Stiftelserna Grafiska Institutet och Institutet för Högre Kommunikations- och Reklamutbildning övergick 1977 i statlig ägo och bildade en självständig högskoleenhet inom Stockholms högskoleregion kallad Grafiska Institutet/Institutet för Högre Kommunikations- och Reklamutbildning (GI/IHR). Högskoleenheten upplöstes 1994-07-01 då GI/IHR övergick till Stockholms universitet.
GI/IHR:s ledning bestod av styrelse och rektor. Rektorn hade rapporteringsskyldighet till styrelsen och Utbildningsdepartementet. Styrelsen hade även linjenämndsuppgifter. I styrelsen ingick bl.a. ordinarie ledamöter, suppleanter och studentkårens representanter.
GI/IHR bestod av två utbildningslinjer - den grafiska linjen (GI) samt kommunikations- och reklamlinjen (IHR). Den grafiska linjens dagkurs gav yrkesutbildning för tjänstemän i grafisk industri. Kvällskurser inom grafisk teknik och grafisk kommunikation gavs också. Kommunikations- och Reklamlinjens utbildning omfattade tre terminer under 13 kalendermånader med avslutande elevarbeten (kampanjer/uppsatser). GI/IHR gav dessutom kortare kurser som syftade till fort- och vidareutbildning av yrkesverksamma. Kurserna gavs dels i egen regi dels i samverkan med andra utbildningsarrangörer. Elevarbeten utfördes på uppdrag av externa uppdragsgivare. 1993 startades också en mastersutbildning.
Några förkortningar: AIGA = American Institute o Grafic Arts ATYP 1 = Association Typografique Internationale DIHR = Diplomerade från IHR GK = Grafisk Kommunikation GT = Grafisk Teknik HT = Hösttermin K1 = Ettårig kurs K2 = Tvåårig kurs
BAKGRUND OCH HISTORIK
Stiftelserna Grafiska Institutet och Institutet för Högre Kommunikations- och Reklamutbildning övergick 1977 i statlig ägo och bildade en självständig högskoleenhet inom Stockholms högskoleregion kallad Grafiska Institutet/Institutet för Högre Kommunikations- och Reklamutbildning (GI/IHR). Högskoleenheten upplöstes 1994-07-01 då GI/IHR övergick till Stockholms universitet.
Skolans ledning bestod av styrelse och rektor. Rektorn hade rapporteringsskyldighet till styrelsen och Utbildningsdepartementet. Styrelsen hade även linjenämndsuppgifter. I styrelsen ingick bl.a. ordinarie ledamöter, suppleanter och studentkårens representanter.
GI/IHR bestod av två utbildningslinjer - den grafiska linjen (GI) samt kommunikations- och reklamlinjen (IHR). Den grafiska linjens dagkurs gav yrkesutbildning för tjänstemän i grafisk industri. Kvällskurser inom grafisk teknik och grafisk kommunikation gavs också. Kommunikations- och Reklamlinjens utbildning omfattade tre terminer under 13 kalendermånader med avslutande elevarbeten (kampanjer/uppsatser). GI/IHR gav dessutom kortare kurser som syftade till fort- och vidareutbildning av yrkesverksamma. Kurserna gavs dels i egen regi dels i samverkan med andra utbildningsarrangörer. Elevarbeten utfördes på uppdrag av externa uppdragsgivare. 1993 startades också en mastersutbildning.
Några förkortningar: AIGA = American Institute o Grafic Arts ATYP 1 = Association Typografique Internationale DIHR = Diplomerade från IHR GK = Grafisk Kommunikation GT = Grafisk Teknik HT = Hösttermin K1 = Ettårig kurs K2 = Tvåårig kurs
Kontroll
Skapad
2001-05-22 00:00:00
Senast ändrad
2023-04-11 11:02:58
Stiftelserna Grafiska Institutet och Institutet för Högre Kommunikations- och Reklamutbildning övergick 1977 i statlig ägo och bildade en självständig högskoleenhet inom Stockholms högskoleregion kallad Grafiska Institutet/Institutet för Högre Kommunikations- och Reklamutbildning (GI/IHR). Högskoleenheten upplöstes 1994-07-01 då GI/IHR övergick till Stockholms universitet.
GI/IHR:s ledning bestod av styrelse och rektor. Rektorn hade rapporteringsskyldighet till styrelsen och Utbildningsdepartementet. Styrelsen hade även linjenämndsuppgifter. I styrelsen ingick bl.a. ordinarie ledamöter, suppleanter och studentkårens representanter.
GI/IHR bestod av två utbildningslinjer - den grafiska linjen (GI) samt kommunikations- och reklamlinjen (IHR). Den grafiska linjens dagkurs gav yrkesutbildning för tjänstemän i grafisk industri. Kvällskurser inom grafisk teknik och grafisk kommunikation gavs också. Kommunikations- och Reklamlinjens utbildning omfattade tre terminer under 13 kalendermånader med avslutande elevarbeten (kampanjer/uppsatser). GI/IHR gav dessutom kortare kurser som syftade till fort- och vidareutbildning av yrkesverksamma. Kurserna gavs dels i egen regi dels i samverkan med andra utbildningsarrangörer. Elevarbeten utfördes på uppdrag av externa uppdragsgivare. 1993 startades också en mastersutbildning.
Några förkortningar: AIGA = American Institute o Grafic Arts ATYP 1 = Association Typografique Internationale DIHR = Diplomerade från IHR GK = Grafisk Kommunikation GT = Grafisk Teknik HT = Hösttermin K1 = Ettårig kurs K2 = Tvåårig kurs
Serien är ofullständig, Tentamensförlagor GI 1 och GI 2 åren 1978- 1994 volym 2 - 15 har aldrig levererats till Riksarkivet. Troligen har de gallrats av Stockholms universitet.