Ångfartygsbolaget Gotland bildades 1865 på initiativ av C.H. Wallér, L. Arweson, C.J. Wickman, J.A. Bachér och E. Liljewalch.
Den första bolagsdirektionen bestod av J.A. Bachér, C.H. Wallér, R. Cramér, L. Arweson och C.J. Wickman. J.A. Bachér blev den förste verkställande direktören i bolaget.
1883 köpte Ångfartygsbolaget Gotland upp Ångfartygsaktiebolaget Södra Gotland (grundat 1876) varvid ångaren "Klintehamn" förvärvades.
1894 ombildades Ångfartygsbolaget Gotland till aktiebolag under namnet Ångfartygsaktiebolaget Gotland.
1919 förvärvades Snäckgärdsbaden, första gången öppnat 1911, av Ångfartygsaktiebolaget Gotland som ett dotterbolag. 1927 tillkom också Visby Stadshotell som ett dotterbolag och under den följande tolvårsperioden köpte bolaget badområdena Tofta (1928), Sudersand (1929) och Ire (1939).
Ångfartygsaktiebolaget Gotland samarbetade också en tid fr o m ca 1932 med Aktiebolaget Aerotransport (ABA) som startade en sjöflygförbindelse med fastlandet från Tingstäde Träsk.
1959 grundade Ångfartygsaktiebolaget Gotland dotterbolaget Rederiaktiebolaget Gute (Rederi AB Gute) som ägare till två lastbåtar, innan det avvecklades redan under 1961.
1961 avvecklades AB Snäckgärdsbaden och uppgick i Ångfartygsaktiebolaget Gotland. Anläggningen Snäckgärdsbaden överläts sedan 1964 till Visby Stad.
1962 ändrade Ångfartygsaktiebolaget Gotland sitt namn till Rederiaktiebolaget Gotland (Rederi AB Gotland).
Fem år senare, 1967, övertog Rederi AB Gotland det konkurrerande rederiet Nordös (grundat 1956) dotterbolag Ö-linjen med dess fartyg som då bedrev åretrunttrafik på rutten Visby-Oskarshamn.
Premiärturen den 25 juni 1866 gick till Stockholm och därifrån till Visby. Trafiken bedrevs till en början endast under vår-sommar-höst, innan man 1885-1886 började med vintertrafik på rutten Visby-Stockholm.
1885 började bolaget medföra post till och från Gotland, och 1907 fick bolaget ett postkontrakt med Nynäshamn vilket det innehade till och med 1962 då flyget tog över. 1907 fick också bolaget sitt första egna kontor vilket var inrymt i järnvägens hamnstation i Visby. Kontoret flyttade 1924 till Hamngatan 1.
Tre år senare, 1927, hade bolaget övertagit alla fartygsrestauranger på sina fartyg som tidigare drivits i annan regi.
Den 1 januari 1988 överläts rätten att segla i gotlandstrafiken från Rederi AB Gotland till N&T Gotlandslinjen AB.
Rederi AB Gotland hade tidigare fört trafik på bland annat Stockholm, Nynäshamn, Södertälje, Norrköping, Västervik, Oskarshamn, Kalmar, Visby och Gotlands lanthamnar.
Ångfartygsbolaget Gotland/Ångfartygsaktiebolaget Gotland/Rederi AB Gotland har på Gotland tidigare kallats "Ångbåtsbolaget" medan det på fastlandet kallats "Gotlandsbolaget". Den senare benämningen lever vidare.
Bolaget deltog även i startandet av Gotlands Turistförening och tillsättandet av den första turistinspektören på ön.
För uppgifter om bolagets fartygs se bland annat:
Ahlerup, A., På gotländsk köl sedan 1865 - historien om ett rederi. Ur: Loggen, specialnummer 1986.
Med båt till Visby under ett sekel. Rederiaktiebolaget Gotland. Gotlandsbolaget 100 år. Stockholm 1965. s 173.
Sjöberg, Å. G., ÅG:s båtar och RG:s färjor. Stockholm 1985.
Litteratur:
Ahlerup, A., På gotländsk köl sedan 1865 - historien om ett rederi. Ur: Loggen, specialnummer 1986.
Fritzell, G., Visby hamns historia 1942-1977. II. Visby 1978.
Från eldare till båtvärdinna. De vita båtarna med G i skorstenarna. Gotlandsbolaget 130 år 1995. Visby 1995.
Med båt till Visby under ett sekel. Rederiaktiebolaget Gotland. Gotlandsbolaget 100 år. Stockholm 1965.
Sjöberg, Å. G., ÅG:s båtar och RG:s färjor, Stockholm 1985.
Allmän anmärkning
Häri ingår även handlingar rörande Ångfartygsaktiebolaget Wisborg, Rederi AB Gute och Rederi AB Nordö.
Tillgänglighet
Sekretess
Nej
Kontroll
Senast ändrad
2022-07-01 13:39:32
Rederi AB Gotland (Gotlandsbolaget)
Historik (1995-11-15).
Ångfartygsbolaget Gotland bildades 1865 på initiativ av C.H. Wallér, L. Arweson, C.J. Wickman, J.A. Bachér och E. Liljewalch.
Den första bolagsdirektionen bestod av J.A. Bachér, C.H. Wallér, R. Cramér, L. Arweson och C.J. Wickman. J.A. Bachér blev den förste verkställande direktören i bolaget.
1883 köpte Ångfartygsbolaget Gotland upp Ångfartygsaktiebolaget Södra Gotland (grundat 1876) varvid ångaren "Klintehamn" förvärvades.
1894 ombildades Ångfartygsbolaget Gotland till aktiebolag under namnet Ångfartygsaktiebolaget Gotland.
1919 förvärvades Snäckgärdsbaden, första gången öppnat 1911, av Ångfartygsaktiebolaget Gotland som ett dotterbolag. 1927 tillkom också Visby Stadshotell som ett dotterbolag och under den följande tolvårsperioden köpte bolaget badområdena Tofta (1928), Sudersand (1929) och Ire (1939).
Ångfartygsaktiebolaget Gotland samarbetade också en tid fr o m ca 1932 med Aktiebolaget Aerotransport (ABA) som startade en sjöflygförbindelse med fastlandet från Tingstäde Träsk.
1959 grundade Ångfartygsaktiebolaget Gotland dotterbolaget Rederiaktiebolaget Gute (Rederi AB Gute) som ägare till två lastbåtar, innan det avvecklades redan under 1961.
1961 avvecklades AB Snäckgärdsbaden och uppgick i Ångfartygsaktiebolaget Gotland. Anläggningen Snäckgärdsbaden överläts sedan 1964 till Visby Stad.
1962 ändrade Ångfartygsaktiebolaget Gotland sitt namn till Rederiaktiebolaget Gotland (Rederi AB Gotland).
Fem år senare, 1967, övertog Rederi AB Gotland det konkurrerande rederiet Nordös (grundat 1956) dotterbolag Ö-linjen med dess fartyg som då bedrev åretrunttrafik på rutten Visby-Oskarshamn.
Premiärturen den 25 juni 1866 gick till Stockholm och därifrån till Visby. Trafiken bedrevs till en början endast under vår-sommar-höst, innan man 1885-1886 började med vintertrafik på rutten Visby-Stockholm.
1885 började bolaget medföra post till och från Gotland, och 1907 fick bolaget ett postkontrakt med Nynäshamn vilket det innehade till och med 1962 då flyget tog över. 1907 fick också bolaget sitt första egna kontor vilket var inrymt i järnvägens hamnstation i Visby. Kontoret flyttade 1924 till Hamngatan 1.
Tre år senare, 1927, hade bolaget övertagit alla fartygsrestauranger på sina fartyg som tidigare drivits i annan regi.
Den 1 januari 1988 överläts rätten att segla i gotlandstrafiken från Rederi AB Gotland till N&T Gotlandslinjen AB.
Rederi AB Gotland hade tidigare fört trafik på bland annat Stockholm, Nynäshamn, Södertälje, Norrköping, Västervik, Oskarshamn, Kalmar, Visby och Gotlands lanthamnar.
Ångfartygsbolaget Gotland/Ångfartygsaktiebolaget Gotland/Rederi AB Gotland har på Gotland tidigare kallats "Ångbåtsbolaget" medan det på fastlandet kallats "Gotlandsbolaget". Den senare benämningen lever vidare.
Bolaget deltog även i startandet av Gotlands Turistförening och tillsättandet av den första turistinspektören på ön.
För uppgifter om bolagets fartygs se bland annat:
Ahlerup, A., På gotländsk köl sedan 1865 - historien om ett rederi. Ur: Loggen, specialnummer 1986.
Med båt till Visby under ett sekel. Rederiaktiebolaget Gotland. Gotlandsbolaget 100 år. Stockholm 1965. s 173.
Sjöberg, Å. G., ÅG:s båtar och RG:s färjor. Stockholm 1985.
Litteratur:
Ahlerup, A., På gotländsk köl sedan 1865 - historien om ett rederi. Ur: Loggen, specialnummer 1986.
Fritzell, G., Visby hamns historia 1942-1977. II. Visby 1978.
Från eldare till båtvärdinna. De vita båtarna med G i skorstenarna. Gotlandsbolaget 130 år 1995. Visby 1995.
Med båt till Visby under ett sekel. Rederiaktiebolaget Gotland. Gotlandsbolaget 100 år. Stockholm 1965.
Sjöberg, Å. G., ÅG:s båtar och RG:s färjor, Stockholm 1985.
Serien inb. Volymerna 1893-1902 betecknas med "Bref. M.M." på ryggen. Volymerna 1903-1919, 1920-1925 betecknas med "Ankomna skrifvelser och telegram" respektive "Ankomna skrivelser och telegram" på ryggen.
Serien inbunden om inte annat anges. Innehåller bland annat lönelistor, se även under G6 redovisade handlingar. Volymerna 1893-1909 och 1910-1925 betecknas med "kassakvittenser" respektive "Kassaverifikationer" på ryggen om inte annat anges.
Serien inb. Uppställd årsvis med fartygen i alfabetisk ordning. Häri utgifts-/inkomstjournaler med verifikationer, bland annat lönelistor (se även under G6 redovisade handlingar) och passagerarlistor, se även under G1 redovisade handlingar. Häri kan även utrustningsjournaler med verifikationer förekomma. Volymerna 1866-1872 och 1875-1877 betecknas med "Räkningar" respektive "Räkenskaper" på ryggen. Från och med 1917 delas Utgifts-/inkomstverifikationer för fartyg i två serier: G2B2 Utgiftsverifikationer för fartyg respektive G2B3 Inkomstverifikationer för fartyg.
Serien inb. Uppställd årsvis med fartygen i alfabetisk ordning. Innehåller utgiftsjournaler med verifikationer, bland annat lönelistor, se även nedan under G6 redovisade handlingar. Serien kan även innehålla utrustningsjournaler med verifikationer för fartygen och journaler med verifikationer för fartygsrestauranger, se även under G6 redovisade handlingar.
Serien inb. Uppställd årsvis med fartygen i alfabetisk ordning. Innehåller inkomstjournaler med passagerarlistor och fraktlistor, se även nedan under G7 redovisade handlingar.
Serien inb. Innehåller från och med 1916 även materialrekvisitioner. Häri kan även förekomma inkomna handlingar (se även under E redovisade handlingar), räkenskaper rörande samtrafiken med järnvägen och utgifts-/inkomstjournaler med verifikationer för fartygsrestauranger, se även under G2B2 redovisade handlingar.
För lönelistor se även under G2A, G2B1 och G2B2 redovisade handlingar.
Volymerna betecknas med "Memorialverifikationer" på ryggen om inte annat anges.
Serien inb. Uppställd årsvis med fartyg i alfabetisk ordning. Se även under G2B3 redovisade handlingar och under G redovisade handlingar i Ångfartygsaktiebolaget Södra Gotlands arkiv.
Odaterat album, "Gottland", med gotlandsmotiv, bland annat kyrkor, överfört till ViLAs fotosamling, T II:a 37.
16 mm sv/v film rörande sjösättning vid Lödöse varv, odaterad, se under F redovisade handlingar.
Vissa fotografier kan finnas bland protokollen, se till exempel A2:6 Styrelsens protokoll 1936-04-22 och 1939-10-18 samt även under F redovisade handlingar.