bild
Arkiv

Grafiska Institutet / Institutet för högre kommunikations- och reklamutbildning GI / IHR (Myndigheten)


Grunddata

ReferenskodSE/RA/420612
Länk till postenhttps://sok.riksarkivet.se/arkiv/0aYNeBUQrH6d0002H087k3
Omfång
17,2 Hyllmeter 
Datering
1977 – 1994  (Tidsomfång)
VillkorNej
Sökmedel
Arkivförteckning (godkänd)
ArkivinstitutionRiksarkivet i Stockholm/Täby (depå: Arninge)
Arkivbildare/upphov
Myndigheten Grafiska institutet/Institutet för högre, 1977 – 1994 (Arkivbildare)
Kategori: Statlig myndighet

Innehåll och historik

Innehåll
Stiftelserna Grafiska Institutet och Institutet för Högre Kommunikations- och Reklamutbildning övergick 1977 i statlig ägo och bildade en självständig högskoleenhet inom Stockholms högskoleregion kallad Grafiska Institutet/Institutet för Högre Kommunikations- och Reklamutbildning (GI/IHR). Högskoleenheten upplöstes 1994-07-01 då GI/IHR övergick till Stockholms universitet.

GI/IHR:s ledning bestod av styrelse och rektor. Rektorn hade rapporteringsskyldighet till styrelsen och Utbildningsdepartementet. Styrelsen hade även linjenämndsuppgifter. I styrelsen ingick bl.a. ordinarie ledamöter, suppleanter och studentkårens representanter.

GI/IHR bestod av två utbildningslinjer - den grafiska linjen (GI) samt kommunikations- och reklamlinjen (IHR). Den grafiska linjens dagkurs gav yrkesutbildning för tjänstemän i grafisk industri. Kvällskurser inom grafisk teknik och grafisk kommunikation gavs också. Kommunikations- och Reklamlinjens utbildning omfattade tre terminer under 13 kalendermånader med avslutande elevarbeten (kampanjer/uppsatser). GI/IHR gav dessutom kortare kurser som syftade till fort- och vidareutbildning av yrkesverksamma. Kurserna gavs dels i egen regi dels i samverkan med andra utbildningsarrangörer. Elevarbeten utfördes på uppdrag av externa uppdragsgivare. 1993 startades också en mastersutbildning.

Några förkortningar:
AIGA = American Institute o Grafic Arts
ATYP 1 = Association Typografique Internationale
DIHR = Diplomerade från IHR
GK = Grafisk Kommunikation
GT = Grafisk Teknik
HT = Hösttermin
K1 = Ettårig kurs
K2 = Tvåårig kurs

BAKGRUND OCH HISTORIK

Stiftelserna Grafiska Institutet och Institutet för Högre Kommunikations- och Reklamutbildning övergick 1977 i statlig ägo och bildade en självständig högskoleenhet inom Stockholms högskoleregion kallad Grafiska Institutet/Institutet för Högre Kommunikations- och Reklamutbildning (GI/IHR). Högskoleenheten upplöstes 1994-07-01 då GI/IHR övergick till Stockholms universitet.

Skolans ledning bestod av styrelse och rektor. Rektorn hade rapporteringsskyldighet till styrelsen och Utbildningsdepartementet. Styrelsen hade även linjenämndsuppgifter. I styrelsen ingick bl.a. ordinarie ledamöter, suppleanter och studentkårens representanter.

GI/IHR bestod av två utbildningslinjer - den grafiska linjen (GI) samt kommunikations- och reklamlinjen (IHR). Den grafiska linjens dagkurs gav yrkesutbildning för tjänstemän i grafisk industri. Kvällskurser inom grafisk teknik och grafisk kommunikation gavs också. Kommunikations- och Reklamlinjens utbildning omfattade tre terminer under 13 kalendermånader med avslutande elevarbeten (kampanjer/uppsatser). GI/IHR gav dessutom kortare kurser som syftade till fort- och vidareutbildning av yrkesverksamma. Kurserna gavs dels i egen regi dels i samverkan med andra utbildningsarrangörer. Elevarbeten utfördes på uppdrag av externa uppdragsgivare. 1993 startades också en mastersutbildning.

Några förkortningar:
AIGA = American Institute o Grafic Arts
ATYP 1 = Association Typografique Internationale
DIHR = Diplomerade från IHR
GK = Grafisk Kommunikation
GT = Grafisk Teknik
HT = Hösttermin
K1 = Ettårig kurs
K2 = Tvåårig kurs

Kontroll

Skapad2001-05-22 00:00:00
Senast ändrad2023-04-11 11:02:58