bild
Arkiv

Rikscentralen för pedagogiska hjälpmedel för synskadade (RPH-Syn)


Grunddata

ReferenskodSE/RA/420567
Länk till postenhttps://sok.riksarkivet.se/arkiv/gqUNeBUQrH6d0002H087k3
Omfång
15 Hyllmeter 
Datering
1967 – 1991  (Tidsomfång)
Sökmedel
Arkivförteckning (koncept): F koncept (Tjänsterum)
ArkivinstitutionRiksarkivet i Stockholm/Täby (depå: Arninge)
Arkivbildare/upphov
Rikscentralen för pedagogiska hjälpmedel för synskadade, 1965 – 1991 (Arkivbildare)
Kategori: Statlig myndighet

Innehåll och historik

Innehåll
Arbetsbeskrivning upprättad 1998-12-07


Rikscentralen för pedagogiska hjälpmedel för synskadade (RPH-Syn) startade inom ramen för Tomte-
bodaskolan läsåret 1965/1966, blev självständig myndighet fr.o.m. 1977/1978 (SÖ-FS 1977:70) under överinseende av Skolöverstyrelsen och Statens Institut för Läromedelinformation (SIL), uppgick som del
av Statens Institut för Läromedel (SIL), när detta bildades 1987/1988 genom sammanslagning av det tidigare SIL och de olika hjälpmedelscentralerna för handikappade i skolan, samt upphörde läsåret 1991/1992 genom uppgående i det då bildade Statens Institut för Handikappfrågor i skolan (SIH) och inom detta ombildat till SIH-läromedel.

RPH-Syn har stått under ledning av en föreståndare som haft att övervaka produktionen och distributionen av läromedel för synskadade; befattningen som föreståndare har under hela perioden innehafts av Torsten Andersson. En del av produktionen har skett i egen regi, framförallt av kartor, bilder och datapunktskrift
(det senare fr.o.m. 1980-talet). Manuellt framställda punktskriftsoriginal har utlokaliserats på arvodes-
anställda hemkopister. Westmannaprodukters verkstäder (WMP) i Fagersta har ansvarat för punktskrifts-
kopiering och utlåning från rikscentralens studiebibliotek för manuell punktskrift. Talinspelningar AB har
ansvarat för inläsning, utlåning och kopiering av talböcker.

Kärnan i den vid RPH-Syn förekommande självständiga arkivbildningen kvartseklet 1965/1966 - 1990/1991 består av korrespondens, främst utgående och inkommande skrivelser, B 1 och E 1, och diarierna för dessa, C 1. Korrespondensen med SIL har tidvis tillsammans med diarier för denna förts till en särskiild serie, E 2 samt ej diarieförd huvudsakligen inkommande korrespondens till E 3. Mindre delar av den omfattande beställningskorrespondensen finns bevarade i B 4 och E 4.

Endast under tioårsperioden 1977/1978 - 1987/1988 var RPH-Syn en egen myndighet med för en sådan gängse mer fullständig arkivbildning innefattande egna protokollförda beslut, A 1, och egna bokslut, G 1. Övriga år ingår protokoll- och räkenskapshandlingar för RPH-Syn i Tomtebodaskolans respektive SIL:s arkiv, liksom personaldossiéer som också delvis har övertagits av SIH. Vissa tjänstgöringsintyg/-betyg
och allmänna handlingar finns i F 2.

RPH-Syn har varit ett verktyg för integrering av synskadade inom det ordinarie skolväsendet. Dess huvuduppgift har varit att på beställning från skolor och elever översätta och förmedla läromedel till ett
för synskadade tillgängligt format i form av storstilsböcker, talböcker, punktskriftsböcker, reliefkartor, reliefbilder m.m. Som en följd av denna verksamhet har det uppstått mycket omfattande samlingar av bilder och kartor (över 20.000 objekt), upptagningar på datapunktskrift, storstilsböcker, talböcker, punktskrifts-
böcker och register till dessa, vilka har övertagits av SIH-läromedel och som därför inte ingår i föreliggande arkivförteckning. Hela detta material har en ohistorisk karaktär i den meningen att det löpande aktualiserats och att det i allmänhet saknar dateringar, det har inte funnits någon regel för bevarande av någon del av det som över tiden har utmönstrats, bl.a. för att det inte har betraktats som ett unikt material (det finns ju bevarat på annat håll på vanlig skrift). Historiskt kan denna verksamhet löpande avläsas i de tyvärr dåligt bevarade läromedelskatalogerna, B 2. Den jämförelsevis begränsade unika originalutgivningen av främst lärarhandledningar som utgått från RPH-Syn finns bevarade i B 3. Handlingar rörande några läromedels-
projekt finns i F 1.






Arkivansvaret har främst uppfattats som gällande diarier och diarieförda skrivelser. 1991 ordnades och förtecknades arkivet för första gången och den då upprättade förteckningen gavs en seriestruktur som visar att den var avsedd som ett styrmedel för ett fortsatt arkivbildning inom SIH:s ram och med vidare perspektiv på vad som ansågs värt att bevara, bl.a. gavs läromedelskatalogerna en framskjuten ställning. I samband med denna påtalades också bristen på gallringsbeslut som myndigheten själv hade behövt lämna några förslag på eller dokumentera, med tanke på det omfattande materialet av beställningar etc. Sedan dess har detta i hög utsträckning undergått odokumenterad gallring tillsammans med en del andra volymer som borde
ha bevarats, vilket specificeras i bilaga 1. I föreliggande arkivredovisning har det också tillkommit ca 1,5 hm material från Tomtebodaskolan. Detta tillsammans med det faktum att arkivredovisningen nu bryts vid övergången från SIL till SIH 1991-01-07 (och där följaktligen vid SIH-läromedel aktuella handlingar ej
finns med) motiverar en jämfört med föregående förteckning betydligt enklare seriestruktur.

Sökvägarna i arkivet är framförallt den övergripande arkivförteckningen och för diarieförda skrivelser diarierna i serierna C 1 och E 2.


För den som vill forska om den långsiktiga utvecklingen av blindskrift och andra pedagogiska hjälpmedel
för synhandikappade kan förutom RPH-Syns arkiv följande arkiv och samlingar vara av intresse:

Tomtebodaskolans arkiv med bl.a. räkenskapshandlingar för det av RPH-Syn övertagna blindskrifts-
tryckeriet m.m. 1874-1975 i vilket översatta titlar och upplagor kan följas över ett sekel, samt RPH-Syns beställningar från externa leverantörer 1965-1975.

Tomtebodaskolans resurscenters arkiv med handlingar fr.o.m. 1989.

SIH-läromedels arkiv fr.o.m. 1991/1992.

Tomtebodaskolans resurscenters skolmuseums punktskriftssamlingar om ca 60 hm med äldre punktskrift.

Talbok- och punktskriftsbibliotekets samlingar om för närvarande ca 1200 hm huvudsakligen bestående av nyare litteratur, men med punktskriftsböcker fr.o.m. 1892.

Kungliga bibliotekets punktskriftssamlingar om ca 10 hm.


Håkan Ohlsson
Arkivhjälpen Alpha














Tillägg 2007-06-11:


Taktila kartor och taktila bilder vilka i bilaga 1 nedan är upptagna som serierna J 1 A och J 1 B och som överförda till SIH-läromedel har nu tillförts RPH-Syns arkiv som serierna F 4 A och F 4 B. Kartorna och bilderna bestående av matriser och reliefer är producerade av RPH-Syn och har haft en låg grad av utnyttjande vid efterföljande myndigheter till följd av att de fr.o.m. 1985 gradvis har ersatts av en ny generation av kartor och bilder med matriser på datamedium.

Taktila kartor och bilder har ingått som en del av anpassade läromedel för synskadade elever. Texten överfördes till punktskrift och bilderna förenklades och försågs med förklarande punktskrift. Kartor och bilder gjordes taktila genom att överföras till en tredimensionell matris, på vilken ett plastark pressades.
I materialet ingår både matriser och taktila kartor och bilder i plast. Under 1980-talet kom en ny teknik
som tillät tillverkning av taktila kartor och bilder i svällpapp, utifrån pappersmatriser. Pappersmatriser
och några få bilder i svällpapp ingår också det i materialet.

Bildarkivet initierades av Polly Edman på 1960-talet. Hennes förebild var Library of Congress´ arkiveringssystem.

KAT:nr var ett internt system för plastade punktskriftsböcker, i vilka taktila kartor och bilder också
kunde ingå. När den plastade punktskriftboken utgick togs kartorna och bilderna tillvara och fick nytt
alfanumeriskt nummer i RPH-Syns bildarkiv.

Numret börjar med R (för reliefbilder i plast) eller S (för svällpappsbilder) och fortsätter med två bokstäver som motsvarar de två första bokstäverna i valt ord för det betecknade och därefter en siffra för att skilja olika ord med samma första två första bokstäver åt, samt ytterligare siffror för att skilja mellan olika bilder inom samma grupp. För kartor är alltid andra bokstaven K, t.ex. RKA som betyder reliefkarta för Afrika, Amerika eller Asien. Efterföljande siffror användes för att t.ex. separera olika länder inom dessa världsdelar.


Håkan Olsson
Arkivhjälpen Alpha


















Bilaga 1


Volymer och serier i 1991 års arkivförteckning för RPH-Syn som saknas eller har
överförts till SIH-läromdel.

Böcker på datapunktskrift, B 3:1-6; hela serien överförd till SIH-läromedel.
Informationsblad - RPH-SYN-nyheter, B 4:1; saknas.
Beställningar rörande talböcker, B 5 A:1-2; saknas.
Beställningar rörande böcker framställda på punktskrift, B 5 B:1-4; saknas.
Beställningar rörande böcker framställda på datapunktskrift, B 5 C:1-2; saknas.
Bildbeställningar, B 5 D:1-4; saknas.
Liggare över nyproducerade böcker, manuella, D 1:1-3; saknas.
Litteraturregister, datorbaserade, D 2 A; hela serien överförd till SIH-läromedel.
Elevregister, datorbaserade, D 2 B; hela serien överförd till SIH-läromedel.
Förteckningar över lagerbeståndet, D 3:1-3; saknas.
Inkomna skrivelser, huvudserie, E 1:11-12 och 14; saknas.
Elevbeställningar, E 5 A:1-11; saknas.
Underlag till elevbeställningar, E 5 B:1-5; saknas.
Underlag till bildbeställningar, E 5 C:1; saknas.
Fakturaunderlag till elevbeställningar, E 5 D:1-8; saknas.
Leveransblad till böcker framställda på datapunktskrift, E 6 A:1-4; saknas.
Leveransblad till bildbeställningar, E 6 B:1; saknas.
Leveransblad till talböcker, E 6 C:1-2; saknas.
Projekthandlingar, F 1:4-5; saknas.
Dokumentation till ADB-system, F 5; hela serien överförd till SIH-läromedel.
Årsböcker / bokslut, G 1 A:6-10 och 12; saknas.
Reliefkartor och kartor på svällpapper, J 1 A; hela serien överförd till SIH-läromedel.
Bilder, J I B; hela serien överförd till SIH-läromedel.
Fotografier och videofilmer, K 1:1-2; saknas.
Övriga handlingar rörande RPH-Syns verksamhet, Ö 1:2; saknas.




Kontroll

Skapad1999-03-22 00:00:00
Senast ändrad2009-08-05 10:02:22