.
Den huvudsakliga sorteringsgrunden för avdelningens handlingar har varit ordning efter järnvägarnas koncessionsnummer. Viktiga serier som F I, Koncessionshandlingar och BIV, Konceptkopior är ordnade på detta vis.
Hänvisningar
Reproducerat
Nej
Kontroll
Om postens upprättande
Tidigare arkisnr SE/RA/420472.07
Senast ändrad
2024-03-20 14:22:40
Väg och vattenbyggnadsverket Järnvägsavdelningen Huvudarkivet 1883-1958 (1967).
Inledning En särskild Järnvägsavdelning bildades enligt instruktion 17/11 1882 för att leda statens järnvägsbyggnader. (1888 övertogs denna uppgift av den då bildade Kungl. Järnvägsstyrelsen). Järnvägsavdelningens uppgift var också översynen av de enskilda järnvägarna.
Chef för Järnvägsavdelningen blev en järnvägsinspektör, som kom att förena Maskininspektören, Baninspektören och Yrkesinspektionen. Av de senare bildar Maskininspektören och Yrkesinspektionen biarkiv under Järnvägsavdelningen, medan baninspektörernas handlingar ingår i Väg- och vattenbyggnadsdistriktens arkiv. Till Väg- och vattenbyggnadsdistriktens (egna arkivbildare sedan 1841) uppgifter kom 1882 det lokala ansvaret för de enskilda järnvägarna.
Järnvägsavdelningen var en fristående avdelning inom Styrelsen till 1936. Då överflyttades ansvaret för den civila luftfarten till Styrelsen och Järnvägs- och luftfartsbyrån bildades. Underavdelningar blev då Järnvägsavdelningen och Luftfartsavdelningen. Luftfartsavdelningen upphörde 1/7 1945 och dess uppgifter överflyttades till den då bildade Luftfartsstyrelsen. Järnvägsavdelningen blev då åter en fristående avdelning fram till 1958 då Trafikbyrån bildades och Järnvägsavdelningen kom att höra under denna. Tack vare det väl avgränsade ämnesområdet har Järnvägsavdelningens arkiv hållits samman ända fram till 1967 som en egen arkivbildare. Dock ingick koncept och inkommande skrivelser ursprungligen i Registratorns arkiv, där denna typ av handlingar samlades för hela Styrelsen. Efter hand började man behålla dessa serier på avdelningen - koncepten från 1903 och de inkomna skrivelserna från 1932. År 1962 uppgick de emellertid i motsvarande serier i Trafikbyråns arkiv.
Den huvudsakliga sorteringsgrunden för avdelningens handlingar har varit ordning efter järnvägarnas koncessionsnummer. Viktiga serier som F I, Koncessionshandlingar och BIV, Konceptkopior är ordnade på detta vis.
Serien inbunden t.o.m. vol. 106, därefter i kartonger.
Banden med register.
Serien består av: a) inspektionsberättelser t.o.m. 1936, avgivna av distriktstjänstemän inom Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen.
b) järnvägarnas egna rapporter, fr.o.m. 1914 avgivna på formulär A: "Uppgifter om banlängd, tekniska förhållanden, rullande materiel och olyckshändelser", fr.o.m. 1933 benämnt: "Bana och byggnader, rullande material m.m.".
Svenska kartor rörande järnvägars sträckning m.m. ca 1860-1950.
Samtliga kartor har under 1986 överförts till och förtecknats i Riksarkivets kart- och planschavdelning under Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen, Järnvägsbyrån, Huvudarkivet. Det ska vara Järnvägsavdelningen.
Originalförteckningarna i volym 1-4 har senare skrivits om och kompletterats. De kompletta förteckningarna är ordnade i två sviter beroende på att ritningarna tillhörande järnvägar som förstatligades kom att överföras till Kungliga Järnvägsstyrelsens (SJ:s) arkiv. I Riksarkivet har hela ritningsmaterialet samlats i beståndet ”Statens järnvägars ritningssamling Koncessionsritningar över enskilda järnvägar”.