bild
Arkiv

Byvalla - Långshyttans Järnväg


Grunddata

ReferenskodSE/ULA/12891
Länk till postenhttps://sok.riksarkivet.se/arkiv/9u3lG4Pi4qwdy0icERmlN4
ExtraID12891
Omfång
1 Hyllmeter  (-)
Datering
1894 – 1939  (Tidsomfång)
VillkorNej
ArkivinstitutionRiksarkivet i Uppsala (depå: Borgen)
Arkivbildare/upphov
Byvalla - Långshyttans Järnväg (Arkivbildare)
Kategori: Företag. Transport- och kommunikationsarbete

Innehåll och historik

Innehåll

Byvalla-Långshyttans Järnväg, BLJ, vars främsta syfte var att förbinda bruken i Långshyttan och Stjärnsund med det övriga järnvägsnätet, öppnades för enskild godstrafik 1891 och för allmän person- och godstrafik 1893. BLJ byggdes med en spårvidd om 891 mm och ersatte vid öppnandet en äldre transportled från Långshyttan till Born på Gävle-Dala Järnväg. Denna transportled hade bestått av hästbanor, pråmtransporter och den efterhand ånglokstrafikerade järnvägen Ängelsfors-Born.

Den allmänna trafiken nedlades 31 juli 1964; enskild godstrafik fortgick ännu några månader och upphörde först 13 november samma år. Sedan huvudlinjen rivits upp fortsatte järnvägen att användas för interntransporter inom bruksområdet i Långshyttan.
Ordning & strukturArkivet är ordnat efter allmänna arkivschemat.
ArkivhistorikFrån den firma Klosters AB som bildades 1923 överfördes BLJ - jämte hela järnbruksrörelsen - 1 januari 1935 till Rällingsbergs Grufve AB under ändrad firma Klosters AB (under det att det förstnämnda Klosters AB ändrades till AB Stjernsunds bruk). Rällingsbergs Grufve AB hade sedan 1 januari 1927 arrenderats av Fagersta AB, i vilket det som Klosters AB uppgick 1952.

Arkivet levererades 1976 (accessionsnummer 62/1976) från Fagersta AB till ULA och förtecknades 2007. Övriga arkivalier från BLJ förvaras i Hedemora kommuns arkiv i Långshyttans gamla kommunalhus.
GallringsbarNej

Tillgänglighet

SekretessNej
DepositionNej

Kontroll

Skapad2007-03-05 00:00:00
Senast ändrad2012-01-19 12:46:54