Byvalla-Långshyttans Järnväg, BLJ, vars främsta syfte var att förbinda bruken i Långshyttan och Stjärnsund med det övriga järnvägsnätet, öppnades för enskild godstrafik 1891 och för allmän person- och godstrafik 1893. BLJ byggdes med en spårvidd om 891 mm och ersatte vid öppnandet en äldre transportled från Långshyttan till Born på Gävle-Dala Järnväg. Denna transportled hade bestått av hästbanor, pråmtransporter och den efterhand ånglokstrafikerade järnvägen Ängelsfors-Born.
Den allmänna trafiken nedlades 31 juli 1964; enskild godstrafik fortgick ännu några månader och upphörde först 13 november samma år. Sedan huvudlinjen rivits upp fortsatte järnvägen att användas för interntransporter inom bruksområdet i Långshyttan.
System of arrangement
Arkivet är ordnat efter allmänna arkivschemat.
Archival history
Från den firma Klosters AB som bildades 1923 överfördes BLJ - jämte hela järnbruksrörelsen - 1 januari 1935 till Rällingsbergs Grufve AB under ändrad firma Klosters AB (under det att det förstnämnda Klosters AB ändrades till AB Stjernsunds bruk). Rällingsbergs Grufve AB hade sedan 1 januari 1927 arrenderats av Fagersta AB, i vilket det som Klosters AB uppgick 1952.
Arkivet levererades 1976 (accessionsnummer 62/1976) från Fagersta AB till ULA och förtecknades 2007. Övriga arkivalier från BLJ förvaras i Hedemora kommuns arkiv i Långshyttans gamla kommunalhus.
Innehåller bl.a. uppgifter om inkomster från person- och godstrafiken jämte sammandrag av biljettförsäljningen vid varje trafikplats inkl. uppgifter om antalet sålda biljetter och till vilken trafikplats biljetterna ställts ut. Vidare månadsvisa sammandrag av vikt- och tonkilometer.