Efter en systemuppdatering saknas viss funktionalitet när bildvisaren används i mobiltelefon. Vi arbetar med att åtgärda problemet så fort som möjligt.
Här söker du i alla arkiv och register i Nationell Arkivdatabas och Digitala forskarsalen.
Sträckan Skoghall-Karlstad-Hagfors-Filipstad invigdes år 1877. Det är en smalspårig (891 millimeter) järnväg. Den byggdes och drevs av Uddeholmsbolaget. Att förkortningen blev NKLJ istället för den mer naturliga NKJ berodde på att den senare redan var upptagen av Nora-Karlskoga Järnväg då NKLJ bildades 1880.
Persontrafiken lades ner november 1964 och sista godståget gick i oktober 1990. Banan är idag helt riven, förutom sträckorna Stjärnsfors-Hagfors som används för dressinåkning, och Karlstad-Skoghall som är ombyggd till normalspår och trafikeras av godståg till Skoghalls bruk. Ett industri och järnvägsmuseum finns i Hagfors och tankar på att utnyttja den kvarvarande bansträckan till Stjärnsfors som museijärnväg har länge funnits. Ett flertal fordon från järnvägen finns bevarade både på museet i Hagfors och på andra museijärnvägar runt om i Sverige. Banvallen mellan Karlstad och Uddeholm har gjorts om till en nio mil lång cykelled, Klarälvsbanan.
Arkivbildarhistorik
Nordmark - Klarälvens Järnvägar AB ÄLDRE ARKIVHISTORIK:
NORDMARK - KLARÄLVENS JÄRNVÄGAR (NKLJ) AB
Sträckan Skoghall-Karlstad-Hagfors-Filipstad invigdes år 1877. Det är en smalspårig (891 millimeter) järnväg. Den byggdes och drevs av Uddeholmsbolaget. Att förkortningen blev NKLJ istället för den mer naturliga NKJ berodde på att den senare redan var upptagen av Nora-Karlskoga Järnväg då NKLJ bildades 1880. Bolagets administrations- och stationshus byggdes efter arkitekt Ragnar Östbergs ritningar.
Persontrafiken lades ner november 1964 och sista godståget gick i oktober 1990. Banan är idag helt riven, förutom sträckorna Stjärnsfors-Hagfors som används för dressinåkning, och Karlstad-Skoghall som är ombyggd till normalspår och trafikeras av godståg till Skoghalls bruk. Ett industri och järnvägsmuseum finns i Hagfors och tankar på att utnyttja den kvarvarande bansträckan till Stjärnsfors som museijärnväg har länge funnits. Ett flertal fordon från järnvägen finns bevarade både på museet i Hagfors och på andra museijärnvägar runt om i Sverige. Banvallen mellan Karlstad och Uddeholm har gjorts om till en nio mil lång cykelled, Klarälvsbanan.
Allmän anmärkning
Förteckningsnummer 4/73, (158/76)
Kontroll
Senast ändrad
2021-12-02 14:33:43
NORDMARK - KLARÄLVENS JÄRNVÄGAR (NKLJ) AB
Sträckan Skoghall-Karlstad-Hagfors-Filipstad invigdes år 1877. Det är en smalspårig (891 millimeter) järnväg. Den byggdes och drevs av Uddeholmsbolaget. Att förkortningen blev NKLJ istället för den mer naturliga NKJ berodde på att den senare redan var upptagen av Nora-Karlskoga Järnväg då NKLJ bildades 1880.
Persontrafiken lades ner november 1964 och sista godståget gick i oktober 1990. Banan är idag helt riven, förutom sträckorna Stjärnsfors-Hagfors som används för dressinåkning, och Karlstad-Skoghall som är ombyggd till normalspår och trafikeras av godståg till Skoghalls bruk. Ett industri och järnvägsmuseum finns i Hagfors och tankar på att utnyttja den kvarvarande bansträckan till Stjärnsfors som museijärnväg har länge funnits. Ett flertal fordon från järnvägen finns bevarade både på museet i Hagfors och på andra museijärnvägar runt om i Sverige. Banvallen mellan Karlstad och Uddeholm har gjorts om till en nio mil lång cykelled, Klarälvsbanan.
Till volymerna 368-456, Sakordnade handlingar numrerade 1-89, finns manuellt register. Se även Disponentkontorets, Historiska arkivet samt Ombudsmannaavdelningens arkiv för kopior som rör NKLJ:s handlingar.
Serien i arkivboxar. 1. Järnvägsbyrån i Hagfors. Grupp 1 A och 1 B. Grupp 1. A. Administration: Allmänt Aktiebolags och delägarefrågor. Styrelsen. Protokoll. Förvaltning och organisation Kontorsorganisation Driftsorganisation Statistik och utredningar, kontroll /Kontrollkontoret Företagsnämnden Förstatligandefrågan, förstatligandekommittén Samarbete för fusioneringen Fusioneringen Samarbete med främmande järnvägar, Föreningsstationerna. Juridik: Rättegångar och tvister, Rättegångsunderrättelser. Polisprotokoll. Sabotage Skadegörelse Stölder Gode Mäns beslut i tvister. Säkerhetstjänst. Anordningar för: Brandskydd Luftskydd Trafikskydd Arbetsskydd Rapporter å trafikmissöden, förseelser m.m: Sociala och allmänna frågor Läkare och sjukvård Olycksfall i arbete Trafikolyckor med personskador./Materialskador se Grupp 15/ Eldsvådor Korrespondens Post, Telefon, Telegraf, Radio. Studieresor, främmande besök, internationella kongresser Gäster och fester Fritidsanordningar, sport. Diverse. Utomstående institutioner, järnvägar, myndigheter m.m. Kungl. Järnvägsstyrelsen Kungl. Väg och Vattenbyggnadsstyrelse Kungl. Generalpoststyrelsen Arbetsmarknadsstyrelsen och länsarbetsnämnden. Trafikinspektörsföreningen Sveriges Enskilda Järnvägars Försvarsväsendet - Se Statens Transportkommission Svenska Järnvägarnas Arbetsgivareförening Svenska Järnvägsföreningen Statens Transportkommission
Grupp 1. B. Ekonomi: Allmänt Bokföringsuppgifter Budgetering Investering Lagervärdering Statistik, kalkyler Begärda anslag Revision och kontroll Inköp av material Driftskostnader, avlöningar Taxering och skatter Person och frakttaxor Bil och busstrafiken. Ekonomiska uppgifter. Försäkringar: Brandförsäkringar Trafikskadeförsäkringar Olycksfallsförsäkringar
2. Personal. Anställnings och ordningsfrågor: Reglementen och instruktioner Anställningshandlingar, rekrytering, avgång, permittering Förflyttning till annan befattning eller stationsort Rationalisering, besparingsåtgärder Avtals och lönefrågor Bostads och hyresfrågor Semester Arbetskonflikter Tjänstgöringstider Klagomål från personalen Rapporter å förseelser Militärtjänst Pensioner livräntor och understöd, pensionsavlösningen. Personalstatistik, matriklar Belöningar, gratifikationer, medaljering
3. Fastigheter. Arrenden och hyror. Egna-Hems verksamheten och subventionslån. Markförvärv, expropriation, lantmäteriförrättningar. Värdering av NKLJ:s husbyggnader. Bostäder Försäljning av fastigheter Underhåll av stations och bostadshus. (bostäderna ute på linjen äro förda på grupp 14 Banavdelningen) (bostäder i Hagfors äro förda på Grupp 4 Anläggningar i Hagfors). 4. Anläggningar i Hagfors. Gemensamt för samtliga järnvägslinjer: Stationshuset Bostäderna Verkstaden. Lok och vagnverkstaden Bangården Magasinbyggnaderna Samhällsanläggningarna i Hagfors som berör N.K.L.J Vatten och avlopp, statsplan m.m. 5. Nordmark Klarälvens järnvägar. Linjerna Nordmark-Edebäck-Taberg. Sjögränd-Björndalsbron. (Björnbergsbron).
Allmänt Aktiebolags och delägarefrågor, stämmo och styrelseprotokoll Förslag och utredningar för banbyggnaden Markförvärv, expropriation, lantmäteriförrättningar m.m.
Anläggningen: Underbyggnaden Banvallen Brobyggnader, övergångar, vägportar, tunnlar. Överbyggnaden Rälsläggning, sliprar, stängsel Stationshus, banvaktstugor, bangårdar, last och hållplatser.
6. Filipstads Norra Bergslags Järnväg AB = FNBJ. Allmänt Aktiebolags och delägarefrågor, stämmo och styrelseprotokoll. Förslag och utredningar för banbyggnaden Markförvärv, expropriation, lantmäteri m.m. Ekonomi och finanser Bokföring, avlöningar redovisningar driftskostnader Förvaltnings och organisationsfrågor Juridik Korrespondens Inköp av material Byggnad och underhåll av underbyggnaden Banvallen, broar, vägportar m.m. Vägar,gator och övergångar Byggnad och underhåll av överbyggnaden Rälsläggning, sliprar och stängsel m.m. Byggnad och underhåll av stationshus, banvaktstugor, last och hållpl. Post, telegraf, telefon Statistik Person och frakttaxor Försäkringar, säkerhetstjänst, brandskydd, arbetsskydd, olycksfall, tågmissöden.' Samarbete med främmande järnvägar Samarbete med NKLJ Utarrenderingen, Försäljningen, Fusioneringen Utomstående institutioner /Statliga/ Utomstående institutioner /andra, föreningar m.m.
7. Karlstad-Munkfors Järnvägs AB = KMJ. Allmänt. Karlstads Stadsfullmäktige. Utdrag ur protokoll m.m. Aktiebolags och delägarefrågor, stämmo och styrelseprotokoll Förslag och utredningar för banbyggnaden Markförvärv, expropriation, lantmäteri m.m. Ekonomi och finanser Bokföring, avlöningar redovisningar driftskostnader Förvaltnings och organisationsfrågor Juridik Korrespondens Inköp av material Byggnad och underhåll av underbyggnaden Banvallen, broar, vägportar m.m. Vägar, gator, övergångar Byggnad och underhåll av överbyggnaden. Treskenspåret. Rälsläggning, sliprar stängsel m.m. Byggnad och underhåll av stationshus, banvaktstugor, last och hållplats Post, telegraf, telefon Statistik Person och frakttaxor Försäkringar, säkerhetstjänst, brandskydd, arbetsskydd, olycksfall, tågmissöden Samarbete med främmande järnvägar Samarbete med NKLJ Utarrenderingen, Försäljningen, Fusioneringen
8. Skymnäs Munkfors Järnvägs AB = Skymnäsbanan. Allmänt, Karlstads Stadsfullmäktiges sammanträden m.m. Förslag och utredningar Markförvärv, expropriation, lantmäteriförrättningar. Byggnad och reparation av spåret Brobyggnader och övergångar, vägportar. Stationshus och banvaktstugor Telefon och telegraf Elektrifieringen
9. Karlstad-Skoghalls Järnvägs AB = KSJ. Anläggningen. Förslag och utredningar Markförvärv, expropriation, lantmäteriförrättningar. Byggnad och reparation av spåret Brobyggnader och övergångar, vägportar. Treskenspåret Stationshus och banvaktstugor Telefon och telegraf Elektrifieringen
10. Nordmark-Klarälvens Järnvägs AB = NKLJ. Efter fusioneringen 1/10 1921 (saknas). Allmänt
11. Vakant.
12. Elektroavdelningen. Elektrifieringen. Allmänt Koncessionsansökan Utredningar, kostnadsförslag, ritningar Skrivelser till olika myndigheter El-ledningarna, Elkraftleveransen Flyttningen av telefonledningarna Materialanskaffningarna. El-loken, eventuell ändring av dessa m.m. Föreningsstationerna Skoghallsbanan Besiktning. Inspektion. "Elektrisk drift contra diseldrift" Instruktioner för personalen
13. Bussavdelningen. Klarälvdalens Biltrafikaktiebolag Omnibussbolaget Inköp av bussar och material med åtföljande trafikrättigheter
Linjetrafiken: Ansökan om trafikrättigheter Övertagna och köpta trafikrättigheter Utökning eller minskning av trafiken Busstrafiken till Skoghall /Skoghallslinjen/ Landsvägståg till Klarälvsdalen Yttranden om främmande ansökningar Beställningstrafik för godsbefordran Ekonomi, statistik, redovisningar, biljettpriser, taxor. Organisation, Rationalisering, trafikstatistik, driftsrapporter. Gengasdrift Illojal trafikkonkurens Trafikanters klagomål Trafikmissöden, trafikolyckor, olycksfall Personal Bil och bussverkstaden Garagebyggnader. Busscentraler.
14. Banavdelningen. Underbyggnaden. Tillbyggnad och underhåll. Banvallen Broar, viadukter, vägportar, kulvertar och avloppstrummor Vägar, gator, vägbroar, vägövergångar
Tunnelbyggnaden vid Syrsjön. Överbyggnaden. Tillbyggnad och underhåll. Bangårdar med anläggningar. Kolbryggor, last och lossningsanordningar. Stationshus och bostäder Banvaktstugor, last och hållplatser 3 skenspåren Förslag till nya spår och förstärkning av gamla Telegraf och telefonledningar Stängsel Inköp av räls och slipers Förändringar av byggnader och anläggningar Nedläggning av stationer Upprivning av bangårdar, spår anläggningar m.m.
Föreningsstationerna. Samarbete med främmande järnvägar. Se grupp 1. Andelar i S.J:s bangårdar, spår, broar m.m.
Rapporter. Tillbyggnad och underhåll av bana, byggnader och rullande material.
Besiktning av järnvägen. Kontroll av spåret Besiktning av vägövergångar och säkerhetsanordningar
15. Trafikavdelningen. Person och godstrafiken Taxor, resanderäkning Tidtabeller Bortkommet och skadat gods Jämförelse mellan näst-järnvägs- och biltransport Resanderäkning.
Föreningsstationerna Omlastningen
Mölnbacka Trysils trafik
Petitioner från allmänheten och anmärkningar. Önskan om hållplatser Önskan om tidtabellsändringar Felexpediterat gods Anmärkningar på personalen
Trafikmissöden: Tågurspårningar Kollisioner Med landsvägsfordon På bangårdar Rälsbrott och skador å spåret. Materialskador. Trafikolyckor med personskador Diverse missöden, mindre olyckor, förseelser m.m. Olyckstillbud Påkörning av kreatur. Materialskador. Brand i lok. Förseelser av personalen
Hyra för rullande material Materialförbrukning, driftsmaterial. Stenkol, koks, ved och driftolja Smörjoljor
Diverse: Lastningsapparater
Mekaniska Verkstaden, Lok och Vagnverkstaden. Förrådet.
17. Centrala transportkontoret. Lastbilarna (saknas).
18. Hagfors resebyrå (saknas).
19. Musjöhedens grusgrop (hänvisning se kartia. UHB.fast.avd. Va 50357:207 = 1*8. 208 = 9-17, 209 = 18*22, se även fotosamlingen). Anläggningen och reparationer Nedläggning av trafiken och upprivning av banan Förslag till återställande av banan Vägar, broar.
20. Skogsbanorna: Gustafsforsbanan.
21 Skogsbanorna: Ullenbanan. Anläggningen och reparationer Nedläggning av trafiken och upprivning av banan Diverse
26. Kopior från: Disp.kontoret. Registret till, kopior av arkivhandlingar som tillhör Disponentkontorets arkiv och äro förvarade i skåp nr: 4 i Historiska arkivet å Huvudkontoret.
27. Historiska arkivet år huvudkontoret / kopior.
Registret till, kopia av / arkivhandlingar som förvaras i kartonger. Se kartongernas nummer.
28. Ombuds manna avdelningens arkiv å huvudkontoret / kopior. Registret till, kopior av arkivhandlingar som delvis berör NKLJ och äro förvarade i Historiska arkivet å Huvudkontoret.
29. Huvudkontorets bildarkiv.
Kopior av register till det bildmaterial som berör NKLJ och som är förvarat i Historiska arkivet å Huvudkontoret.