Åsgarns trafikled utgjorde ett samarbetsprojekt mellan tre intressenter i gruvorna i Garpenberg, nämligen Avesta-Garpenbergs bolag, Horndals järnverksaktiebolag och Sandvikens järnverksaktiebolag, och hade till syfte att effektivisera transporten av malm från dessa gruvor till Fors hytta. Trafikleden, som började anläggas 1874, sträckte sig från Åsgarn vid sjön Åsgarns norra ände via Forsån och sjön Sävviken till Fors. Transporterna utfördes med den av trafikleden ägda ångbåten Åsgarn och ett antal pråmar tills den 1905 invigda privatbanan mellan Garpenberg och Fors övertog transporterna.
Se även Billsjö bruk 1874 - 1885.
Ordning & struktur
Arkivet är förtecknat enligt allmänna arkivschemat.
Arkivhistorik
En volym inkom samman med Garpenbergs aktiebolags arkiv (vilket bolag år 1890 inköpte Garpenbergs bruk, som tidigare ägts av Avesta-Garpenbergs bolag, en av de tre intressenterna i Åsgarns trafikled) till landsarkivet med leverans 4/1963 från Domänstyrelsen, vartill handlingarna sänts från Garpenbergs revir. De resterande volymerna inkom med leverans 34/1966 (huvudsakligen av Garpenbergs bruks arkiv) från Handelshögskolan i Stockholm.
De ovannämnda först inkomna handlingarna förtecknades 1963 (förteckning 11/1963) av Gunnar Ahlén. Arkivets resterande del har förtecknats i augusti 2008, varvid innehållet i 1963 års förtecknings enda volym (1) kommit att placeras i volym A:1.
Innehåller bl.a. båtlistor (dvs. månadsvis upprättade listor över avlöningar och andra i samband med båttrafiken utbetalda ersättningar), räkningar och kvittenser.