bild
Arkiv

Margaretaskolan


Grunddata

ReferenskodSE/SSA/0289
Länk till postenhttps://sok.riksarkivet.se/arkiv/3ktiYaT9jaEngMNXg2DHH3
ExtraID0289
Omfång
2,3 Hyllmeter 
Datering
1896 – 1939  (Tidsomfång)
ArkivinstitutionStockholms stadsarkiv (depå: Kungsklippan)

Innehåll och historik

Innehåll
MARGARETASKOLAN

HISTORIK
Den 2 oktober 1896 grundades Kindergarten och förberedande samskolan av Anna Eklund och Signe Åkermark. De båda var verksamma som lärare, skolledare, ledamöter i skolans styrelse och var även skolans ägare till nedläggningen 1939. Skolan bestod ursprungligen av kindergarten (förskola) för barn i 4-6-årsåldern och en förberedande avdelning (småskola) motsvarande grundskolans lågstadium. 1909 bytte skolan namn till Margaretaskolan, uppkallad efter dåvarande kronprinsessan Margareta.

Den första lokalen låg vid Nybrogatan 33. I oktober 1898 flyttade man till Kommendörsgatan 25. År 1914 togs ett nybyggt skolhus vid Bältgatan 5 i bruk (idag disponeras fastigheten av friskolan Stockholms Tekniska Institut).

I början av 1900-talet inrättades en elementaravdelning för flickor (flickskola) och 1907 ett seminarium för utbildning av kindergarten- och småskolelärarinnor. År 1914 var Margaretaskolan fullständigt utbyggd som flickskola omfattande 8 årskurser. Tillträde till flickskolan hade de flickor som genomgått förberedande avdelningen eller de fyra första åren i folkskolan. 1915 erhöll flickskolan s k normalskolekompetens, vilket medförde att godkänt betyg från högsta klassen gav tillträde till vissa högre utbildningar och statliga tjänster. (Förteckning över dessa se t ex bilaga till årsredogörelse 1938/39, B 1:2.)

I den 3-åriga förberedande avdelningen undervisades både flickor och pojkar. Pojkarna förbereddes för inträde i statens allmänna läroverks första klass, som de kunde söka till efter att ha avslutat det tredje året. I kindergarten följde man den Pestalozzi-Fröbelska metoden vilken bl a utgick från barnens fria lek i undervisningen.

Margaretaskolans ledande princip var att söka utveckla eleverna på ett harmoniskt sätt, såväl i intellektuellt som i praktiskt avseende. Man samverkade med hemmen då det ansågs att skolan även skulle bidra till barnens uppfostran och inte bara förmedla kunskap. Det togs också hänsyn till elevernas individuella egenskaper. Undervisningen skedde i kristen anda och kristendom var det främsta ämnet. Flit, ordning, kamratanda och arbetsglädje betonades.

Skolan upphörde efter vårterminen 1939 då den sammanslogs med tre andra privatskolor till Östermalms kommunala flickskola (se arkivförteckning nr 797 g).

Margaretaskolans arkiv, omfattande ca 1 hm, överlämnades till Stockholms stadsarkiv 1940 (accession nr 15/1940) tillsammans med arkivförteckning. Hösten 2004 omförtecknades arkivet av Andreas Ståhl som övningsuppgift i Stockholms universitets kurs i arkivvetenskap. Arkivförteckningen med historik har delvis omarbetats under mars 2007. Bäst inblick i skolans verksamhet ger årsredogörelserna (serie B 1). Några fotografier från kindergarten vid 1900-talets början är exempel på de ytterst få handlingar som finns bevarade från skolans äldsta tid. Historik se även Östermalms kommunala flickskolas årsredogörelse 1939/40.


Stockholms stadsarkiv den 21 mars 2007

Christina Hellgren
Allmän anmärkningKindergartenseminariet i Stockholm

Kontroll

Skapad2007-03-14 00:00:00
Senast ändrad2016-11-23 08:17:56