Division Personliga Teletjänster verkade 1991-01-01 till 1993-06-30 inom Televerket. När Televerket bolagiserades 1993-07-01 ombildades även divisionen till bolag inom Telia. Fr.o.m. 1994-01-01 blev Division Personliga Teletjänster eget bolag under namnet Telia TeleRespons AB.
Historik och verksamhetsområden
Föregångaren till Division Personliga Teletjänster benämndes under 1980-talet TM, vilket utläses som Manuella Teletjänster. 1990 hade namnet ändrats till Personliga Teletjänster (PTTJ). Den direkta produktionen mot kunderna bedrevs inom den dåvarande teleområdesorganisationen, som bestod av Göteborgs-, Malmös-, Stockholms- och Sundsvalls teleområden. Policy, sortiment, prissättning, landsomfattande marknadsföring, samt produktionsorganisation sköttes centralt från Marknads- avdelningen. Numerärt sett var den centrala enheten liten, varierande kring 10 personer.
Division Personliga Teletjänsters verksamhet försiggick under ett övergångsskede i Televerkets omdaning från affärsverk till bolag. Kärnan i verksamheten var alltjämt produktionen - d.v.s. kommersiell användning av telefonistens arbete. Med tiden utvecklades nya och allmer specifika tjänster i takt med kundens krav och teknikens möjligheter. Verksamheten omfattade de publika- och företagsanpassade personliga teletjänsterna, t.ex. nummerupplysning, telesvar, personlig väckning, gruppsamtal och Telemarketing.
Divisionen omfattade ungefär 3500 anställda utspridda på 21 orter i landet. Organisatoriskt indelades divisionen i fyra regioner: Norra, Västra, Östra och Södra, med regionkontor i Sundsvall, Göteborg, Stockholm och Malmö. Huvudkontoret var lokaliserat till Farsta utanför Stockholm. Betydelsefulla delar i organisationen var service- och tjänsteproduktion, försäljning, teknik, ekonomi, personal samt de administrativa staberna. Organisationsförändringar pågick mer eller mindre oavbrutet - i början av 1993 infördes en s.k. matrisorganisation med tre affärsområden och ett resultatområde.
Arkivbildning
Division Personliga Teletjänster har behandlats som en arkivbildare, men de olika regionerna och huvudkontoret har betraktats som delarkiv och fått egna förteckningar. Regionerna har t.ex. haft egen diarieföring, olika inriktning och funktionssätt. En svårighet i arkivbildningen har varit att göra gränsdragningen bakåt i tiden. Eftersom man tidigare var en del av teleområdena i Televerkets gamla organisation förekommer även en del handlingar från dessa hos divisionen. Det kan t.ex. gälla projekt- handlingar från projekt som inletts före 1991, men som pågått eller avslutats under divisionstiden. Bedömningen har gjorts att projekten bör arkiveras samlat och även innehålla handlingar med ursprung före divisionstiden.
En annan svårighet är att det inte funnits någon arkiv- eller dokumenthanteringsplan vara sig under divisionstiden eller för perioden dessförinnan varför det i efterhand varit svårt att rekonstruera informationsflödet. Likaså har bodelningsprojektet bedrivits i en tid av omorganisationer och omflytt- ningar vilket försvårat inventeringarna och sammanställandet av handlingarna. Gallring av handlingarna har skett utan bodelningsprojektets kännedom. Det insamlade materialet bör ändå ge en god bild av Division Personliga Teletjänsters verksamhet vid såväl regioner som huvudkontor.
Allt material har arkivlagts i kartonger. Några inbundna volymer finns inte. Vid något enstaka fall förekommer udda format.
Avslutningsvis vill jag nämna min företrädare, Benny Larsson, som gjorde en stor del av inventerings- och insamlingsarbetet.
Farsta, mars 1995
Dag Isacson
Ordlista/Förkortningar:
IDIS-systemet International Directory Inquiry System
Division Personliga Teletjänster verkade 1991-01-01 till 1993-06-30 inom Televerket. När Televerket bolagiserades 1993-07-01 ombildades även divisionen till bolag inom Telia. Fr.o.m. 1994-01-01 blev Division Personliga Teletjänster eget bolag under namnet Telia TeleRespons AB.
Historik och verksamhetsområden
Föregångaren till Division Personliga Teletjänster benämndes under 1980-talet TM, vilket utläses som Manuella Teletjänster. 1990 hade namnet ändrats till Personliga Teletjänster (PTTJ). Den direkta produktionen mot kunderna bedrevs inom den dåvarande teleområdesorganisationen, som bestod av Göteborgs-, Malmös-, Stockholms- och Sundsvalls teleområden. Policy, sortiment, prissättning, landsomfattande marknadsföring, samt produktionsorganisation sköttes centralt från Marknads- avdelningen. Numerärt sett var den centrala enheten liten, varierande kring 10 personer.
Division Personliga Teletjänsters verksamhet försiggick under ett övergångsskede i Televerkets omdaning från affärsverk till bolag. Kärnan i verksamheten var alltjämt produktionen - d.v.s. kommersiell användning av telefonistens arbete. Med tiden utvecklades nya och allmer specifika tjänster i takt med kundens krav och teknikens möjligheter. Verksamheten omfattade de publika- och företagsanpassade personliga teletjänsterna, t.ex. nummerupplysning, telesvar, personlig väckning, gruppsamtal och Telemarketing.
Divisionen omfattade ungefär 3500 anställda utspridda på 21 orter i landet. Organisatoriskt indelades divisionen i fyra regioner: Norra, Västra, Östra och Södra, med regionkontor i Sundsvall, Göteborg, Stockholm och Malmö. Huvudkontoret var lokaliserat till Farsta utanför Stockholm. Betydelsefulla delar i organisationen var service- och tjänsteproduktion, försäljning, teknik, ekonomi, personal samt de administrativa staberna. Organisationsförändringar pågick mer eller mindre oavbrutet - i början av 1993 infördes en s.k. matrisorganisation med tre affärsområden och ett resultatområde.
Arkivbildning
Division Personliga Teletjänster har behandlats som en arkivbildare, men de olika regionerna och huvudkontoret har betraktats som delarkiv och fått egna förteckningar. Regionerna har t.ex. haft egen diarieföring, olika inriktning och funktionssätt. En svårighet i arkivbildningen har varit att göra gränsdragningen bakåt i tiden. Eftersom man tidigare var en del av teleområdena i Televerkets gamla organisation förekommer även en del handlingar från dessa hos divisionen. Det kan t.ex. gälla projekt- handlingar från projekt som inletts före 1991, men som pågått eller avslutats under divisionstiden. Bedömningen har gjorts att projekten bör arkiveras samlat och även innehålla handlingar med ursprung före divisionstiden.
En annan svårighet är att det inte funnits någon arkiv- eller dokumenthanteringsplan vara sig under divisionstiden eller för perioden dessförinnan varför det i efterhand varit svårt att rekonstruera informationsflödet. Likaså har bodelningsprojektet bedrivits i en tid av omorganisationer och omflytt- ningar vilket försvårat inventeringarna och sammanställandet av handlingarna. Gallring av handlingarna har skett utan bodelningsprojektets kännedom. Det insamlade materialet bör ändå ge en god bild av Division Personliga Teletjänsters verksamhet vid såväl regioner som huvudkontor.
Allt material har arkivlagts i kartonger. Några inbundna volymer finns inte. Vid något enstaka fall förekommer udda format.
Avslutningsvis vill jag nämna min företrädare, Benny Larsson, som gjorde en stor del av inventerings- och insamlingsarbetet.
Farsta, mars 1995
Dag Isacson
Ordlista/Förkortningar:
IDIS-systemet International Directory Inquiry System
Från och med 1992 användes ett ADB-baserat ärendehanteringssystem (ÄHS), där varje ärende som diarieförs tas ut på papper. Dessförinnan utnyttjades ett manuellt viscardsystem.