Konsumentombudsmannen (KO) startade sin verksamhet den 1 januari 1971. Arbetsuppgifterna under det första halvåret 1971 kom att inriktas på lagen (1970:412) om otillbörlig marknadsföring (marknadsföringslagen). Den 1 juli tillkom arbetsuppgifter i anslutning till lagen (1971:112) om förbud mot oskäliga avtalsvillkor (avtalsvillkorslagen).
Marknadsföringslagen hade till syfte att hindra att reklam och annan marknadsföring bedrevs med otillbörliga metoder. Huvudsyftet med avtalsvillkorslagen var att tillgodose konsumentintresset vid utformning av villkor som näringsidkare använde vid försäljning av varor och tjänster.
För att uppnå dessa syften övervakade KO marknaden, tog emot anmälningar, gjorde utredningar, tog upp förhandlingar och träffade överenskommelser med företrädare för näringsidkare, förde de allmännas talan inför marknadsdomdstolen, gav information och råd till allmänheten och näringslivet samt höll kontakt med myndigheter och andra organ som hade anknytning till KO:s verksamhet.
KO kom att lyda under handelsdepartementet. KO:s interna organisation byggdes ut successivt i enlighet med prop. 1970:58 angående anslag och organisation för KO- ämbetet. Ämbetet leddes av en konsumentombudsman som i sin tjänsteutövning biträddes av en ställföreträdare. Verksamheten uppdelades på olika enheter för marknadsföring, för oskäliga avtalsvillkor och för information.
Genom en sammanslagning med konsumentverket den 1 juli 1976 upphörde ämbetet i sin dåvarande organisation. Det nybildade Konsumentverket (prop. 1976:159 angående anslag och organisation) kom att överta de uppgifter som tidigare ankom KO.
Sökingångar i arkivet är arkivförteckningen samt register och diarier. Det finns även en diarie- och dossieplan för serie F I.
Omfång Arkivet består av 807 volymer, och omfattar cirka 66 hyllmeter.
Arkivbildarhistorik
Konsumentombudsmannen
Konsumentombudsmannen (KO) startade sin verksamhet 1971 (instruktion SFS 1970:587). KO var en av Kungl. Maj:t tillsatt myndighet och hade således inte motsvarande ställning som riksdagens ombudsmän, t.ex. JO och MO. KO:s funktion som företrädare för konsumentintresset utvecklades med utgångspunkt från marknadsföringslagen 1970 och avtalsvillkorslagen 1971. Konsumentombudsmannen övervakade marknaden, tog emot anmälningar och gjorde utredningar, förhandlade och träffade överenskommelser med näringsidkare och förde det allmännas talan i Marknadsdomstolen. En särskild enhet för allmän information inrättades.
Den 1 juli 1976 upphörde Konsumentombudsmannen som fristående myndighet och ämbetet sammanfördes med Konsumentverket.
Ordning & struktur
Förteckning över
420511
Konsumentombudsmannens arkiv 1971-1976
Förteckning: Anette Fransson 1995.
Reviderad och digitaliserad i Riksarkivet år 1999. Handläggare: Tommy Eriksson.
Ämnesord
Ämnesord, sak
KO (Lokalt ämnesord)
Hänvisningar
Reproducerat
Nej
Kontroll
Senast ändrad
2012-02-13 14:47:49
Konsumentombudsmannen
ARKIVBESKRIVNING
Oganisation och arbetsuppgifter.
Konsumentombudsmannen (KO) startade sin verksamhet den 1 januari 1971. Arbetsuppgifterna under det första halvåret 1971 kom att inriktas på lagen (1970:412) om otillbörlig marknadsföring (marknadsföringslagen). Den 1 juli tillkom arbetsuppgifter i anslutning till lagen (1971:112) om förbud mot oskäliga avtalsvillkor (avtalsvillkorslagen).
Marknadsföringslagen hade till syfte att hindra att reklam och annan marknadsföring bedrevs med otillbörliga metoder. Huvudsyftet med avtalsvillkorslagen var att tillgodose konsumentintresset vid utformning av villkor som näringsidkare använde vid försäljning av varor och tjänster.
För att uppnå dessa syften övervakade KO marknaden, tog emot anmälningar, gjorde utredningar, tog upp förhandlingar och träffade överenskommelser med företrädare för näringsidkare, förde de allmännas talan inför marknadsdomdstolen, gav information och råd till allmänheten och näringslivet samt höll kontakt med myndigheter och andra organ som hade anknytning till KO:s verksamhet.
KO kom att lyda under handelsdepartementet. KO:s interna organisation byggdes ut successivt i enlighet med prop. 1970:58 angående anslag och organisation för KO- ämbetet. Ämbetet leddes av en konsumentombudsman som i sin tjänsteutövning biträddes av en ställföreträdare. Verksamheten uppdelades på olika enheter för marknadsföring, för oskäliga avtalsvillkor och för information.
Genom en sammanslagning med konsumentverket den 1 juli 1976 upphörde ämbetet i sin dåvarande organisation. Det nybildade Konsumentverket (prop. 1976:159 angående anslag och organisation) kom att överta de uppgifter som tidigare ankom KO.
Sökingångar i arkivet är arkivförteckningen samt register och diarier. Det finns även en diarie- och dossieplan för serie F I.
Omfång Arkivet består av 807 volymer, och omfattar cirka 66 hyllmeter.
Serien på magnetband i två exemplar, som ingår i var sin nummerserie i Riksarkivet. Innehåller samtliga poster i kassabokföringens kontoregister (KR 1). Uppgifterna är sorterade efter bokföringsmånad, myndighet, avihuvud, kontering, bokförings- datum och verifikationsnummer. För volymnr hänvisas till Riksarkivet, för system- och programdokumentation i övrigt till Riksarkivet och DAFA.