Den äldsta industrin i Silvhytteå är det silververk som anlades där på 1680-talet. Detta tycks ha övergetts redan före sekelskiftet 1700 men ersattes 1753 av en såg. 1787 uppfördes en järnhytta i Silvhytteå, och sedermera tillkom också en smedja. Husby sockens alla bruk förenades 1871 i ett bolag, Klosters aktiebolag, och samma år började anläggandet av en ny kommunikationsled mellan bruken och med anslutning till Gävle-Dala Järnväg vid Borns station mellan Ryggen och Hofors. Denna kommunikationsled, som hade sin andra ändpunkt i Långshyttan, innefattade hästbanor - på den nordligaste sträckan mellan Ängelsfors och Born infördes sedermera lokdrift - och pråmar, på vilka vagnarna lastades. Vid Silvhytteå skulle pråmarna passera från Grycken till Fullen, vilket vanligen skedde genom en kanal med sluss. En hästbana anlades också för användning när vattenståndet var så lågt att kanalen inte kunde utnyttjas. Vid denna tid anlades en modern såg med hyvelverk, ett kolhus för brukens gemensamma kolinköp och en hammarsmedja. Hyttan, som mestadels hade producerat järn för Stjärnsunds bruks behov, blåstes emellertid ned 1875 och transportleden upp till Born ersattes sedermera av Byvalla-Långshyttans Järnväg, i sin fulla utsträckning färdig 1893. Sågverket fortsatte att vara i drift fram till 1890-talets slut.
System of arrangement
Arkivet är ordnat enligt allmänna arkivschemat.
Archival history
Arkivet inkom som del av Klosters bruksarkiv till ULA från Fagersta AB 1976 och förtecknades 2007. Ytterligare handlingar från Silvhytteå bruk förvaras i Hedemora kommuns arkiv i Långshyttans gamla kommunalhus.