Katalogverksamheten fanns 1977 under Marknadsavdelning telefon som Centrala katalogenheten (Fz). År 1982/1983 förs den samman med annan verksamhet till Sektionen för nummerinformation (Fz).
Dessutom hade teleområdena ansvar för katalogverksamheten inom sitt regionala område.
År 1986 omorganiseras Marknadsavdelningen. Centrala katalogenheten byter namn till Affärsområde Katalog och teletjänster (FZ) och organisationen blir:
Kontoret för teletjänster (FZt). Kontoret för Betjäningssystem (FZb). Affärsområdesstab (FZp). Kontoret för papperskataloger och uppgiftsförsäljning (FZk), vilket motsvarar katalogverksamhetens kärna. Kontoret för nummerinformationssystem (FZn).
Den 1 juli 1989 bryts katalogverksamheten ut ur teleområdena och Huvudkontoret och bildar Katalogdivisionen. Dock förs verksamheten från teleområdena inte över förrän 1 januari 1990. Organisationen består av:
Ekonomisektionen (De) med bokföring, kassa, övergripande ekonomisk planering, resultatuppföljning, controllerfunktion, samt internkontroll.
Personalsektionen (Da) med personalärenden, organisationsutveckling, kompetensutveckling, kanslifunktion, samt informationsverksamhet.
Marknadssektionen (Dm) med förvaltning och utveckling av produkterna inom divisionens ansvarsområde samt att ge säljande enheter marknadsstöd.
Sektionen för affärsutveckling (Di) svarar för koncernövergripande samordning inom aktuellt verksamhetsområde samt svarar för styrningssupport.
Produktionsenheten (Dp) med produktion och produktionsplanering.
Sektionen för administrativ utveckling (Du) med ansvar för ADB-teknikens användande och utveckling.
Dessutom ingick Sydöstra (DoS), Västra (DoV), samt Norra (DoN) Katalogområdet, vardera med ansvar för administration, produktion och försäljning inom sin region.
Den 1 augusti 1991 bildas Telemedia, ett dotterbolag till Televerket.
Om arkivet
Arkivet har förtecknats vid Televerkets centralarkiv i Farsta.
Historik är uppgjord av Cia Hipfl den 26 januari 1998.
Arkivförteckning upprättad den 30 november 1995, av Ylva Johanson, TeleMedia Support, Kalmar.
Viss kompletterande information till arkivförteckning
Komm-kat
Fram till 1988 fanns separata kataloger för telex-teletex och telefax. Samarbete utvecklat med LKD, Leverantörsföreningen för Kontor och Data. Nummerinformation för telex i Stockholm. Nummerinformation för telex och teletex börjar utarmas med olönsamhet som följd, HkF initierar 1988 en hopslagning för telex, telefax och teletex till en gemensam katalog, Komm-kat. Esselte Online skötte produktion och försäljning vid utgivningstillfället. Första katalogen klar årsskiftet 1990-1991. 4-5 miljoner kronor i vinst. Teleannons tar över verksamheten.
Utländska kataloger
Fram till 1989 finns verksamheten i anslutning till manuella sektionen, utlandsavdelningen Stockholms Teleområde. 1989 flyttade verksamheten till Kalmar, Televerket Katalog. Kundkretsen var allmänheten och utlandsnummerbyrån i Sverige och utländska kunder, ambassader och offentliga förvaltningar, som skickade beställningar till Televerket Katalog i Kalmar. Katalogens omsättning var på mellan 2,5 och 3 miljoner kronor.
Vita, Rosa, Gröna och Blå Sidorna
Blå Sidorna har all information om sjukvården och hälsovården. Här finns vårdscentralerna och akut- mottagningarna, ambulans och jourhavande läkare, blodgivning och administration.
Gröna Sidorna är kommunens egna informationssidor. Bibliotek och bostadsförmedlingar, fritids- anläggningar och socialtjänst, pensionärsbostäder och daghem o.s.v.
Vita Sidorna hushåll, den "vanliga" abonnentförteckningen med namn, adress och telefonnummer till alla hushåll i katalogområdet.
Vita Sidorna företag, för företag, myndigheter och organisationer i katalogområdena.
Rosa Sidorna är de tidigare Vita Sidorna företag.
On-Line, förädlad nummerinformation
Ett av elektronikprojekten för att göra telefonkatalogen sökbar. Videotex tillhandahöll från början tjänsten med hjälp av TeleMedias databas. Tjänsten blev senare Nummerguiden och som InfoMedia då ansvarade för.
STAB (Stroede, Televerket, Adress, Register)
Projekt, utveckling av egen infobank, kvalificerad försäljning av information. I första hand unik kompetens på aktualietet, telefonnummer och detaljerad kunskap om företagen.
ADB-System
Förteckning över ADB-system som använts, se bilaga.
System och dokumentation som bevarats digitalt, se arkivförteckning för Bodelningsarkivet.
Projekthandlingar, systembeskrivningar, användarhandböcker och programdokumentation hos arkivbildaren, se serie F 13. "Dokumentation om ADB-system".
Förteckning: Centralarkivet i Farsta, 1998 Reviderad och digitaliserad i Riksarkivet år 1998 Handläggare: Roger Nyberg
Kontroll
Senast ändrad
2022-10-06 13:11:57
Telemedia. Katalogverksamheten 1977 - 1991
Katalogverksamheten fanns 1977 under Marknadsavdelning telefon som Centrala katalogenheten (Fz). År 1982/1983 förs den samman med annan verksamhet till Sektionen för nummerinformation (Fz).
Dessutom hade teleområdena ansvar för katalogverksamheten inom sitt regionala område.
År 1986 omorganiseras Marknadsavdelningen. Centrala katalogenheten byter namn till Affärsområde Katalog och teletjänster (FZ) och organisationen blir:
Kontoret för teletjänster (FZt). Kontoret för Betjäningssystem (FZb). Affärsområdesstab (FZp). Kontoret för papperskataloger och uppgiftsförsäljning (FZk), vilket motsvarar katalogverksamhetens kärna. Kontoret för nummerinformationssystem (FZn).
Den 1 juli 1989 bryts katalogverksamheten ut ur teleområdena och Huvudkontoret och bildar Katalogdivisionen. Dock förs verksamheten från teleområdena inte över förrän 1 januari 1990. Organisationen består av:
Ekonomisektionen (De) med bokföring, kassa, övergripande ekonomisk planering, resultatuppföljning, controllerfunktion, samt internkontroll.
Personalsektionen (Da) med personalärenden, organisationsutveckling, kompetensutveckling, kanslifunktion, samt informationsverksamhet.
Marknadssektionen (Dm) med förvaltning och utveckling av produkterna inom divisionens ansvarsområde samt att ge säljande enheter marknadsstöd.
Sektionen för affärsutveckling (Di) svarar för koncernövergripande samordning inom aktuellt verksamhetsområde samt svarar för styrningssupport.
Produktionsenheten (Dp) med produktion och produktionsplanering.
Sektionen för administrativ utveckling (Du) med ansvar för ADB-teknikens användande och utveckling.
Dessutom ingick Sydöstra (DoS), Västra (DoV), samt Norra (DoN) Katalogområdet, vardera med ansvar för administration, produktion och försäljning inom sin region.
Den 1 augusti 1991 bildas Telemedia, ett dotterbolag till Televerket.
Om arkivet
Arkivet har förtecknats vid Televerkets centralarkiv i Farsta.
Historik är uppgjord av Cia Hipfl den 26 januari 1998.
Arkivförteckning upprättad den 30 november 1995, av Ylva Johanson, TeleMedia Support, Kalmar.
Viss kompletterande information till arkivförteckning
Komm-kat
Fram till 1988 fanns separata kataloger för telex-teletex och telefax. Samarbete utvecklat med LKD, Leverantörsföreningen för Kontor och Data. Nummerinformation för telex i Stockholm. Nummerinformation för telex och teletex börjar utarmas med olönsamhet som följd, HkF initierar 1988 en hopslagning för telex, telefax och teletex till en gemensam katalog, Komm-kat. Esselte Online skötte produktion och försäljning vid utgivningstillfället. Första katalogen klar årsskiftet 1990-1991. 4-5 miljoner kronor i vinst. Teleannons tar över verksamheten.
Utländska kataloger
Fram till 1989 finns verksamheten i anslutning till manuella sektionen, utlandsavdelningen Stockholms Teleområde. 1989 flyttade verksamheten till Kalmar, Televerket Katalog. Kundkretsen var allmänheten och utlandsnummerbyrån i Sverige och utländska kunder, ambassader och offentliga förvaltningar, som skickade beställningar till Televerket Katalog i Kalmar. Katalogens omsättning var på mellan 2,5 och 3 miljoner kronor.
Vita, Rosa, Gröna och Blå Sidorna
Blå Sidorna har all information om sjukvården och hälsovården. Här finns vårdscentralerna och akut- mottagningarna, ambulans och jourhavande läkare, blodgivning och administration.
Gröna Sidorna är kommunens egna informationssidor. Bibliotek och bostadsförmedlingar, fritids- anläggningar och socialtjänst, pensionärsbostäder och daghem o.s.v.
Vita Sidorna hushåll, den "vanliga" abonnentförteckningen med namn, adress och telefonnummer till alla hushåll i katalogområdet.
Vita Sidorna företag, för företag, myndigheter och organisationer i katalogområdena.
Rosa Sidorna är de tidigare Vita Sidorna företag.
On-Line, förädlad nummerinformation
Ett av elektronikprojekten för att göra telefonkatalogen sökbar. Videotex tillhandahöll från början tjänsten med hjälp av TeleMedias databas. Tjänsten blev senare Nummerguiden och som InfoMedia då ansvarade för.
STAB (Stroede, Televerket, Adress, Register)
Projekt, utveckling av egen infobank, kvalificerad försäljning av information. I första hand unik kompetens på aktualietet, telefonnummer och detaljerad kunskap om företagen.
ADB-System
Förteckning över ADB-system som använts, se bilaga.
System och dokumentation som bevarats digitalt, se arkivförteckning för Bodelningsarkivet.
Projekthandlingar, systembeskrivningar, användarhandböcker och programdokumentation hos arkivbildaren, se serie F 13. "Dokumentation om ADB-system".
Handlingar t.o.m. 1989 har övertagits från marknadsavdelningen, Fz.
"Specialkatalogen", facktidning inom Videotexområdet. Folk från KREAB, Fz, Videotex i projektgrupp för det redaktionella underlaget. Gruppen uppdelad på specialområden, fakturering, distribution, prenumerationsregister, branschregister.
Företagskatalogen, är näringslivets telefonkatalog. Den tillgodoser företagens behov av rikstäckande adressinformation och redovisar svenskt näringsliv, strukturerat i namnregister, branschregister och produktregister.
Handlingar t.o.m. 1989 har övertagits från marknadsavdelningen, Fz.
Företagskatalogen. Grundförutsättningen för att finnas med i katalogen var att företaget hade en telefonväxel, katalogen var tänkt som en "business to business"-katalog och den innehöll också ett register, där företagen fanns i alfabetisk ordning. Senare ändrades förutsättningarna till att gälla publicering mot erläggande av avgift. Uppstarten skedde i samarbete mellan Fz, Teleannons och teleområdena med L-I Gunnarsson som projektledare. Ansvarig för driftsättningen var Kåge Johnsson. Teleannons sålde och teleområdena registrerade, Fz var ansvariga för slutprodukten. Vid divisionsbildandet sommaren -89 övertogs katalogen i sin helhet av Teleannons.
Handlingar t.o.m. 1989 har övertagits från marknadsavdelningen, Fz.
Framtidskatalogen. Projekt med Västerås som pilotområde, med indelning på ca 60 administrativa regioner för att göra katalogen smidigare. Vann ej gehör hos kunderna, kom aldrig förbi pilotstadiet.
Handlingar t.o.m. 1989-06-30 har övertagits från marknadsavdelningen, Fz.
MIPSNI katalogsystem, marknadsinformation och produktionssystem för nummerinformation, databas för publicering i telefonkatalogen och hos nummerupplysningen.