Efter en systemuppdatering saknas viss funktionalitet när bildvisaren används i mobiltelefon. Vi arbetar med att åtgärda problemet så fort som möjligt.
Här söker du i alla arkiv och register i Nationell Arkivdatabas och Digitala forskarsalen.
Adolf Fredrik(förkortad till AF)föddes i Karlskrona 1820.Efter några år till sjöss kom han till Stockholm,där han började åtaga sig stuveri(lossning och lastning av fartyg)Till en början torde Söderström ha uppträtt som någOT slags förtroendeman bland stuveriarbetarna(som på den tiden uppträdde i vissa lag)Snart insåg han emellertid att det behövdes den fastare organisation och 1849 grundade han firman AF Söderströms Skeppsstuveri,sannolikt en av de förstas bolagen.Företagets adress var Packhusgränd -en av tvärgatorna vid Skeppsbron.i stuveribranchen.Adolf Fredrik Söderström var en driftig man och började även sälja brittiskt kol samt etablerade även uthyrning av presseningar (presseningsallegat).
Han inköpte tidigt egna bogserbåtar och var en av dem som bildade Stockholms första ångslupsbolag.När arbetskraften samordnades i För.Stockholms Hamnarbetskontor 1910 så tillhörde AF Söderströms Skeppsstuveri en av dess delägare och i Hamnarbetskontorets protokoll kan man utläsa tydliga sakliga meningsutbyten som AF Söderströms söner hade med de fackliga representanterna som visade sakkunskap och att"de gått långa vägen"och var väl insatta i alla stuveridetaljer.I slutet av 1950-talet blev Ivar Söderström chef över företaget.Nu började i viss mån en ny tid ty tiden krävde investering i stor omfattning av truckar, trailers och samordning inleddes med konkurrenterna Stockholms Skeppsstuveri och Skeppselevator (den sista kontrollerades sedan 1930-talet till hälften av AF Söderströms Skeppsstuveri).Godshanterings AB bildades som en pool för detta ändamål och sedermera 1967 ägde en fusion rum mellan Stockholms Skeppsstuveri samt AF Söderströms Skeppsstuveri till Stockholms Förenade Stuveri.Men formellt fanns bolaget kvar till 1973 då Stockholms Förenade Stuveri flyttade till Södra Torn,kv vid Södermalms Torg.
Företaget ägde även ett dotterbolag Ångfartygs AB Grogg fr o m 1929 delvis även innan fr o m 1907
I slutet av 1950-talet övertog Ivar Söderström verksamheten av bolaget och ganska snart började en ny tid komma som krävde mekanisering av stuveriutrustningen av full omfattning (trailers,truckar och containers)som i sin tur ställde krav på höga investeringskostnader.Av det skälet bildades en gemensam pool av huvudkonkurrenterna Stockholms Skeppsstuveri,Skeppselevator och AF Söderströms Skeppsstuveri som fick heta Godshanterings AB.
1967 fusionerades Stockholms Skeppsstuveri och AF Söderströms Skeppsstuveri till Stockholms Förenade Stuveri men båda bolagen levde formellt kvar till 1973 då Stockholms Sjöterminal bildades av Stockholms Förenade Stuveri och Skeppselevator.Godshanterings AB lades ned och denna verksamhet övertogs av Stockholms Sjöterminal.
Arkivet är rikt-även om protokollen saknas(Troligen kvar hos ägarfamiljen).Senast 1973 överfördes merparten av arkivet till Statens Sjöfartsmuséum emedan Ivar Söderström även var ordförande i Föreningen Sveriges Sjöfartsmuséum och en mindre del överfördes via Sjöterminal till Stockholms Hamn senast 1979-1980.
Gallring verkställde företaget själft av främst räkenskapshandlingar med stöd av bokförings-och preskriptionslagen -något som Stockholms Hamn också gjorde med detta bestånd.Statens Sjöfartsmuséum behöll däremot även gallringsbetonade räkenskaper-främst enär man behövde dessa för t.ex.utställningsändamål.
När Hamnen har verkställt utgallring ser man det i anmärkningskolumnen"utg.(t.ex.)1983"
Nedan följer i konkordansform de volymsigna Hamnen anvbänd(Arkis II)och de volymsigna som Statens Sjöfartsmuséum alljämt använder sig av.
Adolf Fredrik(förkortad till AF)föddes i Karlskrona 1820.Efter några år till sjöss kom han till Stockholm,där han började åtaga sig stuveri(lossning och lastning av fartyg)Till en början torde Söderström ha uppträtt som någt slags förtroendeman bland stuveriarbetarna(som på den tiden uppträdde i vissa lag)Snart insåg han emellertid att det behövdes denfastare organisation och 1849 grundade han firman AF Söderströms Skeppsstuveri,sannolikt en av de förstas bolagen.Företagets adress var Packhusgränd -en av tvärgatorna vid Skeppsbron.i stuveribranchen.Adolf Fredrik Söderström var en driftig man och började även sälja brittiskt kol samt etablerade även uthyrning av presseningar(presseningsallegat).
Han inköpte tidigt egna bogserbåtar och var en av dem som bildade Stockholms första ångslupsbolag. När arbetskraften samordnades i För.Stockholms Hamnarbetskontor 1910 så tillhörde AF Söder- ströms Skeppsstuveri en av dess delägare och i Hamnarbetskontorets protokoll kan man utläsa tydliga sakliga meningsutbyten som AF Söderströms söner hade med de fackliga representanterna som visade sakkunskap och att"de gått långa vägen"och var väl insatta i alla stuveridetaljer.I slutet av 1950-talet blev Ivar Söderström chef över företaget.Nu började i viss mån en ny tid ty tiden krävde investering i stor omfattning av truckar,trailers och samord- ning inleddes med konkurrenterna Stockholms Skeppsstuveri och Skeppselevator(den sista kontrollerades sedan 1930-talet till hälften av AF Söderströms Skeppsstuveri).Godshanterings AB bildades som en pool för detta ända- mål och sedermera 1967 ägde en fusion rum mellan Stockholms Skeppsstuveri samt AF Söderströms Skeppsstu- veri till Stockholms Förenade Stuveri.Men formellt fanns bolaget kvar till 1973 då Stockholms Förenade Stuveri flyttade till Södra Torn,kv vid Södermalms Torg.
Företaget ägde även ett dotterbolag Ångfartygs AB Grogg fr o m 1929 delvis även innan fr o m 1907
Han ledde firman till 1883 och avled 1901.Hans söner Karl Fredrik,Adolf Fredrik samt Gustaf Adolf övertog 1883 verk samheten.Deras aktiviteter och framförallt samtal kan även följas i För.Stockholms Hamnarbetskontors arkiv där AF Söderströms Skeppsstuveri var både kund och delägare av i förhandlingar med fackliga företrädare fr o m 1910 som vittnar om stor kunskap i fråga om stuveri och att de utmärks av"att ha gått långa vägen"det vill säga var kraftfulla personligheter.
I slutet av 1950-talet övertog Ivar Söderström verksamheten av bolaget och ganska snart började en ny tid komma som krävde mekanisering av stuveriutrustningen av full omfattning(trailers,truckar och containers)som i sin tur ställde krav på höga investeringskostnader.Av det skälet bildades en gemensam pool av huvudkonkurrenterna Stockholms Skeppsstuveri,Skeppselevator och AF Söderströms Skeppsstuveri som fick heta Godshanterings AB.
1967 fusionerades Stockholms Skeppsstuveri och AF Söderströms Skeppsstuveri till Stockholms Förenade Stuveri men båda bolagen levde formellt kvar till 1973 då Stockholms Sjöterminal bildades av Stockholms Förenade Stuve ri och Skeppselevator.Godshanterings AB lades ned och denna verksamhet övertogs av Stockholms Sjöterminal.
Arkivet är rikt-även om protokollen saknas(Troligen kvar hos ägarfamiljen).Senast 1973 överfördes merparten av arkivet till Statens Sjöfartsmuséum emedan Ivar Söderström även var ordförande i Föreningen Sveriges Sjöfarts- muséum och en mindre del överfördes via Sjöterminal till Stockholms Hamn senast 1979-1980.
Gallring verkställde företaget själft av främst räkenskapshandlingar med stöd av bokförings-och preskriptions- lagen -något som Stockholms Hamn också gjorde med detta bestånd.Statens Sjöfartsmuséum behöll däremot även gallringsbetonade räkenskaper-främst enär man behövde dessa för t.ex.utställningsändamål.
När Hamnen har verkställt utgallring ser man det i anmärkningskolumnen"utg.(t.ex.)1983"
Nedan följer i konkordansform de volymsigna Hamnen anvbänd(Arkis II)och de volymsigna som Statens Sjöfarts- muséum alljämt använder sig av.
Adolf Fredrik(förkortad till AF)föddes i Karlskrona 1820.Efter några år till sjöss kom han till Stockholm,där han började åtaga sig stuveri(lossning och lastning av fartyg)Till en början torde Söderström ha uppträtt som någOT slags förtroendeman bland stuveriarbetarna(som på den tiden uppträdde i vissa lag)Snart insåg han emellertid att det behövdes den fastare organisation och 1849 grundade han firman AF Söderströms Skeppsstuveri,sannolikt en av de förstas bolagen.Företagets adress var Packhusgränd -en av tvärgatorna vid Skeppsbron.i stuveribranchen.Adolf Fredrik Söderström var en driftig man och började även sälja brittiskt kol samt etablerade även uthyrning av presseningar (presseningsallegat).
Han inköpte tidigt egna bogserbåtar och var en av dem som bildade Stockholms första ångslupsbolag.När arbetskraften samordnades i För.Stockholms Hamnarbetskontor 1910 så tillhörde AF Söderströms Skeppsstuveri en av dess delägare och i Hamnarbetskontorets protokoll kan man utläsa tydliga sakliga meningsutbyten som AF Söderströms söner hade med de fackliga representanterna som visade sakkunskap och att"de gått långa vägen"och var väl insatta i alla stuveridetaljer.I slutet av 1950-talet blev Ivar Söderström chef över företaget.Nu började i viss mån en ny tid ty tiden krävde investering i stor omfattning av truckar, trailers och samordning inleddes med konkurrenterna Stockholms Skeppsstuveri och Skeppselevator (den sista kontrollerades sedan 1930-talet till hälften av AF Söderströms Skeppsstuveri).Godshanterings AB bildades som en pool för detta ändamål och sedermera 1967 ägde en fusion rum mellan Stockholms Skeppsstuveri samt AF Söderströms Skeppsstuveri till Stockholms Förenade Stuveri.Men formellt fanns bolaget kvar till 1973 då Stockholms Förenade Stuveri flyttade till Södra Torn,kv vid Södermalms Torg.
Företaget ägde även ett dotterbolag Ångfartygs AB Grogg fr o m 1929 delvis även innan fr o m 1907
I slutet av 1950-talet övertog Ivar Söderström verksamheten av bolaget och ganska snart började en ny tid komma som krävde mekanisering av stuveriutrustningen av full omfattning (trailers,truckar och containers)som i sin tur ställde krav på höga investeringskostnader.Av det skälet bildades en gemensam pool av huvudkonkurrenterna Stockholms Skeppsstuveri,Skeppselevator och AF Söderströms Skeppsstuveri som fick heta Godshanterings AB.
1967 fusionerades Stockholms Skeppsstuveri och AF Söderströms Skeppsstuveri till Stockholms Förenade Stuveri men båda bolagen levde formellt kvar till 1973 då Stockholms Sjöterminal bildades av Stockholms Förenade Stuveri och Skeppselevator.Godshanterings AB lades ned och denna verksamhet övertogs av Stockholms Sjöterminal.
Arkivet är rikt-även om protokollen saknas(Troligen kvar hos ägarfamiljen).Senast 1973 överfördes merparten av arkivet till Statens Sjöfartsmuséum emedan Ivar Söderström även var ordförande i Föreningen Sveriges Sjöfartsmuséum och en mindre del överfördes via Sjöterminal till Stockholms Hamn senast 1979-1980.
Gallring verkställde företaget själft av främst räkenskapshandlingar med stöd av bokförings-och preskriptionslagen -något som Stockholms Hamn också gjorde med detta bestånd.Statens Sjöfartsmuséum behöll däremot även gallringsbetonade räkenskaper-främst enär man behövde dessa för t.ex.utställningsändamål.
När Hamnen har verkställt utgallring ser man det i anmärkningskolumnen"utg.(t.ex.)1983"
Nedan följer i konkordansform de volymsigna Hamnen anvbänd(Arkis II)och de volymsigna som Statens Sjöfartsmuséum alljämt använder sig av.