Länsstyrelsen i Jönköpings län. Landskansliet. Automobilavdelningens arkiv
Den egentliga tidpunkten för automobilavdelningens tillkomst inom landskansliet har inte exakt kunnat fastslås. Verksamheten, som bestod av handläggning av bil- och körkortsärenden, påbörjades 1907 när den första förteckningen över bilar och motorcyklar upprättades enligt bestämmelserna i KF 1906-09-21. En särskild avdelning torde dock ha skapats tidigast 1916 när det egentliga bil- och motorcykelregistret lades upp. 1917 tillkom dessutom registret över körkortshavare. Från 1924 fördes bil- och körkortsärendena i särskilda diarier och det är troligt att avdelningen därmed blev en självständig organisatorisk del av landskansliet. Det ökande antalet fordon och körkortshavare torde ha bidragit till en snabbt växande verksamhet, som förutom handläggning av ansökningar om körkort och körtillstånd med därtill hörande registrering också bestod av ärenden rörande yrkesmässig trafik, körskolor, taxor och turlistor, äganderättsutredningar, återkallelser m m. 1942 lades ett nytt kortregister över fordon upp. Detta register har sedan förts fram till införandet av det centrala bilregistret 1973.
Vid omorganisationen av länsstyrelsen 1953 överfördes automobilavdelningens verksamhet till landskansliets planeringssektion.
Länsstyrelsen i Jönköpings län. Landskansliet. Automobilavdelningens arkiv
Den egentliga tidpunkten för automobilavdelningens tillkomst inom landskansliet har inte exakt kunnat fastslås. Verksamheten, som bestod av handläggning av bil- och körkortsärenden, påbörjades 1907 när den första förteckningen över bilar och motorcyklar upprättades enligt bestämmelserna i KF 1906-09-21. En särskild avdelning torde dock ha skapats tidigast 1916 när det egentliga bil- och motorcykelregistret lades upp. 1917 tillkom dessutom registret över körkortshavare. Från 1924 fördes bil- och körkortsärendena i särskilda diarier och det är troligt att avdelningen därmed blev en självständig organisatorisk del av landskansliet. Det ökande antalet fordon och körkortshavare torde ha bidragit till en snabbt växande verksamhet, som förutom handläggning av ansökningar om körkort och körtillstånd med därtill hörande registrering också bestod av ärenden rörande yrkesmässig trafik, körskolor, taxor och turlistor, äganderättsutredningar, återkallelser m m. 1942 lades ett nytt kortregister över fordon upp. Detta register har sedan förts fram till införandet av det centrala bilregistret 1973.
Vid omorganisationen av länsstyrelsen 1953 överfördes automobilavdelningens verksamhet till landskansliets planeringssektion.
Serien inbunden t.o.m. 1923, därefter består registret av lösblad i skruvpärmar. 1924 upplades nytt register varur avförda fordon överförts till särskilt avgångsregister, se C I b. 1942 lades registret upp på kort, vilka överförts till avgångsregistret när respektive fordon avförts.
Register över ur automobilregistret avförda fordon. Registret består 1924-1942 av lösblad i arkivboxar, 1942-1952 av registerkort i arkivboxar om ej annat angivits. 1943-1945 ingår motorcyklar och släpvagnar i serien.
Serien inbunden t.o.m. 1923, därefter består registret av lösblad i skruvpärmar. 1924 upplades nytt register varur avförda motorcyklar överförts till särskilt avgångsregister, se C II b. 1942 lades registret upp på kort, vilka överförts till avgångsregistret när respektive motorcykel avförts.
Register över ur motorcykelregistret avförda fordon. Registret består 1924-1942 av lösblad i kartonger om ej annat angivits. 1943-1945 ingår serien i C I b.
Avförda släpvagnar har överförts till särskilt avgångsregister, se C II cb. 1942 lades registret upp på kort, vilka överförts till avgångsregistret när respektive släpvagn avförts.
1942 Registerblad för automobiler och motorcyklar som överförts till beredskapsförteckning och som senare avförts men ej intagits i 1942 års kortregister: se C I b och C II b (motorcyklar)